اطلاعیه باشگاه پرسپولیس دربارهٔ مباحث اخیر مطرح شده پیرامون برنامه ۹۰ و حق پخش تلویزیونی مسابقات

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > لیگ برتر – پایگاه اینترنتی رسمی باشگاه پرسپولیس نوشت:

باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس با صدور اطلاعیه‌ای دربارهٔ مباحث اخیر مطرح شده از سوی مدیر عامل باشگاه پیرامون برنامه ۹۰ و حق پحش تلویزیونی باشگاه‌های فوتبال توضیحاتی را ارائه کرد.

متن اطلاعیه باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس به شرح ذیل می‌باشد:

۱-طبق هماهنگی قبلی قرار بود محمد رویانیان مدیر عامل باشگاه پرسپولیس دوشنبه شب از طریق برنامه ۹۰ دربارهٔ اظهارات اخیر خود توضیحاتی ارائه کرده تا از برداشت‌های متفاوت جلوگیری شده و شفاف سازی نماید. آقای رویانیان به هنگام پخش برنامه ۹۰ به مراسم پایگاه بسیج مسجد جامع ازگل رفته بود و به سبب تمام شدن شارژ تلفن همراه پاسخگوی تماس عوامل برنامه ۹۰ نبود و برای پاسخگویی سریعا به دفتر کار خود در فرمانیه رفت اما این برنامه پس از آنکه مجری‌اش مطالبی را در خصوص آقای رویانیان مطرح کرد به رغم تماس روابط عمومی باشگاه با عوامل برنامه ۹۰ مبنی بر اینکه مدیر عامل پرسپولیس آماده پاسخگویی است، ارتباطی با ایشان برقرار نکرد که این یک طرفه به قاضی رفتن عادلانه نبود. شاید هم بعضی نگران بودند که درآمدهای صدا و سیما از حق پخش تلویزیونی از سوی مدیر عامل باشگاه پرسپولیس در یک برنامه پر بیننده مطرح شده و اعداد و ارقامی بیان شود که با میزان پرداختی صدا و سیما به باشگاه‌ها بابت حق پخش تفاوت چشمگیری دارد.

۲-مدیر عامل باشگاه پرسپولیس عزم خود را جزم کرده تا با همکاری فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، اتحادیه مدیران باشگاه‌های کشور و رسانه‌های محترم پیگیر حق پخش واقعی باشگاه‌ها از صدا و سیما و دولت شود اما به میان آمدن نام فردوسی‌پور و برداشت متفاوت از اظهارات مطرح شده سبب شده تا همه از اصل ماجرا  و واقعیت حاکم فاصله گرفته و به جای پیگیری مطالبات به حق باشگاه‌ها به موضوعات دیگری توجه نمایند.

۳-سازمان صدا و سیما از نگاه مدیریت باشگاه پرسپولیس بدون تردید یکی از قوی‌ترین سازمان‌های فعال در قاره آسیا است. صدا و سیما خدمات بزرگی را به مردم، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حتی ورزش کشور ارائه کرده و مدیر عامل باشگاه پرسپولیس نیز به وابسته فعالیت در نهاد و ارگان‌های مختلف با بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی صدا و سیما در ارتباط تنگاتنگ بوده و بیگانه با قوانین و ضوابط حاکم بر صدا و سیما نیست. محمد رویانیان بواسطه فعالیت در راهنمایی و رانندگی، پلیس ۱۱۰، ستاد حمل و نقل و سوخت کشور، باشگاه پرسپولیس و دیگر نهادها حداقل ۳۰ قرارداد با سازمان صدا و سیما به امضاء رسانده و به همین سبب نسبت به بسیار از مسائل کاری در این سازمان آگاهی و اطلاع دارد و این را نیز به خوبی می‌داند که در صدا و سیما می‌توان دربارهٔ مسائل مختلف ورزش و فوتبال کشور به اظهار نظر پرداخت الا حق پخش تلویزیونی باشگاه‌ها و درآمدهای صدا و سیما از محل پخش مسابقات فوتبال و برنامه‌های ورزشی. تردیدی نداریم که صحبت کردن در این باره در برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیون «خط قرمز» مسوولان محترم صدا و سیما است و تجربه ثابت کرده که آنها تاکنون به هیچ مقام مسوولی اجازه نداده‌اند در یک برنامه زنده تلویزیونی بیش از یکی، دو دقیقه دربارهٔ حق پخش مسابقات فوتبال به اظهار نظر بپردازد. براستی چرا؟!

