عملیات فریب آمریکا در عراق و افغانستان + تصاویر و فیلم

آمریکا چگونه با انتشار تصاویر بشردوستانه سعی در فریب افکار عمومی دارد؟ هدف رسانه ها از انتشار تصاویر رفتارهای انسان دوستانه نظامیان آمریکا در عراق و افغانستان چیست؟ برای آشنایی بیشتر با دو روی سکه حضور آمریکا در عراق و افغانستان با این گزارش ویژه همراه شوید…

فریب عبارت است از ارائه وارونه واقعیت برای دستیابی به برخی برتریها. فریب سیاسی از طریق داشتن روابط دیپلماتیک یا بین‌المللی و فریب نظامی از طریق عملکرد نیروهای نظامی حاصل می‌شود. اگر یکی از طرفین موقعیت تهاجمی بیشتری داشته باشد می‌تواند در عملیات فریب نیز موفق‌تر باشد. طرف آغازگر عملیات فریب می‌تواند در ماهیت مقابله نقش تعیین‌کننده‌ای ایفاء کند و به این ترتیب میزان کنترل او بر عملیات بیشتر خواهد بود. مزیت عمده برای طرف آغازگر، بهره‌برداری مناسب‌تر از زمان است. هرچند ممکن است مخاطب موردنظر بر پایه عناوین عملیات فریب طرف آغازگر، اقدامی به عمل نیاورد، اما باید زمانی را برای ارزیابی سناریوهای فریب و یا کسب اطلاعات دیگر، صرف کند که این امر به نفع طرف آغازگر است.

فریب (نظامی یا سیاسی) عبارت از دستکاری، تحریف، کتمان یا تزویر شواهد موجود که در دسترس طرف مقابل است. تاریخ نشان داده است که با تقویت دریافتها و باورهای کنونی دشمن، بهتر می‌توان عملیات فریب را اجرا کرد تا با متقاعد کردن او به تغییر افکارش. کارکنان عملیات روانی باید به دشمن تلقین کنند که راهی را که انتخاب کرده، بهترین گزینه ممکن است تا بدین ترتیب او را از اندیشیدن به طرحها و راههای جایگزین دیگر، باز دارند. اگر مردم دو گزینه پیش رو داشته باشند، گزینه‌ای را انتخاب می‌کنند که با دیدگاه کنونی آنها مطابقت دارد. اغلب مردم آنچه را که به آن می‌اندیشند، باور دارند.

از دیدگاه روان‌شناسی، مردم شواهدی را می‌پذیرند که تصورات و عقاید از قبل شکل گرفته آنها را تأیید کنند. مردم عموماً به شواهد مطابق با دیدگاههایشان، بیش از حد لازم اهمیت می‌دهند و شواهد مغایر با این دیدگاهها را رد می‌کنند. کارکنان عملیات روانی باید تا حد امکان از تلقین برخی چیزها که مخاطبان آمادگی و استعداد باور آن ‌را ندارند، اجتناب کنند.

طی بیش از یک دهه از حضور و اشغال غیرقانونی آمریکا در عراق و افغانستان صدها هزار نفر کشته و میلیون ها نفر زخمی، آواره و بی خانمان شدند. آمار ها از کشته شدن نزدیک به دو میلیون عراقی طی حمله و اشغال این کشور کشته و میلیون ها نفر دیگر آواره و زخمی شده اند. در افغانستان نیز اوضاع مشابهی برقرار است.

تروریسم که بهانه اول آمریکا برای لشکرکشی به خاورمیانه بود قوی تر از گذشته پابرجاست و انفجارهای شدید تروریستی همچنان قربانی می گیرد. شرایط به گونه ای رقم خورده است که پس از یک دهه حضور آمریکا، گویی تروریسم در منطقه جانی تازه گرفته و پا را از عراق و افغانستان فراتر گذاشته و دامان دیگر کشورهای منطقه را نیز گرفته است.

