SAR را فراموش نکنید

سار به شما می‌گوید موبایلتان چقدر قصد جانتان را دارد

جام جم آنلاین: هنگام جستجو برای خرید یک تلفن‌همراه جدید چه نکاتی را مد نظر قرار می‌دهید؟ فقط ظاهر، امکانات و برند برایتان اهمیت دارد؟ یا به چیزهای دیگر هم توجه می‌کنید؟

امروزه در زندگی ما نقش وسیله‌های دیجیتال بشدت پررنگ شده، طوری که به جزئی جدانشدنی تبدیل شده‌ است.

هرکدام از این دستگاه‌ها ویژگی‌ها و توانایی‌هایی دارد که شاید با برخی آشنا و با تعدادی ناآشنا باشیم. یکی از این اصطلاح‌ها یا عبارت‌ها، SAR است که احتمالا آن‌را دیده‌اید، ولی کمتر به آن توجه کرده‌اید.

اکثر خریداران و علاقه‌مندان به موبایل حین خرید توجه چندانی به SAR (به فارسی می‌گوییم سار) نمی‌کنند و تمرکزشان بیشتر روی طراحی و امکانات گوشی مورد نظرشان است.

با این حال اگر علاقه‌مند یا بهتر است بگوییم شیفته مدل خاصی از تلفن‌همراه شده‌اید چاره‌ای جز چشم‌پوشی از سار نیست و این قضیه بیشتر برای مدل‌های معمولی پراهمیت جلوه می‌کند.

اما بد نیست به سمت هدفمان از این نوشته یعنی پرده‌برداری از اصطلاحات کمتر یا اصلا شناخته‌شده برویم و ببینیم سار به چه معناست. SAR، از حروف اول واژگان Specific Absorption Rate به دست آمده و در زبان مادری میزان جذب خاص ترجمه شده است.

در حقیقت هر دستگاه تلفن‌همراه به نوعی یک گیرنده ـ فرستنده امواج نیز هست که برای برقراری مکالمه از آن استفاده می‌کند. از این رو برای اندازه‌گیری میزان امواج یک گوشی موبایل از واحد استانداردی بهره گرفته می‌شود که سار نام دارد.

اگر دقت کنید اکثرا در دفترچه راهنمای بیشتر گوشی‌های همراه میزان سار برای آن مدل از طرف سازنده ذکر شده است (البته اگر جعبه و دفترچه گوشی‌تان را دور نینداخته باشید).

البته سار فقط میزان امواج را اندازه نمی‌گیرد و به مقداری که توسط بدن انسان جذب می‌شود نیز توجه دارد، زیرا معمولا گوشی موبایل در مجاورت سر یا بدن قرار می‌گیرد.

بنابراین اگر بخواهیم تعریفی جامع و دقیق‌تر از سار ارائه دهیم، می‌توانیم بگوییم که این لغت به معنای واحد اندازه‌گیری میزان تشعشعات رادیویی ساطع‌شده از یک گوشی همراه یا یک میدان الکترومغناطیسی و جذب آن بر بدن انسان است.

در واقع سار به انرژی‌ای گفته می‌شود که توسط بافت بدن جذب شده و برای اندازه‌گیری آن از واحد وات بر کیلوگرم (W/Kg) استفاده می‌کنند.

از آن رو که تشعشعات و امواج یک تلفن‌همراه یا وسایل دیگر می‌تواند برای بدن انسان مضر باشد سازمان‌های مسوول و مرتبط این حوزه به تنظیم حد مجازی از سار پرداخته‌اند.

به عنوان نمونه ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا تعاریف متفاوتی از این واحد دارند. در آمریکا حداکثر میزان سار ۱٫۶ وات بر کیلوگرم در یک گرم بافت و در کشورهای اروپایی دو وات بر کیلوگرم در ۱۰ گرم بافت تصویب شده است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید به غیر از تفاوت عددها واحد اندازه‌گیری نیز فرق دارد، به همین سبب نمی‌توان سار را به صورت مستقیم در اروپا و آمریکا مقایسه کرد.

همان‌طور که پیشتر گفتیم میزان سار معمولا توسط سازنده برای محصولش ذکر می‌شود که طبق اندازه‌گیری‌هایی که انجام شده حداکثر SAR برای سر انسان در شرایط عادی حداکثر ۳٫۲ وات بر کیلوگرم در ۱۰ گرم بافت تخمین‌زده شده است.

این در حالی است که به عنوان نمونه بیشترین مقدار امواج یک گوشی با تشعشعات بالا تقریبا ۱٫۵۹ وات بر کیلوگرم است.

با این حال این نکته نیز نباید فراموش شود که هرچه میزان سار رقم پایین‌تری باشد بهتر بوده و بدن در معرض امواج کمتری قرار خواهد گرفت.

رامین فتوت – جام جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.