سرایت اصل « بکش و خوشگلم کن » به آقایان ! ( بخوانید دربارهٔ یکی از آرایشگاه های مردانه بالاشهر ! )

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز:

 یک سالن ۶۰ – ۷۰ متریست در یکی از گران ترین محله های بالاشهر. آینه های بزرگ و قدی و میزهای آن چنانی و نور پردازی قشنگ و ماهرانه، اولین چیزیست که نظر هر مراجعه کننده ای را به خود جلب می کند.

سالن، قسمت های مختلفی دارد ولی چیزی که در ظاهر و آن اول دیده می شود، پنج شش صندلی مجهز است که هر کدام جلوی یک آینه و میز آرایشگاه چیده شده اند و آماده اند تا عملیات و ماموریت خاص خودشان را روی مشتری انجام دهند.

انتهای سالن، پشت یک پارتیشن، دو صندلی مخصوص شستن مو قرار دارد که به روشویی بزرگ با شیر شلنگ دار بلندی وصل شده است.

کمی آن طرف ترش هم یک صندلیست که گویا برای مانیکور و پدیکور و اصلاح ناخن تعبیه شده است.

خیلی سال است که سلمانی های قدیمی که نهایتا کارشان را با یک قیچی و شانه و ماشین ریش تراش انجام می دادند، تبدیل شده اند به سالن های بزرگ پیرایش.

توی این سالن ها هر چیزی پیدا می شود؛ از همان ریش تراش و قیچی و شانه ی ساده بگیر تا ابزار عجیب و غریب رنگ و مش و صاف و فر کردن مو.

مدیر سالن مردی میانسال و جا افتاده است. سال ها آرایشگری در محلات مختلف تهران را تجربه کرده و امروز وقتش است که از تجربه این سال ها، در این سالن مجهز و باکلاس بالای شهر استفاده کند.

پنج شش آرایشگر و یکی دو تا نیروی خدماتی زیر دستش کار می کنند و البته خودش به غیر از مدیریت سالن و نظارت روی کار آرایشگرها، بعضی کارها را روی مشتری انجام می دهد.

معضلی به نام ابروی پرپشت!

به گزارش روزنامه خبر؛ اگر در قدیم برداشتن و مدل دادن به ابرو خاص خانم ها آن هم خانم های سن بالاتر و متاهل بود، الان این اتفاق در بین آقایان خصوصا پسرهای جوان مرسوم شده است. تا آنجا که در برخی آرایشگاه های مردانه، ژورنالی برای مدل ابرو تهیه شده و در اختیار مشتری قرار داده می شود و حتی خود آرایشگر، بنا به شرایط چهره و رنگ پوست و فاصله ی چشم ابرو و سن و فاکتورهای دیگر، مدل برای برداشتن و تمیز کردن ابرو پیشنهاد می دهد.

آنها هم که دلشان نمی خواهد به ابروها دست ببرند، به کوتاه کردنش بسنده می کنند که این کار از ده هزارتومان شروع می شود و در بعضی موارد به بیست سی هزار تومان هم می رسد.

برداشتن موی روی گوش که از قدیم بوده و امروز با دستگاه انجام می شود هم یکی دیگر از کارهای جزئی است که در آرایشگاه ها با گرفتن مبلغی حول و حوش پنج تا ده هزار تومان انجام می شود.
 
دست های زیبا، دست های زشت

زمانه عوض شده. اگر آن وقت ها مرد را با دست زمخت و پینه بسته اش میشناختند و زبری دست مرد بود که میزان کار و تلاشش را نشان می داد، امروز آن دست ها دیگر طرفدار ندارد.

امروز فقط خانم ها نیستند که روی دست ها، پاها و ناخن هایشان حساسند و هستند آقایانی که حتی برای گرفتن ناخن و مرتب کردنشان به آرایشگاه مراجعه می کنند. قسمت مخصوص مانیکور و پدیکور، همیشه مشتری دارد و در آن ناخن های دست و پا ترمیم می شوند.