مداخله بشر دوستانه، جنگ علیه تروریسم و عناوین دیگری که در توجیه حملات نظامی آمریکا و متحدانش به کشورهای دیگر بکار می رود، با همراهی دستگاه رسانه ای این قدرت ها سعی در القای حس بشر دوستی و حرکت انسانی نظامیان آمریکا در کشورهای تحت اشغال را دارد. بخش هایی از پازل عملیات فریب افکار عمومی که در آن آمریکا با انتشار تصاویر احساسی و برانگیزنده، مخاطب را با خود همراه می کند. پازلی که قطعه دیگر آن که اغلب برای نادیده گرفتن شدن آن تلاش می شود، کشتار انسان ها و حتی حیوانات بی گناه و بی دفاع است.

حمله به عراق و افغانستان با نام های عملیاتی چون آزادی پایدار و عدالت پایدار با هدف برقراری دموکراسی و ریشه کنی تروریسم، از اولین نمونه های عملیات فریب آمریکا در حمله به این دو کشور بوده است. پیشینه ایالات متحده در انجام عملیات فریب در تطهیر عملیات نظامی خود به جنگ ویتنام و جنگ های جهانی باز می گردد.

در این گزارش به “عملیات فریب آمریکا در عراق و افغانستان با انتشار تصاویر بشر دوستانه” پرداخته خواهد شد.

جنایات آمریکا در افغانستان

طی ۱۱ سال اشغال افغانستان، صدها هزار نفر کشته و میلیون ها نفر نقص عضو شدند. در میان این جنایات، موارد متعدد تیراندازی به سوی غیرنظامیان، حمله به خانه های مردم و قتل عام خانواده های افغان و حملات متعدد به مراسم عروسی نیز به چشم می خورد که برخی از آن ها در ادامه ذکر شده است.

کشتار ۱۷ غیرنظامی در خواب

در آخرین روزهای زمستان سال گذشته، چند نظامی آمریکایی با گشودن آتش بر روی ساکنان غیرنظامی یک روستا، ۱۷ غیر نظامی را قتل عام کردند. این کشتار که یکی از بدترین کشتارهای رخ داده به دست نظامیان آمریکایی نام گرفته است، در نیمه های شب و زمانی که ساکنان روستا در خواب بودند انجام شد.

۱۷ غیر نظامی و زن کودک در خواب به دست نظامی مست آمریکایی به قتل رسیدند

در این جنایت جنگی، چند نظامی آمریکایی که به ادعای مقامات پنتاگون در حالت مستی بوده اند، با تیراندازی به خانه های مردم در روستای پنجوای در جنوب قندهار، ۱۷ غیرنظامی کشته شدند. در بین افراد کشته شده در این حمله تعداد زیادی زن و کودک وجود دارند. هر چند فرماندهی ناتو در افغانستان پس از انتشار این خبر طبق روال معمول اقدام به عذرخواهی و ابراز تاسف نسبت به این جنایتی کرده، اما در بیانیه ناتو به تعداد قربانیان و یا چگونگی وقوع آن اشاره نشده است. ژنرال جان آلن فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان نیز پس از این حادثه همانند گذشته اعلام کرد کمیته تحقیق در مورد این جنایت تشکیل و به آن رسیدگی خواهد شد.

چهار نظامی آمریکایی که جنایت قندهار را مرتکب شدند

در نهایت و با تشکیل دادگاه نظامی در آمریکا، عامل اصلی این جنایت تنها به ۲۴ سال زندان محکوم شد و سایر همدستان وی به دلیل مشارکت به حبس های کوتاه تر محکوم شدند.

اوباما نیز در واکنش به این قتل عام اعلام کرد که از شنیدن خبر این کشتار “شوکه” شده است!

عروسی هایی که عزا شد

مراسم عروسی در افغانستان بدلیل رسومات محلی هر ایالت، معمولا با تیراندازی هوایی به نشانه شادی همراه است. اشغالگران با وجود آگاهی از سنت های مردم افغانستان، تا کنون ده ها مراسم عروسی آن ها را به خاک و خون کشیده و آن را به عزا تبدیل کرده اند.

