AFC دینش را به نکونام ادا می‌کند؟ /لابی چینی برای تصاحب توپی که حق ایران است

فروردین ۱۴۰۳

ورزش > فوتبال ملی – جواد نکونام کاندیدای دریافت توپ طلای فوتبال آسیاست.

میثم بهرامی : نام جواد نکونام در لیست سه بازیکن برتر سال آسیا دیده می‌شود و حالا او باید برای دریافت توپ طلا با «ها دائه سونگ» از کره جنوبی و «ژنگ ژی» از چین رقابت کند. نکونام که یکی از مهره‌های تاثیرگذار استقلال و تیم ملی در طول یک سال قبل بوده، در این مدت توانسته سه بار بهترین بازیکن میدان شود که همین موضوع سبب شده کنفدراسیون فوتبال آسیا نام او را بین بازیکنان برتر قاره قرار دهد.

هر سه دفعه‌ای که جواد نکونام بهترین بازیکن یک مسابقه بین‌المللی شده، در دیدار ایران – لبنان بوده است. او یک بار در چارچوب مسابقات انتخابی جام جهانی و دو بار هم در چارچوب مسابقات انتخابی جام ملت‌های آسیا، بهترین بازیکن شده که هر در سه مسابقه، حریف ایران تیم ملی لبنان بوده است. اتفاقا برای کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسابقات انتخابی جام جهانی با ارزش است و اینکه نکونام توانسته در چنین مسابقه‌ای بهترین بازیکن زمین شود، امتیاز بالایی از نظر AFC دارد.
ژنگ ژی بازیکن چینی هم سه بار در مسابقات بین المللی به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شده است اما ها دائه سونگ بازیکن کره‌ای این لیست، دو بار به این موفقیت رسیده. بنابراین نکونام و ژنگ‌ژی شانس بیشتری برای دریافت توپ طلا دارند رقابت اصلی بین دو بازیکن ایران و چین است.
برای کنفدراسیون فوتبال آسیا اهمیت بسیاری دارد که بهترین بازیکن سال آسیا، حتما در سالن محل برگزاری این مراسم حضور داشته باشد و اگر بهترین بازیکن نتواند خودش را به محل برگزاری مراسم برساند، این جایزه به نفر دوم اهدا خواهد شد. این حساسیت از زمانی ایجاد شده که AFC، هوندا بازیکن ژاپنی تیم زسکا مسکو را به عنوان بازیکن سال آسیا انتخاب کرد اما او به محل برگزاری مراسم نرفت و نماینده‌اش را برای دریافت جایزه به آنجا اعزام کرد. همان جا بود که مسئولان AFC تصمیم گرفتند از این به بعد جایزه را به بازیکنی بدهند که حتما در سالن حضور دارد. از آنجا که فوتبالیست‌های آسیایی شاغل در فوتبال اروپا نمی‌توانستند خودشان را برای این مراسم به مالزی برسانند، AFC تصمیم گرفت که نام لژیونرها را از میان گزینه‌های دریافت توپ طلا خارج کند و همین سبب شد جواد نکونام که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ روزهای خوبی را در اوساسونا پشت سر می‌گذاشت، شانس دریافت توپ طلای آسیا را از دست بدهد. با این حساب می‌توان گفت که در این سال‌ها در حق نکونام احجاف شد و در حالی که او می‌توانست بهترین بازیکن سال آسیا لقب بگیرد، با تصمیمات عجیب مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا، این شانس را از دست داد.
از شانس بد نکونام، زمانی که او از اوساسونا به ایران برگشت، AFC یک جایزه تازه برای لژیونرهای آسیایی شاغل در قاره‌های دیگر در نظر گرفت و این جایزه تحت عنوان «لژیونر سال آسیا» سال قبل به شینجی کاگاوا بازیکن ژاپنی منچستر یونایتد رسید. حالا در شرایطی که جواد نکونام با فوتبال اروپا خداحافظی کرده و در حال درخشش در فوتبال ایران است، این شانس را دارد که توپ طلای آسیا را تصاحب کند. او که می‌داند در صورت نرفتن به مالزی، شانس دریافت توپ طلا را از دست می‌دهد، مقدمات سفر به این کشور را فراهم کرده و در مسابقه استقلال – گسترش تبریز غایب خواهد بود. او پس از برگزاری مسابقه استقلال – ملوان، تهران را به مقصد کوالالامپور ترک می‌کند.
در زمان برگزاری مراسم معرفی بهترین‌های فوتبال آسیا، ها دائه سونگ کاپیتان اف‌سی‌سئول کره جنوبی درگیر مسابقه تیمش در پلی‌آف کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیاست و ژنگ‌ژی هم باید در نیمه نهایی جام حذفی چین در ترکیب گوانگ‌جو به میدان برود. با این حساب احتمال اینکه این دو نفر به مالزی بروند کم است و اگر هر کدام از آن‌ها نتواند خودش را به مالزی برساند، خود به خود از گردونه رقابت حذف می‌شود تا شانس نکونام بالا برود. تیم ملی ایران با کسب ۱۶ امتیاز به جام جهانی رفت که از این نظر پس از ژاپن، بیشترین امتیاز را در میان تیم‌های آسیایی کسب کرده است. این می‌تواند پوئن مثبتی برای نکونام باشد. اما سیستم کنفدراسیون فوتبال آسیا در معرفی بهترین‌های سال به این شکل است که اگر در یک بخش امتیازها برابر یا نزدیک به هم باشد، کمیته فنی شرایط را می‌سنجد و با صلاحدید خودش گزینه برتر را معرفی می‌کند. با این حساب اصلا بعید نیست که با وجود شانس بیشتر نکونام و ژنگ‌ژی، توپ طلا به دائه سونگ برسد.
جواد نکونام در صورت غلبه بر رقبای خود، اولین بازیکن استقلالی خواهد بود که به توپ طلای آسیا می‌رسد. ایران از سال ۲۰۰۴ که علی کریمی جایزه توپ طلا را گرفته، دیگر هیچ وقت نتوانسته به این افتخار برسد و حالا جواد نکونام می‌تواند پس از ۹ سال کشورش را به توپ طلای آسیا برساند. خداداد عزیزی، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی چهار بازیکن ایرانی می باشند که تا به حال به این افتخار رسیده‌اند. سال قبل هم نام علی کریمی و محسن بنگر در میان ۵ بازیکن برتر فوتبال آسیا قرار داشت اما در نهایت لی کئوون هو بازیکن اولسان کره جنوبی که با تیمش قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده بود، توپ طلای ۲۰۱۲ آسیا را دریافت کرد.

در فاصله ۴۸ ساعت تا پایان رقابت بر سر انتخاب ستاره فصل آسیا ، چینی ها تلاش بسیاری می کنند تا ژنگ ژی دفاع تیم گوانگژو ، قهرمان فصل آسیا بتواند بهترین بازیکن سال شود. او امتیازاتی تقریبا مشابه با جواد و کمی حتی کمتر دارد . فدراسیون ایران هم که همرمان با توپ طلا شانس کسب عنوان بهترین تیم ملی را دارد ، چندان پر هیجان دنبال کار نکونام نیستند چون شاید ترجیح شان رسیدن به جایزه ای است که مهری بر مدیریت مجموعه خودشان باشد.
۴۳ ۴۳


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.