QR Code به چه چیزی گویند؟

QR Code به چه چیزی گویند؟

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobot/images/a7f63__vdhugxcbh34yl7pdx45g.gif

روشی است برای کدگذاری مطالب مختلفی مانند نام، ایمیل، آدرس سایت، کد محصول، توضیحات و… که حاصل آن یک تصویر است. این تصویر با استفاده از اکثر گوشی های دوربین دار قابل فهم است و همین امر باعث شده شرکت ها و افراد زیادی از این کد بر روی محصولات و کارتهای ویزیت استفاده کنند.

qr code چیست؟

کد QR که مخفف عبارت Quick Response Code به معنای کد با پاسخ دهی سریع است. نوعی بارکد دوبعدی است که اولین بار توسط یکی از مجموعه‌های وابسته به تویوتا برای ره‌گیری خودروها حین تولید ابداع شد. ویژگی اصلی این نوع بارکد سرعت بالای خواندن آن وتوانایی ذخیره حجم زیادی از اطلاعات است که همین امر باعث استفاده روزافزون این نوع کدها خارج از صنعت خودرو شده است.

این کدها می‌توانند حاوی اطلاعات متفاوتی باشند. نوشتهظ¬ آدرس اینترنتیظ¬ Vcard تنها نمونه‌ای از اطلاعاتی است که می‌توان در کد QR گنجاند. برای خواندن این کدها هم کافیست یک گوشی تلفن همراه مجهز به دوربین و یک برنامه QR خوان داشته باشید. برنامه را اجرا کرده دوربین گوشی را بر روی کد می‌گیرید. برنامه کد را اسکن کرده و اطلاعات را از آن استخراج می‌کند.

برای مثال می‌توانید اطلاعات کارت ویزیت خود را به صورت Vcard درآورده و سپس آن را درقالب QR بر روی کارت چاپ کنید و یا می‌توانید در بروشور محصولات خود زیر صفحه مربوط به هر محصول آدرس اینترنتی صفحه آن محصول را به صورت کد درآورده و در زیر صفحه بروشور چاپ کنید. بدین ترتیب افرادی که تعدادشان هم کم نیست به راحتی با اسکن کردن این کدها اطلاعات شما را همیشه همراه خود خواهند داشت.
qr code چیست؟

موارد استفاده QR Code

در ابتدا QR Code برای ردیابی قطعات در تولید خودرو استفاده می شد ولی امروزه در بسیاری از موارد از جمله برای پیگیری اجناس در تجارت، پیگیری بسته ها در خطوط پستی، استفاده در کارت‌های ویزیت برای دسترسی سریع مخاطب به آدرس سایت، ایمیل شخص و… استفاده می شود.

قالب اصلی کدهای QR به شکل مربعی است با پس‌زمینه سفید که با اشکالی به رنگ سیاه پر شده است. این قالب استاندارد کدهای QR است اما شما می‌توانید کمی خلاق‌تر باشید و کدهای QR جالب‌تری را بسازید که برای مثال کدی که نشان شرکت شما را هم در بر داشته باشند. تصویر سمت راست یک کد QR استاندارد است و تصویر سمت چپ کدی متفاوت را نشان می‌دهد.
qr code چیست؟
qr code چیست؟

برای ساخت کد QR متفاوت می‌توانید از سایت QRhacker استفاده کنید. در این سایت پس از ساخت کد استانداردظ¬ امکان ایجاد تغییرات در آن را نیز خواهید داشت. این تغییرات می‌تواند تغییر دادن رنگ پس‌زمینه و یا افزودن تصویر به کد باشد. حتی می‌تواند با دقت پیکسلی کد را رنگ کنید. نمونه‌ای از کدهای بسیار زیبا را در ادامه می‌بینید.
qr code چیست؟

از دیگر موارد کاربرد کیوآر کد می توان به:

*کد کردن SMS (در این حالت شما بعد از اسکن QR کد می توانید sms را ارسال کنید. شاید فکر کنید این مورد کاربرد زیادی ندارد ولی آیا تا به حال برایتان پیش نیامده که یک آگهی دیده باشید و نوشته باشد کد **** را به شماره ********** sms کنید تا اشتراک شما فعال شود؟! در این موقع یک QR کد کوچک می تواند شما را از دردسر تایپ شماره و کد خلاص کند.)

*کد کردن شماره (با این کار شما با اسکن کردن کد می توانید شماره را ذخیره کنید و یا به آن زنگ بزنید و مسلماً دردسر اشتباه نوشتن شماره را نخواهید داشت.)
کاربردهای QR

جالب است بدانید که این نوع بارکد در ابتدا با هدف استفاده در تولید ماشین های سنگین ابداع شد ولی امروز گستره‌ی وسیعی از انواع کاربردها برای آن تعریف شده است. دلیل این استفاده‌ی گسترده هم چیزی نیست جز اطلاعات زیادی که QRکدها قادرند در خود در بر بگیرند.
یک QRکد معمولی می‌تواند:

تا ۷۰۸۹ کاراکتر نومریک،

تا ۴۲۹۶ کاراکتر آلفانومریک،

تا ۲۹۵۳ بایت داده‌ی باینری،

و تا ۱۸۱۷ کاراکتر کانا در خود نگه دارد.

