دلایل افزایش قیمت دلار آزاد

هر چند مرکز مبادله ارزی با هدف تک‌نرخی شدن نرخ ارز راه‌اندازی شده، ولی مقدار ارزی که در آن عرضه می‌شود کافی نبوده و جوابگوی نیاز‌های جامعه نیست.

رضا حمزه‌لو – عضو هیات نمایندگان اتاق ایران – درباره‌ اثرات راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی اظهار کرد: هرچند نفس این کار خوب بوده و موجب تک‌نرخی‌ شدن ارز می‌شود، ولی میزان عرضه و تقاضای ارز در این اتاق باید با هم برابری کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر هم‌چنان تقاضای ارز در بیرون اتاق ارزی موجود است و عامل اصلی آن نیز این است که میزان ارز عرضه‌شده در اتاق پاسخ‌گوی تمامی نیاز‌ها نیست.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تاکید براین‌که ارزی که در اتاق ارزی مورد مبادله قرار می‌گیرد هنوز جوابگوی نیاز‌های جامعه نیست، گفت: هرچند بخشی از نیاز‌ به ارز در کشور کاذب است، ولی بسیاری از نیاز‌های واقعی در بازار ارز از سوی این اتاق تامین نمی‌شود.
حمزه‌لو افزود: زمانی که نرخ ارز ۲۲۰۰ تومان اعلام شد، ما شاهد افزایش نرخ آن در بازار آزاد تا سقف ۲۵۰۰ تومان بوده‌ایم. حال که این نرخ ۲۴۲۰ تومان اعلام شده، در این روزها شاهد فراتر‌ رفتن نرخ ارز در بازار‌های آزاد از مرز ۲۷۰۰ تومان نیز هستیم.
وی با بیان این‌که ارز باید به تمام متقاضیانی که به آن نیاز دارند، تعلق گیرد، خاطرنشان کرد: صنعت، تولید و حتی دانشجویان و مسافران نیز باید بتوانند از منابع ارزی استفاده کرده و نیاز خود را در این اتاق تامین کنند و تنها در این صورت است که می‌توان نرخ آن را متعادل کرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: متاسفانه کار به جایی رسیده است که مردم عادی هم به سمت سوداگری حرکت می‌کنند. دلیل اصلی آن این است که در شرایط فعلی همگان می‌خواهند برای حفظ ارزش پول خود آن را به دلار تبدیل کنند.
حمزه‌لو در پایان با تاکید بر این‌که تایید ۲۴۲۰ تومان به عنوان نرخ مرجع قیمت دلار را در بازار آزاد افزایش می‌دهد، تصریح کرد: ارزش ریال و قدرت خرید آن درحال کاهش است و مردم عادی تومان و ریال خود را به دلار تبدیل می‌کنند و به عبارتی حتی کسانی که هیچ وقت اهمیتی به این موارد نمی‌دانند، اکنون از متقاضیان ارز شده‌اند.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.