چرا حق پخش تلویزیونی فوتبال تبدیل به «خط قرمز» صدا و سیما شده است؟! چرا اجازه نمی‌دهند در این باره نظری مطرح شده و در رسانه ملی موشکافانه به آن پرداخته شود؟ چرا در همین برنامه ۹۰ که کل فوتبال و ورزش کشور را به چالش می‌کشد هیچگاه در این سالیان به موضوع حق پخش تلویزیونی باشگاه‌ها پرداخته نمی‌شود؟! آیا برای این چراها پاسخی یافت می‌شود؟!

۴-دوستان عزیز! روسای محترم فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، اتحادیه مدیران باشگاه‌های کشور و رسانه‌های محترم ورزشی که وجدان بیدار و آگاه جامعه میباشید؛ موضوع حق پخش تلویزیونی که درد فوتبال و باشگاه‌های ایران است توسط مدیر عامل باشگاه پرسپولیس مطرح شد اما متاسفانه این بحث مهم بواسطه برداشت متفاوت نسبت به آنچه نظر مدیر عامل باشگاه پرسپولیس بود به گونه ای دیگر بازتاب پیدا کرد. در این رابطه هیچ رسانه‌ای را مقصر نمی‌دانم و به واسطه حمایت رسانه‌ها از شخص فردوسی‌پور دلخور نیستیم و بار دیگر باید بگوییم منظور مدیر عامل پرسپولیس درآمد‌های حاصله از پخش برنامه ۹۰ و مسابقات فوتبال بود که این درآمدها به طور طبیعی عاید سازمان صدا و سیما می‌شود و نه عوامل برنامه‌های ورزشی اما … یک حساب سرانگشتی کافی است تا همه ما اهالی ورزش و فوتبال کشور بار دیگر از خواب بیدار شویم. درآمد پخش هر ثانیه آگهی بازرگانی در صدا و سیما و تلویزیون بستگی دارد به ساعت پخش و میزان بینندگان آن برنامه. بر این اساس درآمد پخش هر ثانیه آگهی بازرگانی بین یک تا شش میلیون تومان است و به طور متوسط درآمد پخش این آگهی‌ها به هنگام پخش برنامه ۹۰ و مسابقات فوتبال داخلی ثانیه‌ای چهار میلیون تومان خواهد بود. درآمد آگهی‌های زیر نویس هم البته به مراتب کمتر و میزان درآمدهای حاصله از پیامک‌های ارسالی مردم به برنامه‌های ورزشی هم به راحتی قابل تخمین است. حال محاسبه کنید صدا و سیما از محل پخش آگهی‌ها و درآمدهای جانبی دیگر به هنگام پخش مسابقات فوتبال و برنامه های ورزشی مختص فوتبال یا با محوریت فوتبال و همچنین پخش مسافقات فوتبال در شبکه‌های استانی چه میزان آگهی پخش می‌کند و درآمدهای حاصله از طریق فوتبال چه مبلغی می‌شود. اگر محاسبه کردید و به اعداد و ارقام بلند و طویلی رسیدید و متعجب شدید مقصر ما نیستیم. ایضا محاسبه فرمائید میزان زیر نویس‌ها، پیامک‌ها و دیگر درآمدها را به طور مثال در همین برنامه ۹۰ در هر ماه حدود بیست میلیون پیامک رد و بدل و جابجا می‌شود که ۱۰ میلیون آن همراه با تبلیغات است. درآمد صدا و سیما از این پیامک‌ها چه میزان است؟! هر ماه حداقل ۶۰۰ ثانیه آگهی بازرگانی با نرخ متوسط ثانیه ای چهار میلیون تومان پخش می‌شود. قیمت پخش برنامه ۹۰ برای هر دقیقه تقریبا یک میلیون و دویست هزار تومان است که صدا و سیما از خیر آن قبل و هر ماه ۶۰۰ دقیقه برنامه پخش می‌کند. آیا اعلام تقریبی درآمدهای صدا و سیما از برنامه ۹۰ و تاکید بر این نکته که رسانه ملی از پخش مسابقات فوتبال باشگاهی چه درآمدهای کلانی دارد واقعیتی محض و انکار ناپذیر در فوتبال است یا … آیا صدا و سیما می بایست با این میزان درآمدها بابت حق پخش تلویزیونی هر فصل ورزشی ۱۷ میلیارد تومان به سازمان لیگ و باشگاه‌ها پرداخت نماید؟! آیا فاصله میان درآمدهای صدا و سیما از پخش مسابقات فوتبال و برنامه های ورزشی با میزان پرداخت حق پخش باشگاه ها به اندازه «زمین تا آسمان» نیست؟! باید سکوت کرد یا موشکافانه به این واقعیت‌ها پرداخت؟! باید از پرداختن به حقیقت به خاطر مصلحت اندیشی پرهیز کرد یا این که درد فوتبال و باشگاه ها را گفت. اگر احساس می کنید حق باشگاه ها و فوتبال کشور تضییع و پایمال می گردد ما را همراهی کرده و بگوئید که حق پخش تلویزیونی کشورهای صاحب نام فوتبال و حتی کشورهای همطراز فوتبال ایران چند درصد از درآمدهای یک باشگاه فوتبال را شامل می‌شود یا چه میزان از هزینه‌های تیمداری را تامین می‌کند؟! 