یکی از این جنایات در سال ۲۰۰۷ و در استان ننگرهار روی داد. بالگردهای نیروهای آمریکا با حمله به یک مراسم عروسی و به رگبار بستن حاضران در این مراسم، ۴۷ نفر را به قتل رساندند.

عروسی افغان ها با ۴۷ کشته به عزای عمومی تبدیل شد / عملیات فریب؛ همبازی شدن نظامیان با کودکان

در حالی که ۳۹ نفر از کشته شده ها زن و کودک بودند، فرمانده نیروهای آمریکایی اعلام کرد به محل تجمع شبه نظامیان طالبان حمله شده و کشته شدگان همگی افراد مسلح و تروریست بوده اند.

جنایت دیگر در استان نورستان افغانستان روی داد. در این حمله جنگنده های آمریکایی با حمله به محل تجمع غیرنظامیان که برای برگزاری مراسم عروسی جمع شده بودند، ده ها زن و کودک و افراد سالخورده را به خاک و خون کشیدند. پس از این حمله فرمانده نیروهای آمریکایی از هدف قرار دادن طالبان خبر داد! بسیاری از افراد کشته شده با شنیدن هشدار حمله در جستجوی پناهگاه بودند که آگاهانه و از روی عمد هدف گلوله مستقیم قرار گرفتند.


 
بسیاری از کشته شدگان درحال فرار برای پناه گرفتن هدف گلوله مستقیم قرار گرفته اند

این حملات در ایالت ننگرهار بارها تکرار شده و در یکی دیگر از حملات نیروی هوایی آمریکا به مراسم عروسی در ننگرهار، ۲۲ نفر که بسیاری زن و دختر بودند کشته شدند که با توجه به بافت قبیله ای و طایفه ای افغانستان، این تعداد کشته به معنای عزادار کردن یک استان است.

به گزارش خبرنگار مشرق، جنایت دیگری در ولایت اروزگان و در سال ۲۰۰۲ روی داد. در این حمله هواپیمای ای‌سی ۱۳۰ آمریکایی، یک مجلس عروسی را مورد هدف قرارداد و باعث کشته شدن ۴۸ نفر و زخمی شدن ۱۱۷تن دیگر شد. ایالات متحده ادعا کرد که اول هواپیمای آنها از سوی نیروهای شبه نظامی مورد حمله قرار گرفته بود و آنها حمله متقابل انجام دادند. این در حالی بود که اکثر کشته شدگان این حمله نیز زن و کودک بودند.

عکس یادگاری نظامیان آمریکایی با جسد جوان افغان در فاجعه کشتار قندهار

در حملات هوایی عزیزآباد بیش از  ۹۰ غیرنظامی کشته شد. این حمله در ولایت هرات و روستای عزیزآباد رخ داد. تقریبا تمامی کشته‌شده‌گان این حمله زنان و کودکان بودند که پس از بررسی نهایی کشته‌شده‌گان ۶۰ کودک و ۱۵ زن گزارش شد. پس از این جنایت نیز پنتاگون هدف این حملات نابود کردن یکی از فرماندهان طالبان اعلام کرد.

سه نوزاد کشته شده در حملات عزیز آباد / عملیات فریب “کودک و سرباز”

استفاده از سلاح های نامتعارف و نابودی نسل بعدی افغانستان

براساس تحقیقات صورت گرفته  که در کتاب “افغانستان پس از دموکراسی” نیز بخشی از آن منتشر شده، دکتر محمد داوود میرکی آثار استفاده از اورانیوم ضعیف شده را بر می شمرد.

پس از حمله آمریکا و بمباران شهرهای افغانستان، نقص های جدی در کودکان افغان پس از تولد نمایان شد. انواع مرگ های بدون علامت شناخته شده در افغانستان افزایش یافته و بدن های بسیاری از درون ذوب شده است. پرندگان بر روی درختان سوخته اند و موارد مشابه دیگری که تنها در صورت استنشاق اورانیوم ضعیف شده امکان پذیر است.

