باغستان فردوس؛ سبزی طراوت در زردی کویر +عکس

این روستای سرسبز و با طراوت یکی از روستاهای مهاجرپذیر فردوس هم محسوب می شود؛ روستایی ۴هزار نفره که فاصله کمی تا مرکز شهرستان دارد .

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بیهوده نیست که «باغستان» فردوس را بهشت یا معجزه سبز کویر و دیار یاقوت ها و گنجینه طلای سرخ می خوانند وقتی پا به کوچه ییلاقی باغستان می گذاری، زیر سایبان درختان سر به فلک کشیده بید، چنار ،سپیدار، توت و … دیدن جوی های آب روان و زلال است که تو را به یاد قطعه ای از بهشت روی زمین می اندازد.

پوک شدن تنه بسیاری از درختان روستا نشانی از قدمت بالای این دیار است. کوچه باغ های باغستان فردوس تو را با لطافت، پاکی، صفا و سرسبزی، همنشین می کند و آن وقت با خود می گوییم خوشا به حال کسانی که در این نقطه از خراسان جنوبی زندگی می کنند.

در ابتدای ورودی روستا چشم انداز باغ ها با میوه های رنگارنگ انار ، زردآلو ، انگور و…هر بیننده ای را مجذوب خود می کند . باغستان از قدیم به داشتن مرغوب ترین انار فردوس شهره است و بخش قابل توجهی از این محصول به استان های مختلف کشور و دیگر مناطق دنیا صادر می شود.

دیگر محصولات کشاورزی این روستا هم که بیشتر باغی یا به اصطلاح محلی سردرختی است در سبد میوه شهرهای مختلف خراسان جنوبی و استان های دیگر قابل مشاهده است.

عریض بودن جوی های انتقال آب باغستان از دیگر مواردی است که توجه هر گردشگر و بازدید کننده ای را به خود جلب می کند علت آن هم این است که در گذشته دبی آب قنات روستا که همان قنات تاریخی بلده است خیلی بیشتر بوده و برای آن که آب سرریز نشود و هدر نرود کانال های انتقال آب از حد معمول عریض تر ساخته می شد. قدمت احداث قنات بلده به طور دقیق مشخص نیست،حتی بر اساس نظر زمین شناسان تپه های اطراف مسیرقنات مربوط به هزاره اول است ولی به روایتی احداث آن مربوط به قبل از اسلام و دوره ساسانی است.

طول این قنات ۳۵ کیلومتر است و حدود۲ هزارو ۳۸۲ هکتار از زمین های فردوس را آبیاری می کند.کل قنات های بلده احتمالا ۲۷ رشته بوده ولی امروز فقط ۱۴ رشته آن فعال است .علاوه بر این ها باغستان به دلیل بهره مندی از آسیاب های آبی قدیمی در حوزه تاریخی هم مطرح است این قابلیت های مهم و مناظر زیبای طبیعی و تاریخی در کنار آب و هوای بسیار مطبوع بستری برای تبدیل این روستای ییلاقی به منطقه نمونه گردشگری شد.

این روستای سرسبز و با طراوت یکی از روستاهای مهاجرپذیر فردوس هم محسوب می شود؛ روستایی ۴هزار نفره که فاصله کمی تا مرکز شهرستان دارد .

لزوم مشارکت سرمایه گذار

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس استعدادیابی و ایجاد زمینه لازم برای حضور سرمایه گذار در مناطق نمونه گردشگری باغستان را یکی از سیاست های کلی این سازمان اعلام می کند و می گوید: پس از دریافت مصوبه هیئت دولت مطالعات و تهیه طرح جامع روستای گردشگری باغستان علیا در دستور کار قرار گرفت و همزمان با کمک مشاور و کارشناسان استان، مکان یابی و محوطه سازی در چند نقطه روستا و احداث ۲ باب سرویس بهداشتی در مسیر اصلی باغستان انجام شد.

شبنم زاده می افزاید: با همکاری و مساعدت دهیاری و بنیاد مسکن هم زمینی در ورودی باغستان برای احداث پارک گردشگری در نظر گرفته شد که درمراحل تکمیل است. یک قطعه زمین نیز در بالادست باغستان برای اجرای طرح های گردشگری در نظر گرفته شده که باید برای اجرای این طرح ها به بهترین شکل سرمایه گذاری شود.

