تورم مسکن ناشی از گرانی مصالح

۱۸اردیبهشت،

به گزارش نوساز، ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به روند پیشرفت ساخت مسکن مهر در حاشیه تهران گفت: به عنوان مثال در شهر تازه پردیس شهر ۸۰۰ هزار واحد در حال ساخت است که هر بخش از آن به ارگان های مختلفی سپرده شده است و از این تعداد ۱۰ هزار واحد با کمک انجمن انبوه سازان کشور ساخته می گردد.

وی ابا بیان اینکه پیشرفت کار در بعضی بخش ها ۱۰ درصد به بالاست،خاطرنشان کرد:ولی به طور میانگین حدود ۳۰ درصد از کار جلو رفته است.

رهبر خاطرنشان کرد: به سبب سنگینی کار و اینکه همه کار به صورت یکپارچه جلو می رود در حال حاضر کمی از برنامه عقب هستیم و به زمان بیشتری برای ساخت این پروژه ها احتیاج داریم ضمن اینکه باید شرایط جوی و زمستان سنگین آن منطقه را هم در نظر گرفت.

رئیس انجمن انبوه سازان در ادامه سخنان خود در مورد تاثیر پروژه مسکن مهر در بازار اظهار داشت: مسکن مهر برای قشر خاص و کم درآمد جامعه ایجاد شده است؛ چه کسی فکر می‌کرد با ۸ میلیون تومان خانه دار شود؟

وی ادامه داد: در تولید مسکن های مهر بعضی از ارگان ها متاسفانه همکاری لازم را نکردند و کارها با تاخیر انجام شد ولی عملا تولید مسکن مهر توانست قیمت‌ها را در بازار کنترل کرده و بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار کند.

رهبر در مورد رشد قیمت های مسکن در بازار گفت: وقتی ما در کل کشور تورم داریم مطمئنا این رشد تورمی به بازار مسکن هم سرایت خواهد کرد، در حال حاضر رشد تورمی ۳۰ درصدی را در قیمت مسکن شاهد هستیم که البته بخش بسیاری از این افزایش قیمت به سبب افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز هست.

وی اضافه کرد: دولت برای کنترل بیشتر این بازار خواستار ساخت مسکن های ویژه در تهران بود ولی پیدا کردن زمین هایی که معارض نداشته باشد در تهران بسیار کم بود لذا تصمیم گرفته شد که مسکن های مهر را به صورت ویژه در شهرک های اقماری بسازند و همین امر سبب انتخاب شهرهای تازه پردیس و پرند در تهران بود.

رییس انجمن انبوه سازان راهکار این انجمن برای کنترل قیمت ها، افزایش تولید مسکن ذکر کرد و گفت: ما پیشنهاد شهرک سازی در کلان شهرها و جاهایی که تقاضا بسیار است با مشارکت بخش خصوصی به دولت ارایه کرده ایم‎پیشنهاد انجمن انبوه سازان این بود که در این پروژه زمین و تامین تاسیسات زیربنایی و هم روبنایی توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی افزود:زیرا وقتی عرضه بسیار شود مطمئنا قیمت ها هم تثبیت خواهد شود و با تولید بالا می توان قیمت ها را هم کنترل کرد.

رهبر تاکید کرد: قیمت ها تنها به کمک تولید بالا کنترل می گردد و دستوری و تنها با صرف مصوبه کاهش قیمت مسکن نمی توان قیمت ها را کنترل کرد.

به گفته وس در حال حاضر تنها ۴۰ درصد از قیمت خانه ها مربوط به زمین است لذا ما باید برای ارزان تر شدن خانه ابتدا زمین را ارزان کنیم و سپس تولید را افزایش دهیم تا قیمت ها کنترل شود.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.