هزینه زیبا کردن ناخن های دست و پا از بیست هزار تومان شروع می شود و هر چه بخواهی ناخن های مرتب تری داشته باشی این هزینه بالاتر هم می رود.

مش مو؛ همچنان در صدر

موی سفید، بلایی است که دیر یا زود سر همه می آید. تارهای سفیدی که لابلای موهای سیاه خودشان را نشان می دهند و عمری که گذشته است را به رخ می کشند.
این سفیدی و این تارموهای خودنما می توانند بهانه ای باشند برای زیباتر شدن. به گفته ی آرایشگری که تخصصش در زمینه رنگ و مش موست، کسانی که سن بالاتری دارند و خودشان موی سفید پیدا کرده اند، بیشتر مشتری مش و رنگ مو می شوند. پوشاندن سفیدی مو با رنگ ویا منظم کردن و پراکندن سفیدی مو با مش، کاریست که در این قسمت انجام می شود.

این مورد در آرایشگاه های مجهزتر انجام می شود و در سالن های پیرایش مردانه ی وسط و یا پایین شهر دیده نمی شود. رنگ مو از ۵۰ هزارتومان شروع می شود و این نرخ بسته به نوع رنگ و میزان بلندی مو متفاوت است. مش هم تعرفه ی خودش را دارد و آن هم از هفتاد هزارتومان به بالاست.
 
کار و کاسبی کساد به خاطر پدیده «کچلی»

ریزش مو و کچلی در مردان این روزها نه فقط خود آنها و خانواده هایشان، که صنف آرایشگرها را هم نگران کرده است. رجبی، یکی از آرایشگرهای این سالن پیرایش می گوید «چیزی که این روزها کار و کاسبی را کساد کرده یا تغییر داده است، مشکلات ریزش موی جوانان است. ریزش مو در جوان ها خیلی زیاد شده و دیگر نمی شود هر مدلی روی موها پیاده کرد.ریشه ضعیف مو دست آرایشگر را بسته است و این اتفاق موجب شده که کمی مشتری ها ریزش پیدا کنند.»

اما یک سالن مجهز و باکلاس، از هر تهدیدی یک فرصت می سازد. اکثر آرایشگاه های مردانه که در این سطح کار می کنند، این اتفاق یعنی ریزش مو را نیز به فرصتی برای پول درآوردن تبدیل می کنند. استفاده از داروهای تقویت ریشه ی مو و تبلیغات در این زمینه، بخش عمده ای از فعالیت ها در آرایشگاه مردانه را تشکیل می دهد و به گفته صاحب آرایشگاه، مورد اقبال هم قرار گرفته است.

مزیت مشتری های ثابت

شاید هیچ چیز به اندازه یک مشتری ثابت برای آرایشگرها جذاب نباشد. این مشتری های ثابت سلیقه های کشف شده ای دارند و برای راضی کردنشان نباید انرژی خاصی صرف کرد. آرایشگرها این مشتری ها را دوست دارند و سعی می کنند با راضی نگه داشتنشان، از دستشان ندهند.

آرایشگر جوان سالن آرایش باکلاس بالای شهر به افاده ی مشتری های جدید اشاره می کند و با این که سه چهارسال است که آرایشگر است اما هنوز وقتی یک مشتری جدید می آید، اضطراب راضی کردن مشتری تا لحظه ی آخر با اوست. خصوصا این که فرد دارد برای هر کاری پول زیادی می دهد و باید دقت هم بالا رود.

او می گوید: «مشتری ثابت ها کارشان راحت تر است. هم با مدل و جنس مویشان آشنایی داریم هم سلیقه شان دستمان آمده است. حتی اگر مدلی باب طبعشان نباشد به آرایشگر اعتماد می کنند و اذیتمان نمی کنند.»