تحقیقات دکتر میرکی نشان می دهد که استفاده از این سلاح که بخشی از زباله های اتمی محسوب می شوند و هزینه نگهداری بالایی دارند، بدلیل خصوصیات فیزیکی از جمله چگالی آن، قابلیت نفوذ بالایی دارد. علاوه بر آتش سوزی، این ماده پس از گذشت یک ساعت از استنشاق آن، موجب تخریب ارگان های داخلی بدن شده و تاثیر مستقیم بر DNA قربانی می گذارد.

عملیات فریب پنتاگون تحت عنوان “کودک و سرباز” برای ترمیم وجهه نیروهای اشغالگر

در همین حال رسانه های همسو با آمریکا و متحدانش برای تلطیف فضای موجود نفرت از آمریکا و مخالفت با اشغال و لشگرکشی و ترمیم وجهه سراسر جنایت و خشونت نظامیان این کشور، تصاویری از برخورد انسانی آن ها با مردم را منتشر می کنند.

اهانت به قرآن کریم و ۶۰ کشته

به گزارش ممتازنیوز، نظامیان آمریکایی با زیر پا گذاشتن تمام اصول اخلاقی و دینی و عدم توجه به احساسات مردم مسلمان افغانستان تا کنون بارها اقدام به اهانت به مقدسات مسلمانان کرده اند. در آخرین مورد این اهانت، سوزاندن یکصد جلد قرآن در پایگاه بگرام بود که اعتراضات بسیاری را در پی داشت و درگیری هایی را در اطراف این پایگاه منجر شد. در این درگیری ها نظامیان آمریکایی و نیروهای امنیتی بیش از ۶۰ افغان معترض به اهانت صورت گرفته را کشته و بسیاری دیگر را مجروح  و بازداشت کردند.

اعتراض مسلمانان افغانستان به اهانت نظامیان آمریکایی به قرآن کریم

جنایات آمریکا در عراق

جنگ عراق از جمله جنگ های پر تلفات آمریکا بود. تا سال ۲۰۰۷ و تنها طی ۴ سال، تعداد کشته های عراقی از مرز یک میلیون نفر گذشت. و تا زمان خروج کامل نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۱ به یک و دویست هزار نفر رسید. البته آمار ارائه شده از سوی مقامات و نهادهای آمریکایی بسیار کم تر از این تعداد است.

تصاویری از جنایات آمریکا در عراق

اورانیوم ضعیف شده این بار در عراق

در منطقهٔ غیرنظامی جنوب عراق، در «بزرگ‌راه مرگ»، تقریباً در ۱۵ کیلومتری شمال مرز کویت، مجموعه‌ای از زره‌پوش‌ها، خودروهای شخصی و دیگر وسایل نقلیهٔ نظامی در بیابان خاک می‌خورند. این وسایل منبع پخش‌کنندهٔ انرژی هسته‌‌ای هستند.

در سال ۱۹۹۱، به‌هنگام عقب نشینی عراقی‌ها از کویت، آمریکا و متحدانش در جنگ خلیج فارس به‌کمک مواد منفجره‌ای که در آن اورانیوم ضعیف شده به‌کار رفته بود ـــ و این نخستین باری بود که چنین سلاح‌هایی در عرصهٔ جنگ به‌کار می‌رفت ـــ در پوستهٔ وسایط نقلیهٔ نظامی نفوذ کردند. اثرات مخرب این سلاح‌ها بزرگ‌راه مذکور را به‌نام «بزرگ‌راه مرگ» معروف ساخته است.

