۹۶ درصد مصوبات سفرهای رییس جمهوری به گیلان اجرایی شده است

۱۱اردیبهشت،

به گزارش خبرنگار ایرنا، ˈمحمدرضا رحیمیˈ بامداد پنجشنبه پس از پایان یکصد و پنجمین سفر دولت و چهارمین سفر رییس جمهوری به گیلان در نشستی خبری با اصحاب رسانه افزود: در سه سفر رییس جمهوری و هیات دولت به این استان؛ ۸۷۰ مصوبه تصویب شد که تاکنون ۳۲۲ مصوبه به طور کامل اجرایی و ۵۱۱مصوبه نیز در حال اجراست.

وی ادامه داد: فقط ۳۷ مصوبه که معادل چهار درصد مجموع مصوبات این سفرها می باشد، تاکنون تحقق نیافته که در جلسه هیات دولت، راهکارهای رفع موانع و مشکلات این مصوبات بررسی شد.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به ماده ۳۱۵ قانون برنامه مبنی بر مکلف کردن دولت برای اجرای طرح هایی که توجیه اقتصادی دارند، گفت: این چهار درصد مصوبات یا مشمول ماده ۳۱۵ قانون برنامه بودند یا شامل طرح هایی می شده که مطالعات درخصوص آنها به نتیجه روشنی نرسیده و یا طرح هایی می باشد که به سبب تحریم، با کمبود اعتبار مواجه شده است.

وی اظهار کرد: برای مصوبات اجرا نشده یا فاقد منابع تخصیصی دولتی، در جلسه هیات دولت منابع مالی تعیین شد و از سوی دولت برای جبران طرح هایی که با کسری بودجه مواجه می باشند، ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور تکمیل یا آغاز اجرای مصوبات علاوه بر بودجه سالانه استان، تصویب شد.

رحیمی با یادآوری اینکه دولت در سفر چهارم به استان ها مصوبه ای تصویب نمی کند، هدف این سفرها را بررسی مصوبات قبل هیات دولت و شناسایی نواقص و موانع اجرای مصوبات قبلی عنوان کرد.

وی خاطرنشان ساخت: چهارمین سفر هیات دولت به استان گیلان، به نیکی آغاز و به پایان رسید و با استقبال شایسته و پرنشاط مردم آزاداندیش و دینمدار گیلان از دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری همراه بود.

وی همچنین رویکرد دولت در سفر چهارم به گیلان را وداع با مردمی که هشت سال آغوش مهر و محبت خود را به روی مسوولان گشودند و توجه به معادن و ذخایر الهی این استان ذکر کرد.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه سخنانش گفت: در این سفر مقرر شد که به منظور بزرگداشت شخصیت میرزاکوچک خان جنگلی، بنیاد فرهنگی سردارجنگل از سوی دولت در گیلان تاسیس شود.

وی ادامه داد: همچنین مقرر گردید وام واحدهای مسکن مهر از ۲۵۰ میلیون ریال به ۳۰۰ میلیون ریال افزایش یافته و تمامی دستگاه های استان مکلف به تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به قراردادی ظرف مدت یک ماه شدند.

رحیمی افزود: اعتبارات استانی گیلان در آغاز دولت نهم از یک هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال، به شش هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال در سال جاری افزایش یافته است.

** بهبود شاخص های توسعه گیلان در سه دور سفر؛

وی تصریح کرد: در امور بهداشتی ۵۸۸ تخت بیمارستانی تازه در استان گیلان ایجاد شده و این تخت ها از سه هزار و ۹۵۱ تخت به چهار هزار و ۵۳۹ تخت افزایش یافته است.

رحیمی ادامه داد: پایگاه امداد جاده ای استان از ۳۳ پایگاه به ۶۴ پایگاه و مراکز بهداشتی – درمانی شهری و روستایی نیز از ۲۷۹مرکز به ۳۳۳ مرکز افزایش یافته است.

** آموزش عالی؛

معاون اول رییس جمهوری بیان داشت: مراکز آموزش عالی از ۴۵مرکز در این سه دوره سفر ، به ۱۰۲ مرکز و دانشجویان از ۷۵هزار نفر به ۱۳۰ هزار نفر افزایش یافته اند.

وی تصریح کرد: همچنین میانگین فضاهای ورزشی با احداث ۲۹۰سالن ورزشی، استادیوم ورزشی و ۱۱ استخر تازه از ۲۶ سانتی متر به ۶۴ سانتی متر افزایش یافته و احداث ۲۵ سالن ورزشی و ۹ استخر تازه شنا در استان نیز در دست اقدام است.

