۹۷درصد تونسی ها مخالف رژیم صهیونیستی هستند

به گزارش ایرنا به نقل پایگاه اطلاع رسانی تونسی ( افریکان منجر)، مردم تونس در مخالفت با برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی در میان ملت های عرب در مقام اول قرار دارند و مردم مغرب آخرین مقام را کسب کرده اند.

بر اساس نتایج نظرسنجی سال ۲۰۱۱ که مرکزعربی مطالعات و تحقیقات سیاسی در دوحه پایتخت قطر آن را منتشر کرده است، ۶۹ درصد تونسی ها خود را متدین، ۲۸ درصد غیرمتدین و یک درصد غیرمومن می دانند.

۹۹ درصد جمعیت تونسی مسلمان سنی دارای مذهب مالکی هستند و در زمان حاضر حزب

اسلام گرای’ النهضه’ رهبری دولت ائتلافی این کشور را در اختیار دارد و در مجلس موسسان نیز اکثریت کرسی ها را بدست آورده است.

این نظرسنجی میدانی بعد از سقوط رژیم دیکتاتوری ‘زین العابدین بن علی’ و به مدت شش

ماه در تونس و دیگر کشورهای عرب از جمله الجزایر، مغرب، موریتانی، مصر، سودان، فلسطین، لبنان، اردن، عراق، عربستان سعودی و یمن انجام شده است و بیش از ۱۶ هزار شهروند عرب مورد پرسش قرار گرفته اند.

۴۳ درصد تونسی های شرکت کننده در این نظرسنجی وضعیت اقتصادی کشورشان را بد توصیف کرده و ۲۵ درصد گفته اند که نسبت به دوران بن علی تغییری نکرده و ۳۷ درصد معتقدند که درآمدها جوابگوی نیازهای زندگیشان نیست.

۹۶ درصد تونسی هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند، از سرنگونی رژیم دیکتاتوری بن علی ابراز خرسندی کرده و ۸۴ درصد نیز آینده کشورشان را امیدوار کننده خوانده اند.

۸۳ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که فساد در کشورهایشان ریشه دوانیده و اکثریت آنان از برقراری یک نظام سیاسی دموکراتیک در کشورشان حمایت کرده اند.

تونسی ها بعد از ملت های اردن و فلسطین گفته اند که فلسطین قضیه محوری جهان عرب است.

۸۴ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی از کشورهای مختلف با هرگونه عادی سازی روابط کشورشان با رژیم صهیونیستی مخالفت کرده اند.

۴۷ درصد تونسی ها رژیم صهیونیستی و ۲۷ درصد آنان آمریکا را تهدیدی برای امنیت منطقه عربی دانسته اند.

بر اساس این نظرسنجی ۵۱ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی از کشورهای مختلف، رژیم صهیونیستی و ۲۲ درصد آمریکا را تهدیدی برای امنیت منطقه دانسته اند و ۵۵ درصد آنان گفته اند که در مقابل سلاح های اتمی اسراییل کشورهای منطقه مانند ایران حق دارند دارای فناوری هسته ای باشند.

خاورم**۱۳۲۴**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۴۷۹۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.