NFC خواندن و نوشتن با یک اشاره

جام جم آنلاین: قطار فناوری با سرعت سرسام‌آوری در حال حرکت است و به نظر می‌رسد که در این مسیر ایستگاهی برای توقف ندارد.

سرعت این قطار به حدی بالا رفته که هر روز و گاهی اوقات در هر ساعت شاهد معرفی فناوری‌ها، محصولات و به دنبال آن انواع و اقسام اسم‌ها و عنوان‌هایی جدید هستیم که تا به‌حال نشنیده‌ایم.

از طرفی تصور کنید که قصد خرید یک محصول دیجیتال جدید را داریم. زمانی که امکانات و مشخصات محصول مورد نظرمان را بررسی می‌کنیم ممکن است با اصطلاحات و عنوان‌هایی برخورد کنیم که اصلا مفهوم آنها را ندانیم.

در این ستون تصمیم گرفته‌ایم تا جدیدترین فناوری‌ها که کمتر و گاهی اصلا شناخته شده نیستند را به زبانی ساده برایتان شرح دهیم تا شاید بتوانیم کمی دست شما را در سوار شدن به این قطار سریع‌السیر بگیریم!

حتما برایتان پیش آمده که بخواهید داده‌ای اعم از عکس، آهنگ، فیلم و … را با شخص دیگری از طریق بلوتوث به اشتراک بگذارید.

برای این کار نیاز به جستجو و پیدا کردن دستگاه گیرنده مورد نظر برای ارسال داده مورد نظر است که گاهی هم وقت زیادی می‌گیرد اما راه بهتر و آسان‌تر چیست؟ جواب این سوال در سه حرف نهفته است: NFC.

لغت ان‌اف‌سی که از حروف اول سه واژه به دست آمده به معنای ارتباط حوزه نزدیک است که توسط آن دو وسیله (عمدتا تلفن‌همراه) با لمس یا حتی اشاره، به یکدیگر متصل شده و ارتباط برقرار می‌کنند.

در مثالی که در خط نخست این پاراگراف گفته شد دیگر برای اتصال و به اشتراک‌گذاری داده‌ها توسط ان‌اف‌سی نیازی به صرف زمان برای جستجو و یافتن وسیله مقصد نیست؛ کافی است از طریق این فناوری دو دستگاه بسیار سریع و در کسری از ثانیه همدیگر را شناسایی کرده و به برقراری ارتباط با یکدیگر بپردازند.

اما صبر کنید چون کاربرد ان‌اف‌سی به همین جا ختم نمی‌شود. توسط این فناوری می‌توان تلفن‌همراه را به یک کارت اعتباری تبدیل کرد.

به این ترتیب که دو وسیله مجهز به ان‌اف‌سی باید در فاصله بسیار اندکی برای برقراری ارتباط از یکدیگر قرار بگیرند، می‌توان از این سیستم برای پرداخت وجه همانند آنچه در ورودی‌های ایستگاه‌های مترو یا اتوبوس‌ها شاهد هستیم استفاده کرد.

برای این کار کافی است تا اطلاعات بانک و کارت اعتباری به تلفن‌همراه مجهز به ان‌اف‌سی وارد شود. با این کار دیگر نیازی به نگهداری و حمل چند کارت مختلف نیست و می‌توانید به آسانی و تنها با یک وسیله امور پرداختی خود را انجام دهید.

برای انجام این امور ان‌اف‌سی از امنیت بالایی برای رد و بدل کردن اطلاعات برخوردار است و داده‌ها را به صورت رمزگذاری شده منتقل می‌کند اما باز هم این پایان کاربرد ان‌اف‌سی نیست و استفاده دیگری که جالب هم به نظر می‌رسد برای آن وجود دارد.

فرض کنید به سینما رفته‌اید تا فیلم دلخواهتان را تماشا کنید. با استفاده از یک اشاره می‌توانید اطلاعات مربوط به آن فیلم، سینما و موارد دیگری را به دست آورید. همچنین مجله، کتاب، نقشه یا یک شیشه دارو خریده‌اید.

با نزدیک کردن گوشی خود به شیء مورد نظر کلی اطلاعات مفید و سودمند، راجع به آن وسیله را در یک چشم ‌به‌هم زدن روی صفحه تلفن خود مشاهده می‌کنید.

برای این کار سازنده اطلاعات دلخواه مربوط به شیء یا وسیله‌اش را در یک برچسب کوچک ان‌اف‌سی ذخیره می‌کند که روی محصول نصب شده است و با نزدیک کردن گوشی مجهز به این فناوری آن اطلاعات خوانده شده و روی نمایشگر دستگاه نشان داده می‌شود.

رامین فتوت – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.