به گفته وی، چندین بار علاوه بر فراخوان عمومی جلسه هایی برای جذب سرمایه گذار در منطقه برگزار شده است که تحقق این کار مساعدت و همیاری مردم و ساکنان روستا را می طلبد به عبارتی ادامه روند فعالیت در مناطق گردشگری به ویژه منطقه گردشگری باغستان به اجرای پروژه های خدماتی، اقامتی و تفریحی سرمایه گذاران بستگی دارد و میراث فرهنگی حمایت حقوقی و مالی خواهد داشت و امیدواریم این مهم هر چه سریع تر به سرانجام مطلوبی برسد.

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر منطقه گردشگری باغستان علیا به همراه مجموعه آب درمانی هلال به تصویب رسیده که اقدام ها و حمایت های انجام شده در این مجموعه در زمینه توسعه و ارتقای این منطقه بوده است.

وی طبیعت بکر، آب و هوای مساعد، مناظر طبیعی بسیار زیبا، باغ های سرسبز میوه و همچنین قنات تاریخی بلده و آسیاب های تاریخی را از جمله جاذبه های این روستا بیان می کند.

آسفالت کوچه های روستا اعتبار می خواهد

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فردوس هم با اشاره به شروع اجرای طرح هادی روستای باغستان از سال ۸۴ می گوید: برای اجرای این پروژه ۳ میلیارد و ۷۵۴ میلیون ریال شامل اجرای هزار و ۶۰۰ متر کانیوی سنگی، هزار و ۵۰۰ متر اجرای آیلند سنگی، احداث یک دهانه پل به طول ۱۳ متر، اجرای عملیات ۳۰ هزار مترمربع زیرسازی و آسفالت معابر و احداث میدان در ورودی روستا هزینه شده است.

مهندس «میهمانی» با بیان این مطلب که اصلاح و به سازی میدان ورودی روستا جزو پروژه های پیشنهادی امسال بنیاد مسکن فردوس است، می افزاید: محور اصلی روستا حدود ۶ کیلومتر است و برای اصلاح به حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تامین این میزان بودجه از عهده بنیاد مسکن خارج است و این اداره هر سال ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار برای باغستان اختصاص می دهد که به دلیل گستردگی روستا کارهای انجام شده اصلا به چشم نمی آید علاوه بر این با توجه به وسعت ۴۲ هزار مترمربعی باغستان آسفالت این مساحت با توجه به بودجه های ناچیزی که هر سال به بنیاد مسکن اختصاص می یابد امکان پذیر نیست.

وی دلیل ناتمام رها شدن طرح هادی روستا را نیاز به عقب نشینی ملک برخی از مالکان در محل اجرای طرح اعلام می کند در حالی که مالکان راضی به عقب نشینی نیستند.

وی مشکل کمبود زمین در باغستان را نبود زمین برای واگذاری می داند و می افزاید: بیشتر زمین های این روستا مربوط به یک نهاد نظامی است که امکان واگذاری آن به بنیاد مسکن وجود ندارد.

وی با بیان این که بنیاد مسکن در حال احداث واحدهای مسکونی برای متقاضیان است، اضافه می کند: این اداره تا کنون بیش از ۱۸ واحد مسکونی در روستا احداث کرده است و هر چند در ابتدا در این زمینه ۳۰۰ نفر ثبت نام کرده بودند اما مدتی بعد همه پشیمان شدند و انصراف دادند به همین علت به هر فردی که با شرایط بنیاد مسکن متقاضی این واحدهای مسکونی بود، تسهیلات واگذار شد.

تعدادی واحد مسکونی و تجاری دیگر هم در حال احداث است که اگر شرایط فراهم شود امسال به متقاضیان واگذار می شود.

باغستان و آبگرم معدنی ۲ جاذبه مکمل

رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز با اشاره به واقع شدن روستای ییلاقی باغستان در ۱۵ کیلومتری شرق فردوس و محل تقاطع دو محور فردوس – بجستان و فردوس – گناباد یعنی تنها مسیر های ارتباطی فردوس با مشهد مقدس می گوید : سهم خراسان جنوبی از روستاهای هدف گردشگری مصوب در کمیته راهبردی گردشگری روستایی و عشایری کشور ۱۳ روستاست که باغستان فردوس یکی از آن هاست این روستا جزو ۱۰ منطقه نمونه گردشگری استان نیز به شمار می رود.

