BBC دست به دامان «الاغ» شد

جام جم آنلاین: در حالی که همه نگاه‌ها در سراسر جهان به اتفاقات و نتایج اجلاس تهران دوخته شده است، رسانه‌های بیگانه سعی کردند با دروغ‌پراکنی درباره حذف یک شخصیت عروسکی اذهان عمومی را نسبت به اهمیت این رویداد بین‌المللی سیاسی منحرف کنند.

شبکه‌های تلویزیونی بی.‌بی.‌سی، صدای آمریکا، من و تو و سایت‌های اینترنتی ضدانقلاب، شخصیت عروسکی «جیگر»‌ را هم از شیطنت‌های رسانه‌ای خود بی‌نصیب نگذاشتند و با انتشار خبری که هیچ پایه و مبنای واقعی ندارد، نشان دادند به ادعاهای دروغین خودشان هیچ پایبندی ندارند.

روز سه‌شنبه این رسانه‌ها خبر دروغین «حذف یک عروسک تلویزیونی (جیگر) از مجموعه کلاه قرمزی» را در صدر اخبار خود قرار دادند تا به خیال خودشان اجلاس تهران را کم اهمیت جلوه دهند، اما مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو با تکذیب این خبر آب پاکی را روی دست شایعه‌سازان ریخت و نشان دادکه هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و بعضی‌ها از هول حلیم داخل دیگ افتاده‌اند.

این شایعه که همزمان با اکران فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه» در فضای اینترنت و شبکه‌های مجازی پخش شد به دلیل محبوب بودن این شخصیت واکنش‌های زیادی را برانگیخت. رسانه‌های بیگانه در حالی مطلب «بدآموزی جیگر» را به روابط عمومی شبکه دو سیما منتسب کردند که این مرکز هیچ گونه خبری در این رابطه منتشر نکرده بود.

ماجرا از آنجا آغاز شد که شبکه نمایش و جام‌جم اقدام به بازپخش منتخبی از قسمت‌های مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی کردند. در این بخش‌های کوتاه که تولیدشان ماه‌ها پیش صورت گرفته همچون همیشه برخی از عروسک‌ها حضور داشتند و بخشی از عروسک‌ها غایب بودند. اما شایعه‌پردازان با دیدن این تصاویر یک کلاغ و چهل کلاغ کردند و به این خبر رسیدند که شخصیت جیگر حذف شده و در آینده هم در این مجموعه حضور نخواهد داشت!

این در حالی است که خبرگزاری میراث فرهنگی که منتشرکننده اولین خبر در این رابطه بود روز گذشته خبر خودش را اصلاح کرد و توضیح داد که با پیگیری‌های مجدد مشخص شده در مجموعه کلاه قرمزی هیچ حذفی صورت نگرفته است. در بخشی از این اصلاحیه آمده است: ‌هجوم رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی برای برداشت سیاسی و اغراض شخصی آن از یک خبر جای تعجب و بررسی دارد.

هیچ عروسکی حذف نشده است

در حالی که این رسانه‌ها روز گذشته مهم‌ترین اخبار خود را به ممنوع‌التصویری و حذف عروسک «جیگر» از مجموعه کلاه‌قرمزی اختصاص داده و آن را تحلیل می‌کردند، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو این خبر را تکذیب کرد.

علی زارعان در گفت‌وگو با فارس درباره انتشار خبر حذف و ممنوع‌التصویری عروسک «جیگر» گفت: من با طهماسب و جبلی، مدیر شبکه نمایش، مدیر شبکه جام‌جم و… صحبت کرده و از آنها درباره حذف این شخصیت عروسکی سوال کردم که همگی متفق‌القول این مطلب را تکذیب و عنوان کردند که در این باره هیچ گونه اظهارنظری نداشته‌اند.

وی ادامه داد: شخصیت جیگر یک شخصیت محبوب است که در کنار کلاه قرمزی، پسرعمه‌زا، آقای همساده، بچه ننه، پسرخاله و… قرار دارد و هیچکدام از این عروسک‌ها حذف نشده‌اند.

زارعان درباره بیان برخی مطالب راجع به بدآموزی عروسک جیگر تصریح کرد: به هیچ عنوان این عروسک بدآموزی نداشته و خوشبختانه از نوروز که جیگر به جمع عروسک‌های مجموعه کلاه قرمزی پیوست، با استقبال فراوانی روبه‌رو شد و حتی آقای ضرغامی به طور مستقل از سازندگان این برنامه تشکر کرد.

همچنین آقای دارابی نیز در جلسه‌ای دیگر به خاطر خلق چنین شخصیت های عروسکی پرطرفداری از خالق آنها تشکر کرد و حدود دو هفته پیش نیز آقای بخشی‌زاده، مدیر شبکه دو از سازندگان کلاه قرمزی تجلیل کرد.

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو درباره ساخت مجموعه کلاه قرمزی ویژه نوروز ۹۲ نیز عنوان کرد: صحبت‌های مقدماتی انجام شده و قرار است کلاه قرمزی به همراه سایر عروسک‌های این برنامه در نوروز ۹۲ ویژه برنامه‌ای داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان حذف عروسک جیگر در برنامه نوروزی ۹۲ وجود دارد، پاسخ داد: خیر. مگر این‌که آقای طهماسب به تصمیم تازه‌ای در این باره برسد که احتمال آن خیلی کم است و قرار بر حذف هیچ کدام از عروسک‌ها نیست.

بی‌بی‌سی دست به دامن «جیگر» شد

شیطنت رسانه‌ای شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی بازتاب وسیعی در خبرگزاری‌های داخلی داشت. باشگاه خبرنگاران با اشاره به سانسور اخبار اجلاس در بی‌بی‌سی فارسی نوشت:‌ در حالی که صد‌ها خبرنگار خارجی از رسانه‌های مستقل و معتبر جهان رویدادهای بسیار مهم مرتبط با اجلاس نم را در تهران به صورت لحظه‌ای مخابره می‌کنند، بی‌بی‌سی فارسی و برخی دیگر از رسانه‌های ضدانقلاب فارسی زبان، ضمن سانسور اخبار مربوط به اجلاس، پرداختن به سوژه‌های حاشیه‌ای و کذب را در دستور کار خود قرار دادند.

این گزارش ادامه می‌دهد:‌ بی‌بی‌سی و رادیو زمانه سراغ کلاه قرمزی و پسر خاله و جیگر رفتند تا نشان دهند چقدر اجلاس تهران برای غرب می‌تواند نگران‌کننده باشد و بار دیگر ثابت کنند جایی که منافع غرب در میان باشد، حساب کارشان با جیگر و کلاه قرمزی است.

در همین رابطه تقی سهرابی، مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما با بیان این که خبرگزاری میراث فرهنگی امروز با انتشار توضیحاتی پذیرفتند که در انتقال خبر اشتباه کرده‌اند، گفت:‌ این که در بازپخش یک مجموعه تلویزیونی و در یکی از قسمت‌هایش یکی از شخصیت‌ها کمرنگ باشد، مساله‌ای کاملا طبیعی و پذیرفته شده است. شخصیت‌ها برحسب اتفاقات داستان می‌آیند و می‌روند و این مساله عجیبی نیست.

وی ادامه داد:‌ این که گفته می‌شود مسئولان روابط عمومی شبکه‌های دو و نمایش، خبر ممنوع‌التصویر شدن یک عروسک را تائید کرده‌اند، کذب محض است، چون خبرنگار میراث فرهنگی هیچ مصاحبه‌ای با مسئولان این دو مرکز نداشته و صرفا استنباط شخصی خودش را در قالب خبر منتشر کرده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.