دلایل صعودی شدن نرخ ارز

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا:یک کارشناس اقتصاد با تشریح دلایل صعودی شدن نرخ ارز در بازار، گفت: فعالان بازار به این روند اطمینان ندارند و معتقدند بانک مرکزی در نهایت در بازار دخالت کرده و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

میثم رادپور در گفت و گو با فارس در خصوص صعودی شدن نرخ ارز در بازار طی هفته‌های اخیر این رشد قیمت را ناشی از زمینه های قبلی دانست و گفت: از زمانی که نرخ ارز از ۴۰۰۰ هزار تومان سقوط کرد زمینه‌های افزایش نرخ ارز وجود داشت، چرا که هیچ یک از قیمت‌ها از آن زمان پائین نیامده بلکه افزایش هم داشته است و دلار از افزایش قیمت‌ها عقب افتاده بود.

رادپور ادامه داد: تحولات مثبت سیاسی سبب شد در این مدت نرخ دلار حرکت نکند و در واقع برای افزایش قیمت دنبال بهانه می گشت.

وی در عین حال عوامل دیگری را در کاهش نرخ ارز موثر دانست و گفت: فعالان بازار سرمایه هنوز نگران تداوم کاهش شاخص بورس می باشند و به این بازاز اطمینان ندارند، از سوی دیگر بازار مسکن نیز در رکود به سر می‌برد، بنابراین بازار ارز و سکه این استعداد را دارد که بخشی از تقاضاهای سفته‌بازی را جذب کند.

رادپور ادامه داد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی و در راس همه بنزین و گازوئیل نیز سطحی از عدم اطمینان را به وجود آورده و می‌تواند در روند افزایش نرخ ارز موثر باشد.

وی گفت: علاوه بر این چشم اندازهای مثبت اقتصادی و ورود تقاضای فعالان اقتصادی به بازار برای تامین ارز واردات در تقویت نرخ ارز آزاد بی تاثیر نیست.

 این استاد اقتصاد دانشگاه شریف در عین حال تصریح کرد: بخشی از فعالان اقتصادی اعتقادی به تداوم روند افزایشی نرخ ارز ندارند، به طور مثال در معاملات آتی سکه شاهدیم برخلاف بازار آزاد نه تنها قیمت‌ها افزایشی نیست، که کاهشی است، زیرا معتقدند بانک مرکزی در بازار دخالت کرده و قیمت را کنترل خواهد کرد.

وی این نکته را هم گفت که افزایش نرخ ارز تا کنون نگران کننده نبوده و در حال حاضر اگر کسی پول خود را در بانک هم بگذارد ظرف ۴ ماه بازده ۱۰ درصدی را خواهد داشت. 


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.