تاثیر اورانیوم ضعیف شده بر کودکان عراقی

امروز، پس از تقریباً ۲۲ سال که از به‌کارگیری این سلاح‌های بسیار مهلک می‌گذرد، و قرار بود نخستین جنگ خلیج فارس را به‌سرعت پایان بخشد، میدان جنگ به یک ویرانهٔ رادیوآکتیو مسموم‌کننده می‌ماند، در حالی که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده یک راز باقی مانده است .

گرچه پنتاگون هشدارهای گوناگونی دربارهٔ اثرات وخیم اورانیوم ضعیف‌شده داده بود، پزشکان عراقی بر این باورند که اورانیوم ضعیف شده عامل افزایش قابل‌توجه سرطان، و به‌دنیا آمدن کودکان ناقص‌الخلقه در منطقه است. این مطلبی است که بسیاری از پژوهش‌های صورت‌گرفته در خارج از عراق و چندین سازمان خدمت‌کردگان نظامی صحت آن را تأیید کرده‌اند. آن‌ها حتی اورانیوم ضعیف شده را مشکوک به‌نقش داشتن در پیدایش یک بیماری ناشی از جنگ خلیج فارس می‌دانند، بیماری ناشناخته‌ای که صدها هزار نفر از خدمت‌کردگان جنگ را مبتلا ساخته است. اورانیوم ضعیف‌شده در دیگر مناطق جنگی نیز مسأله آفرین بوده است. کارشناسان سازمان ملل نقاطی را در بوسنی یافته‌اند که حاوی رادیوآکتیویتهٔ ناشی از به‌کارگیری اورانیوم ضعیف شده در بمباران‌های بوسنی توسط ناتو در سال ۱۹۹۵ است.

فیلمی از جنایات آمریکا در عراق

لینک دانلود فیلم

اعتراف انگلیس به استفاده از اورانیوم ضعیف شده در عراق

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و انگلیس در جریان حمله سال ۲۰۰۳ به عراق از اورانیوم ضعیف‌شده استفاده کرده‌اندو “یلیام فاکس” وزیر دفاع انگلیس در پاسخی مکتوب به مجلس نمایندگان انگلیس نوشت: نیروهای انگلیسی حدود ۱٫۹ تن از تجهیزات آغشته به اورانیوم ضعیف‌شده در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ استفاده کردند. اعتراف انگلیس به استفاده از اورانیوم ضعیف‌شده در جنگ عراق در حالی منتشر می‌شود که وزارت‌خانه‌های علوم،‌بهداشت و محیط زیست عراق اعلام کردند که مردم نزدیک شهرهایی نظیر نجف،‌ بصره و فلوجه طی ۵ سال گذشته آمار بالایی در ابتلا به سرطان و تولد نوزادهای ناقص‌الخلقه داشته‌اند. بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۴۰ شهر عراق آلوده به تشعشع بالا است. استفاده از تسلیحات آغشته به اورانیوم ضعیف شده جدال‌های زیادی را به دلیل آثار بلند مدت آن بر سلامت انسان‌ها به دنبال داشته است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا و انگلیس در جریان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بیش از ۲ هزار تن از این تسلیحات استفاده کرده اند.

عوارض استفاده از اورانیوم ضعیف شده

در عراق نیز همانند افغانستان عروسی های بسیاری به عزا تبدیل شد و زنان و کودکان بی گناه و بی دفاع بسیاری در منازل خود مورد حمله، تجاوز و در نهایت قتل اشغالگران قرار گرفتند.

قتل عام عروسی در شهر مقرالذیب

در شب ۱۹ مه ۲۰۰۴ یک بالگرد آمریکایی یک میهمانی عروسی در غرب عراق در شهر مقرالذیب را به رگبار بست و بیش از ۴۰ نفر، از جمله ۱۳ کودک را به قتل رسانید. از جمله کشته‌شدگان دو تن از نوازندگان مشهور عراقی بودند. پنتاگون بلافاصله در بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد: “گزارش‌های ما حاکی از آن است این اجتماع یک میهمانی عروسی نبوده و این افراد از نیروهای ضد ائتلاف بودند و در ابتدا آنان شروع به تیراندازی کردند و نیروهای آمریکایی نیز در پاسخ به آن‌ها تیراندازی کردند، تعداد زیادی از خودروهای آن‌ها را نابود کرده و تعدادی از آنان را نیز به قتل رسانیدند.”

