مهم ترین دیدنی های ساری

ساری یکی از زیباترین شهرهای واقع در شمال کشور است که در مرکز استان مازندران قرار دارد. این شهر پر جمعیت قدمتی ۵ هزار ساله دارد و به خاطر اینکه به دریا، جنگل و اکثر جاذبه های طبیعی نزدیک است و اماکن تاریخی بسیاری را در خود جای داده است، سالانه گردشگران بسیاری با تهیه بلیط هواپیما ساری به این شهر سفر می کنند. برای آشنایی بیشتر با این شهر سرسبز در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا معروف ترین جاذبه های گردشگری ساری را به شما معرفی کنیم.

خانه کلبادی

این خانه که به عمارت کلبادی هم معروف است، یکی از بناهایی است که در دوران قاجار ساخته شده و جز مهمترین اماکن تاریخی ساری می باشد. عمارت کلبادی در ۱۳۰ سال گذشته به دستور شخصی با نام سردار جلیل که از فرماندهان ارتش وقت بود با نام فرزند اولش یعنی امیر نصرت ساخته شد. این خانه در محله آب انبار نو ساری قرار دارد و در سال ۱۳۸۸ تغییر کاربری داده شد و اکنون به عنوان موزه میراث فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرد. عمارت کلبادی در گذشته با نام عمارت امیریه معروف بود اما با مرگ پسر اول سردار جلیل، این خانه به عنوان ارثیه به پسر دومش یعنی منوچهر کلبادی رسید و به همین دلیل با نام خانه کلبادی معروف شد. این بنای تاریخی با سبک معماری سنتی و قدیمی قارجاریان ساخته شده و از مصالحی همچون سفال، چوب و آجرساخته شده است. خانه کلبادی از دو بخش اندرونی و بیرونی ساخته شده و در داخل آن با مزین به هنرهای زیبای معرق کاری، نقشی های نفیس و پنجره هایی با شیشه های رنگی می باشد. اگر روزی گذرتان به شهر ساری خورد و با خرید بلیط اتوبوس به آن سفر کردید، پیشنهاد می کنیم که حتما از این عمارت قدیمی دیدن نمایید.

آدرس: ساری، محله آب انبار نو

چشمه باداب سورت

این چشمه در جنوب ساری و در میان روستاهای اروست و مال خواست قرار گرفته است. چشمه باداب سورت یکی از بهترین جاذبه های طبیعی ساری است که اگر به ساری سفر کنید و بازدید آن را از دست بدهید گویی که نصف عمر خود را بر فنا داده باشید! مناظر و چشم اندازهای اطراف چشمه باداب سورت آنقدر زیباست که وصف آن در جملات و کلمات نمی گنجند.

از یک طرف تا چشم کار می کند جنگل هایی سرسبز پوشیده از درختان سر به فلک کشیده اند و از طرف دیگر پوشیده از دره ها و کوه های زیباست و از سمت دیگر مشرف به روستای همیشه سرسبز اروست است. وجه تسمیه چشمه باداب سورت به معنای تندی و شدت می باشد. چشمه باداب سورت در واقع متشکل از دو چشمه است با ویژگی هایی کاملا متفاوت، به طوریکه این دو چشمه از لحاظ رنگ، بو، مزه ومیزان آبی که در هر کدام وجود دارد تفاوت های آشکاری دارند.

 یکی بسیار عمیق و پر آب است و دارای خواص درمانی بسیار خوبی می باشد و دیگری مزه ای ترش و رنگی نارنجی دارد و اطرافش را رسوبات آهنی احاطه کرده اند.این چشمه به صورت پلکانی است و دلیل آن هم جاری شدن آب در شیب کوهستان ها در طی سالیان متوالی است و همین سبب شده تا چشمه به صورت طبقه طبقه شکل بگیرد و حوضچه هایی رنگین کمانی را تشکیل دهد. چشمه باداب سورت در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران و به عنوان دومین اثر طبیعی ایران به ثبت ملی رسید.

آدرس: جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

پناهگاه حیات وحش دشت ناز

این منطقه حفاظت شده در ۲۹ کیلومتری شمال ساری و در جنگل های جلگه ای آن قرار دارد. مساحت این پناهگاه حدود ۵۶ هزار هکتار است و یکی از بهترین جاذبه های طبیعی ساری به شمار می رود. در این منطقه گونه های مختلف جانوری زندگی می کنند که بسیار کمیاب و نادرهستند مانند گوزن زرد ایرانی، گوزن قرمز خزر، شوکا، قرقاول و گربه های جنگلی. در دشت ناز بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی رشد می کند که برخی از آن ها بسیار کمیاب هستند و برخی دیگر کاربردهای بسیاری در داروهای پزشکی دارند. این منطقه کاملا حفاظت شده است و برای بازدید از آن حتما باید از سازمان محیط زیست مجوز بگیرید.

آدرس: ۱۲کیلومتری شمال بهشهر، پناهگاه حیات وحش میانکاله

مسجد جامع شاه عباسی

مسجد جامع شاه عباسی یکی از مهم ترین دیدنی های ساری است که در ۲۵ کیلومتری این شهر و در روستایی با نام فرح آباد قرار گرفته است. این مسجد در سال ۱۰۲۵ هجری قمری احداث شد و قدمت آن متعلق به دوران صفویان است. این مسجد در واقع مجموعه  ای تاریخی به نام فرح آباد بوده است که شامل کاخ جهان نما و پل هم می شد اما حالا فقط مسجد شاه عباسی باقی مانده است. مصالح به کار رفته برای ساخت مسجد از جنس ساروج، آجر و ملات است. این بنا دارای چهار ایوان و بزرگ و زیباست که سوژه ای بی نظیر برای عکاسی هستند. شهر ساری اماکن تاریخی بسیاری نظیر مسجد شاه عباسی دارد و اگر شماهم به بازدید چنین جاذبه های تاریخی علاقه دارید، می توانید با تهیه بلیط اتوبوس تهران ساری به این شهر پر قدمت سفر کنید.

آدرس: ساری جاده دریا، روستای فرح آباد

منبع: آژانس بازاریابی اسپاتنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.