 مدل ها اکثرا از آن طرف آب می آید

برای هر کاری، بروز شدن اطلاعات و دانش اهمیت بسیار زیادی دارد. در صنف آرایشگری نیز به خاطر رقابت هایی که وجود دارد و مدل هایی که هر روز بروز می شوند، این رفرش اطلاعات ضروی است.

به گفته آرایشگرهای باتجربه و این کاره، مدل هایی جدید اکثرا از طریق ژورنال هایی که از کشورهای دیگر می آیند ارائه می شود. یک سری اساتید آرایشگری نیز هستند که برای یاد گرفتن مدل های جدید به خارج از کشور سفر می کنند و وقتی یاد گرفتند، برای داخلی ها کلاس می گذارند و آن ها را آموزش می دهند.

ثابتی، مدیر یکی از سالن های آرایش بر لزوم این به روز شدن اطلاعات تاکید زیادی دارد. می گوید: «مدل های مو مرتب عوض می شوند. یک روز صاف مد می شود و یک روز فر؛ یک روز کوتاه یک روز بلند. در هر دو حالت هم مدل های مختلفی وجود دارد که باید آموزش دیده باشیم.»

در کل، کوتاهی مو در آرایشگاه های باکلاس از ۵۰ هزارتومان شروع می شود و این مدل اگر محیرالعقول تر باشد، ۲۰ – ۳۰ هزار تومان به این مبلغ اضافه می شود. این در حالیست که نرخ تعرفه اعلام شده هفت – هشت هزارتومان بیشتر نیست.

در آرایشگاه های جدید، دستگاه های صاف کردن و فر کردن مو در انواع مختلف وجود دارد. این تغییر حالت مو هم ۱۵۰ هزارتومان برای مشتری آب می خورد.

چیزی که جدیدا بین آقایان مرسوم شده کراتینه کردن مو برای تقویت است. این دارو خودش به خودی خود گران است و هفتصد میل آن ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد که قیمت بالای ماده نشان دهنده این است که کراتینه کردن مو، جزو گران ترین کارهاییست که روی موی آقایان انجام می شود.

ماسک مو و ماسک صورت هم از آن دسته چیزهاییست که برای شادابی پوست و مو، طرفداران خاص خود را دارد.
 
آرایش داماد و اصل اساسی «بکشید و خوشگلم کنید»!

آن وقت ها عروس به لباس عروسی و آرایشش معروف بود و همه معتقد بودند هر چه برای زیباتر کردن عروس خرج کنند، پول دور نریخته اند. امروز این خرج برای دامادها هم می شود و اتفاقا در میدان رقابت، هزینه ای که برای آرایش و پیرایش داماد پرداخت می شود چیزی کمتر از عروس ندارد.

در سالن های آنچنانی، آرایش داماد از ۵۰۰ هزار تومان شروع می شود و گاهی تا یک میلیون و پانصد هزارتومان هم می رسد. شاید اگر عکس قبل و بعد آرایش داماد را با هم مقایسه کنیم تغییر زیادی به نظرمان نیاید اما به هر حال عملیات اصلاح، گریم و ترمیم روی او انجام می شود تا داماد هم در زیبایی چیزی از عروسش نداشته باشد.

دامادهایی که این هزینه را متحمل می شوند از اصل اساسی «بکشید و خوشگلم کنید» پیروی می کنند و حاضرند هرکاری انجام دهند و هر هزینه ای را بپردازند تا با قبلشان فرق کنند.

دیگر گذشت آن دوره که مرد را با سبیل کلفت می شناختند و پوست زبر؛ دوره، دوره ی صورت صاف هاست و ابروتمیزها. مردها هم برای زیبایی ظاهر خرج می کنند و دلشان می خواهد با قبلشان فرق داشته باشند. این که این تغییر تا چه حد درست است و تا چه حد مورد تایید جامعه و فرهنگ ماست، چیزی است که باید روی آن مطالعه جدی کرد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.