«رضایی » می افزاید: این روستا با داشتن شاخصه هایی مهم مثل قنات پرآب ، مناظر طبیعی زیبا ، آب و هوای مطبوع و باغ های متعدد میوه از جاذبه های گردشگری ویژه ای برخوردار است. از مهم ترین این شاخصه ها آب قنات بلده است که از وسط روستا عبور می کند. در مسیر این آب آسیاب های آبی زیادی قرار دارد که قدیمی ترین آن آسیاب « حاجی خان » است که از گذشته تا حال باقی مانده و از جاذبه های تاریخی و گردشگری روستا محسوب می شود.

وی می افزاید : عبور جاده ای منطقه ای از وسط روستا و قرار داشتن درختان سر به فلک کشیده بید ، چنار ، سپیدار و … اطراف جاده، زیبایی روستا را دوچندان کرده به طوری که کمتر مسافری است که با دیدن این چشم انداز چشم نواز به راحتی از کنار آن بگذرد و دمی در سایه سار درختان تنومند کنار جوی آب نیاساید.

وی با بیان این که باغستان مشتمل بر ۲ بخش یعنی روستای هدف و منطقه نمونه گردشگری است می افزاید: اهداف هر دو بخش توسعه گردشگری است فقط منطقه نمونه گردشگری باغستان علاوه بر روستا، آبگرم معدنی فردوس را هم شامل می شود. هم اکنون این دو منطقه مکمل یکدیگرند یعنی گردشگرانی که برای استفاده از آبگرم معدنی به منطقه سفر می کنند به طور معمول از روستای ییلاقی باغستان هم دیدن می کنند که این در آمار گردشگران هر دو منطقه تاثیر به سزایی دارد.

اجرای ۸۰ درصد اهداف طرح جامع

وی با اشاره به تعیین باغستان به عنوان روستای هدف گردشگری در سال ۸۴ می گوید : در سفر دوم هیئت دولت سابق به خراسان جنوبی این روستا به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب ، طرح جامع گردشگری آن در سال ۸۶ تهیه و حدود ۲ سال بعد مصوب شد.

وی به سازی قنات بلده و کف سازی جوی های آبی که از خیابان اصلی روستا عبور می کند ، مرمت آسیاب های قدیمی ، سامان دهی فضاهای تفریحی و گردشگری اطراف روستا و نمای خانه های مسیر خیابان اصلی ، احداث ایستگاه وسکوهای استراحت و نورپردازی و تامین روشنایی خیابان اصلی روستا را از جمله برنامه های پیش بینی شده در طرح جامع باغستان ذکر می کند.

وی از اجرای ۸۰ درصد برنامه های پیش بینی شده خبر می دهد و به سازی مسیر اطراف قنات ،احداث حداقل ۱۲ عدد آلاچیق ، سکو و فضای استراحت موقت برای مسافران، نماز خانه و سرویس بهداشتی را از آن جمله برمی شمرد و می گوید: این سازمان به عنوان متولی بخش دولتی پروژه این اقدامات را بر اساس موافقت نامه های مبادله شده با استانداری و اعتباراتی که در اختیار دارد پیش برده است .

مشارکت پایین بخش خصوصی

وی سهم بخش خصوصی را نیز در این زمینه بسیار مهم می داند و می افزاید : با وجود فراخوان و درخواست های زیاد و جلسه های متعددی که برای جذب گردشگر در این منطقه نمونه گردشگری برگزار شده ولی بخش خصوصی آن طور که باید و شاید مشارکتی در این زمینه ندارد.

وی علت این امر را برخی محدودیت های مربوط به تغییر کاربری ها و مشکلات مربوط به دستگاه های مرتبط می داند و اضافه می کند: این مسائل انگیزه سرمایه گذار را پایین می آورد و لازم است با مشارکت سازمان های دست اندر کار این گونه مشکلات به منظور فراهم کردن زمینه فعالیت سرمایه گذاران رفع شود.

بهشت «باغستان» در گوشه ای دنج از شرق سرزمین ایران و آن سوی ناهمواری های کمبود اعتبار برای ایجاد زمینه های گردشگری پنهان است. اگر گذرتان به فردوس رسید همه زیبایی ها در چهار فصل «بهشت پنهان» را از دست ندهید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.