رحیمی احداث ۱۹۰ کیلومتر آزادراه ، بزرگراه و راه اصلی و فرعی، حذف ۵۳ نقطه اتفاق خیز، احداث یک هزار و ۷۶۶ راه روستایی با رشد ۸۳ درصد نسبت به قبل، ۳۶۹ کیلومتر خط آهن، احداث ۱۴۸ کیلومتر خط انتقال گاز با رشد ۳۹ درصدی، افزایش گازرسانی از ۲۴۹ روستا به یک هزار و ۸۸ روستا با پوشش ۹۹ و نیم درصدی در خانوار شهری و ۶۳ درصدی خانوار روستایی، در دست اجرا بودن آبرسانی به ۵۲ شهر و یک هزار و ۶۵۸ روستا با شاخص برخوداری ۸۲ درصد جمعیت روستاهای استان از آب شرب را از جمله دیگر اقدامات دولت خدمتگزار عنوان کرد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: همچنین افزایش تولید برق از یک هزار و ۸۰۰ مگاوات به دو هزار و ۷۵۰ مگاوات، ضریب نفوذ تلفن همراه از ۱۰ به ۷۸ درصد و تلفن ثابت از ۲۳ به ۴۱ درصد و افزایش ارتباط مخابراتی از دو هزار و ۱۵۲ روستا به دو هزار و ۴۶۸ روستا از جمله اقدامات بخش امور زیربنایی در استان گیلان است.

وی خاطرنشان ساخت: واحدهای صنعتی در گیلان نیز با ۳۳ درصد رشد، از یک هزار و ۵۷۶ واحد به سه هزار و ۶۷۴ واحد صنعتی افزایش یافته که این امر، زمینه اشتغالزایی برای ۵۵ هزار و ۷۵۵نفر را فراهم کرده است.

به گفته رحیمی؛ در این مدت شهرک ها و نواحی صنعتی از ۲۰شهرک به ۳۶ شهرک افزایش یافته و استخراج مواد معدنی از دو میلیون تن به هشت میلون تن، تولید محصولات فولادی از یک میلیون تن به سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش یافته و ۸۵۰هزار تن فولاد خام نیز در گیلان تولید شده است.

معاون اول رییس جمهوری در تشریح اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی گفت: مزارع دارای سیستم نوین آبیاری از شش هزار هکتار به ۱۱ هزار هکتار، میزان تولیدات کشاورزی گیلان از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن و شبکه های آبیاری و زهکشی از ۱۷ هزار هکتار به ۳۴ هزارهکتار افزایش یافته است.

وی بیان داشت: مبلغ یک هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیز در سال های ۹۰ و ۹۱ از محل تسهیلات توسعه کشاورزی به استان گیلان اختصاص یافت.

رحیمی اختصاص حداقل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ارزی برای اجرای طرح های معدنی، تجهیز و نوسازی ماشین آلات معدنی، نوسازی و تکمیل صنایع معدنی و اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد و تکمیل زیرساخت های معادن استان در سال ۹۲ را از جمله مصوبات کارگروه معدن ذکر کرد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی تالاب انزلی و ایجاد مزارع پرورش ماهی در آن، اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای سند خودکفایی برنج کشور از محل کمک های فنی و اعتباری و استانی، اختصاص ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات از محل جبران حوادث غیرمترقبه برای تعدیل و ساماندهی پره های صیادی، خرید دستگاه های لایروبی مربوط به تالاب انزلی و سایر تالاب های استان و تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان را از مصوبات کارگروه توسعه کشاورزی گیلان عنوان کرد.

وی در خاتمه این نشست خبری؛ از سوی رییس جمهوری و هیأت دولت از استقبال شایسته و میهمان نوازی مردم گیلان قدردانی کرد و گفت: این استقبال در روزهای پایانی دولت، اهمیت بیشتری از سفرهای اول، دوم و سوم دارد.

وی اضافه کرد: استقبال امروز مردم گیلان از رییس جمهوری، تقدیر و سپاس قلبی مردم گیلان از خدمتگذاران خود را می رساند و نشانگر شور و نشاطی است که در این استان تجلی یافت.

به گزارش ایرنا، یکصد و پنجمین سفر استانی دولت و چهارمین دور سفر استانی رییس جمهوری و هیأت همراه به گیلان، شامگاه چهارشنبه پایان یافت.

دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه پس از ورود به فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت، در میان استقبال باشکوه مردم گیلان و پس از حدود سه ساعت و نیم، به ورزشگاه شهید عضدی رشت رسید و سخنرانی کرد.

همچنین مراسم ˈحماسه حضورˈ با حضور تعداد بسیاری از جوانان گیلانی و با حضور رییس جمهوری برگزار شد.

شامگاه چهارشنبه نیز جلسه هیأت دولت به ریاست دکتر احمدی نژاد تشکیل و تصمیمات لازم برای رفع موانع توسعه استان گیلان اتخاذ شد.

همزمان با سفر رییس جمهوری به گیلان، وزرا و معاونان رییس جمهوری صبح روز چهارشنبه با حضور در ۱۶ شهرستان استان، ضمن شرکت در جلسه شورای اداری، مشکلات این مناطق را مورد بررسی قرار دادند.ک/۳

۶۱۹/۶۹۵

انتهای پیام /*

Cultural@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.