۵-موضوع دیگری که مدیر عامل باشگاه پرسپولیس مطرح کرده این است که میزان دریافتی باشگاه پرسپولیس به عنوان پرطرفدارترین تیم فوتبال آسیا از محل حق پخش تلویزیونی و همچنین تبلیغات دور زمین در فصل قبل یک مییلیارد و یکصد میلیون تومان بوده است. وقتی دریافتی سازمان لیگ بابت حق پخش و تبلیغات دور زمین ۳۰ میلیارد تومان است منصفانه است که پرسپولیس به عنوان یکی از هجده تیم فصل قبل یک میلیارد و یکصد میلیون تومان دریافت کند؟! اگر پرسپولیس را همطراز با تیم های بدون طرفدار و کم طرفدار بدانیم که بازی‌هایشان از شبکه‌های سراسری پخش نمی‌شود حق‌السهم باشگاه پرسپولیس از محل ۳۰ میلیارد تومان حق پخش و تبلیغات دور زمین می بایست یک هجدهم باشد یا یک سی‌ام؟! اساسا ضمن احترام به مسوولان محترم سازمان لیگ چرا تبلیغات دور زمین و بلیت فروشی باید در انحصار سازمان لیگ باشد و به باشگاه ها واگذار نشود؟! حق پخش واقعی که داده نمی‌شود، تبلیغات محیطی و بلیت فروشی هم که در اختیار باشگاه‌ها نیست، پس باشگاه‌های فوتبال کی می‌خواهند همدل و متحد شده و حق خود را از این فوتبال بگیرند. آیا رسانه‌ها که همیشه یار و یاور اهالی فوتبال بوده‌اند باز هم باشگاه‌ها را برای گرفتن حق و حقوق خود و ریشه کن کردن این موانع و مشکلات همراهی خواهند کرد؟!

شاید صدا و سیما معتقد باشد که لزومی ندارد همه درآمدهای حق پخش مسابقات فوتبال و برنامه های ورزشی را به باشگاه ها بدهد شاید هم بگویند پخش برنامه ها و بازی ها هزینه هایی نیز دارد. ما نمی گوییم که صدا و سیما بودجه خودش را به باشگاه ها اختصاص بدهد بلکه می گوییم پس از کسر هزینه ها، حق‌السهمی برای خود قائل شده و سایر درآمدهای حاصله از انحصار پخش مسابقات فوتبال را منصفانه به سازمان لیگ و باشگاه ها پرداخت نماید و یا اینکه دولت و مجلس محترم بودجه صدا و سیما را افزایش داده و این سازمان را موظف نمایند که از محل بودجه در نظر گرفته شده و درصدی از درآمدهای حاصله، حق پخش واقعی به باشگاه ها پرداخت شود نه اینکه سهم باشگاهی مثل پرسپولیس بابت حق پخش و تبلیغات دور زمین یک میلیارد و یکصد میلیون تومان باشد. بی تعارف اگر حق‌السهم پرسپولبیس از حق پخش تلویزیونی و تبلیغات دور زمین یک میلیارد تومان یا کمی بیشتر است، مال خودتان و درآمدهای حاصل از پخش فوتبال هم نوش جانتان. آیا گوش شنوایی هست. آیا کسی صدای ما را می شنود؟! آیا برای این دردها و مشکلات باشگاه ها مرهمی پیدا می گردد؟! آیا … آیا…

۲۵۲ ۴۳


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.