جالب است بدانید در صورت مخدوش شدن این بارکدها از ۷ تا ۳۰ درصد قابلیت تصحیح دارند و خوانش و رمزگشایی آن‌ها دچار مشکل نمی‌شود.
qr code چیست؟

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobot/images/a7f63__eqonpgfuwn766uzjbxzr.gif

کدهای “QR”‌ ذخیره شده و آدرس‌های اینترنتی می‌توانند در مجلات،تابلوها، اتوبوس‌ها، کارت‌های بازرگانی و یا در هر چیزی که کاربران آن نیاز بهاطلاعات دارند، ظاهر گردند. کاربران تلفن‌های همراهی که دستگاهشان مجهز به نرم‌افزارکدخوان می‌باشد می توانند تصویر کد “QR”‌ را اسکن کنند تا متنی را مشاهده نمایند، اطلاعات دفترچه ی تلفن را ببینند، اتصال به یک شبکه ی بیسیم برقرار نمایند و یا یک صفحه‌ی وب بر روی تلفن همراه را باز کنند. این عمل اتصال از دنیای اجزاء فیزیکی، به نام “هاردلینک”‌ یا ”‌ مجازی کردن دنیای فیزیکی”‌ معروف می‌باشد.
QR Code روشی است برای کدگذاری مطالب مختلفی مانند نام، ایمیل، آدرس سایت، کد محصول، توضیحات و… که حاصل آن یک تصویر است. این تصویر با استفاده از اکثر گوشی های دوربین دار قابل فهم است و همین امر باعث شده شرکت ها و افراد زیادی از این کد بر روی محصولات و کارتهای ویزیت استفاده کنند

استفاده از بارکد “QR”‌ کاملا ‍ رایگان و بدون حق استفاده‌ی انحصاری است. کد “QR”‌ به صورت کاملاً روشن و شفاف به عنوان استانداردهای “ISO”‌ تعریف و منتشر گردیده است. “دنسو-ویو”‌دارای حق امتیاز کد “QR”‌ می‌باشد، اما از این حق جهت کسب درآمداستفاده نمی‌کند.
شکل ظاهری QR Code

QR Code از مربع های کوچک سیاه و سفید درست شده است که بسته به نسخه (Version) آن دارای سایز متفاوتی هستند. به طور مثال نسخه ۱ آن ۲۱أ—۲۱ و نسخه ۲ آن ۲۵أ—۲۵ می باشد. البته شایان ذکر است که ترفندهایی برای اضافه کردن تصویر و رنگ به QR Code وجود دارد. یکی از این ترفندها استفاده از قدرت خطایابی QR Code هست.نکته ی جالب این که، می‌توانید از کاراکترهای عربی هم برای ایجاد بارکد استفاده کنید.
qr code چیست؟

دریافت اطلاعات ذخیره شده در QR-code ها بوسیله گوشی تلفن همراه:

برای خواندن (اسکن) این کدها، گوشی تلفن همراه به صورت اولیه باید به موراد زیر مجهز باشد:

۱- دوربین حداقل ۲ مگاپیکسلی

۲- نرم افزار نمایه خوان (بارکرد خوان)

در برخی از مدل های گوشی های تلفن همراه، نرم افزار نمایه خوان (بارکرد خوان) بطور پیش فرض نصب شده وجود دارد. تلفنهای هوشمند بلک بری و سیستم عامل گوشی گوگل موسوم به “آندروید”، استفاده ازکد “QR” را که شامل اضافه کردن بارکد‌خوان “زینگ” بر روی برخی از مدل‌ها می‌باشد، پشتیبانی می‌نماید. همچنین دارندگان آیفون و آی پد می توانند از اپلیکیشن‌ها رایگانی که ویژه اسکن این کدها نوشته شده استفاده کنند.

سیستم عامل نوکیا موسوم به “سیمبین” نیز مجهز به یک بارکدخوان است که قادر به خواندن کدهای “QR” می‌باشد، فناوری NFC در گوشی‌های جدید نوکیا روش بی‌نظیری برای استفاده از یک ضربه کوچک برای اسکن بارکدها می باشد. همینطور “ام-بارکد” نیز یک کدخوان”QR” برای سیستم عامل “مائیمو” است. حتی دارندگان گوشی هایی با سیستم عامل جاوا نیز می توانند از نرم افزار رایگان موجود مانند: KaywaReader استفاده کنند.

برای دریافت برنامه (APP) و نرم افزار های متناسب با مدل ها و سیستم عامل گوشی های مختلف اینجا کلیک کنید.

توجه:

نمایه های پاسخ سریع ظرفیت بالایی جهت ذخیره اطلاعات دارند اما رمز گشایی و بازیابی اطلاعات موجود در آنها بستگی مستقیم به قدرت پردازش و نوع سیستم عامل تلفن همراه داشته و ممکن در برخی موارد هنگام اسکن کد های حاوی اطلاعات زیاد، گوشی توانایی خواندن آن را نداشته باشد.

جهت دریافت کامل اطلاعات یک کد، توجه به نکات زیر ضروری است:
qr code چیست؟

۱- قدرت پردازش، سیستم عامل و قدرت لنز گوشی تلفن همراه

۲- کیفیت تصویری و حجم اطلاعات موجود در کد

۳- زاویه (دوری و نزدیکی) عکس برداری (اسکن) از کد

۴- تولید کد طبق استاندارد های تعریف شده

بنابراین عدم دریافت اطلاعات از یک کد صرفا به منزله مخدوش بودن آن نیست. (لازم به ذکر است که از این کد ها در هر جهت چرخشی می توان داده ها را استخراج کرد.)

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobot/images/a7f63__funmehr.jpg

اختصاصی از مجله اینترنتی ممتازنیوز – Www.FunMehr.com & IR

طبقه بندی: آموزش و ترفند, اخبار آی تی, اخبار آی تی   |   تعداد بازدید: ۵ نفر   |   تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ مرداد
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , QR Code به چه چیزی گویند؟


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.