افزایش اهمیت بهای ارز/ احتمال بروز “جنگ ارزی” در جهان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

جهان در پی سیاست‌های آمریکا بار دیگر با احتمال آغاز جنگ ارزی روبرو است.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از المیادین، بهای ارز در جهان بار دیگر اهمیت پیدا کرد و جهان در پی سیاست‌های آمریکا بار دیگر با احتمال آغاز جنگ ارزی روبروست.

در شرایطی که کارشناسان سبب کاهش بهای پول‌های ملی کشورهای در حال توسعه را دلایل اقتصادی معرفی می‌کنند، حوادث اخیر در اروپا و آمریکای لاتین می‌تواند نشانه آن باشد که این کاهش بهای ارز ابعادی فراتر از اینها دارد.

بر اساس این گزارش ممتاز به نقل از، ارزش “روبل”، پول ملی روسیه شاهد کاهش بی‌سابقه در برابر دلار آمریکا بود. “بولیوار” ونزوئلا هم از موج کاهش ارزش ارزها در امان نماد. این کاهش‌ها به سقوط بهای پول ملی چند کشور با اقتصاد نوظهور که گروه بریکس را تشکیل می‌دهند، ارتباط دارد.

این سقوط نرخ ارز می‌تواند عملی شدن سخنان یک مقام بانک مرکزی آمریکا باشد که تاکید کرده بود کشورهایی که از ارز با بهای پایین استفاده کردند پس از تصمیم این بانک به کاهش برنامه تزریق نقدینگی، باید شاهد شرایط دشواری باشند.

صندوق بین المللی پول هم سکوت خود را شکست و به بانک‌های مرکزی دربارهٔ شرایط دشواری که بازارهای ارزی با آن روبرو می باشند، اخطار داد.

تحلیلگران مالی پیش بینی کرده بودند کاهش تزریق نقدینگی در بازارهای ارزی جهان سبب تشدید مشکلات در کشورهای دارای اقتصاد نوظهور خواهد شد.

هند آمریکا را اجرای سیاست پولی متهم کرد که در آن پیامدهای جهانی در نظر گرفته نشده است. به نظر می‌رسد آمریکا تلاش می‌کند از این پیامدها علیه دشمنان سیاسی و رقبای اقتصادی خود استفاده کند.

حوادث اخیر در بازارهای ارزی جهان سوال برانگیز است و این سوال مطرح است که آیا جهان بار دیگر با جنگ ارزی روبروست(؟)

وزیر اسبق دارایی برزیل سیاست پولی آمریکا را “جنگ ارزی” نامگذاری کرده بود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.