و همچنان عملیات فریب “کودک و سرباز” بدنبال هریک از این کشتارها ادامه پیدا کرده و در شبکه های اجتماعی نیز از سوی کاربران ناآگاه از جنایات و اهداف این تصاویر، منتشر می شود.

کشتار محمودیه

در تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۰۶، ۵ تن از نظامیان آمریکایی به طور دسته جمعی به خانه‌ای روستایی در غرب شهر محمودیه حمله می‌کنند و نخست پدر، مادر و خواهر شش ساله “عبیر قاسم حمزه”، دختر ۱۴ ساله عراقی، را به قتل می‌رسانند، به وی تجاوز می‌کنند و سپس او را به قتل می‌رسانند و خانه‌شان را به آتش می‌کشانند. سه تن از این نظامیان به تجاوز و قتل این دختر و کشتار خانواده‌اش اعتراف کردند. متهم اصلی، استیون گرین، به حبس ابد و دیگر متهمان نیز به چند سال حبس محکوم شدند.

عبیر قاسم حمزه الجنابی

کشتار حدیثه

در صبح روز ۱۲ نوامبر سال ۲۰۰۵ در شهر حدیثه در غرب عراق نیروهای آمریکایی به شهروندان غیرمسلح عراقی در خانه‌هایشان حمله کردند و ۲۴ تن از آن‌ها را به قتل رسانیدند. تمامی کشته‌شدگان غیرنظامی بودند. در میان کشته‌شدگان چند کودک و چند سالخورده نیز وجود داشت. به قربانیان از فاصله نزدیک و به دفعات شلیک شده بود. فعالان حقوق بشر این حادثه را بدترین مورد از قتل عمد شهروندان عراقی از سوی نیروهای عراقی از آغاز جنگ اعلام کردند.

براساس دادخواست صادره برای عامل این کشتار، حداکثر مجازات وی سه ماه حبس و تنزل درجه و کاهش حقوق خواهد بود.

عامل کشتار حدیثه عراق در کنار وکیل مدافعش

کشتار غیرنظامیان و حیوانات؛ سرگرمی نظامیان آمریکایی در عراق

تفریح نظامیان آمریکایی با منفجر کردن یک سگ در عراق

لینک دانلود فیلم

موارد ذکر شده تنها نمونه هایی از یک دهه جنایت آمریکا و متحدانش در عراق و افغانستان است و تا کنون نزدیک به ۳ میلیون انسان در این دو کشور در حملات و عملیات هایی مشابه آنچه ذکر شد، کشته شده اند.

در پایان برخی از تصاویر عملیات فریب آمریکا در عراق و افغانستان آمده است.

منابع و مآخذ:

http://www.afghantelex.com/best-news3/%D8%A8%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1-%D8%AC%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7.html

http://sunni-news.net/fa/articles.aspx?selected_article_no=20628

http://www.shia-news.com/fa/news/32883/%D8%AA%D9%88%D8%AC%DB%8C%D9%87-%D9%82%D8%AA%D9%84-%D8%B9%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A7-%D9%85%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D9%88%D8%AF

http://www.yjc.ir/fa/news/2799525/%D8%A7%D9%88%D8%A8%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D9%82%D8%AA%D9%84%E2%80%8C%D8%B9%D8%A7%D9%85-17-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%88%DA%A9%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

http://www.guardian.co.uk/world/2007/jul/01/afghanistan.afghanistantimeline

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/06/30/AR2007063000537.html

http://english.people.com.cn/200707/01/eng20070701_389253.html

http://www.rttnews.com/Content/GeneralNews.aspx?Node=B1&Id=1384558

http://www.islamtimes.org/vdch.wnit23n6qftd2.html

http://10mehr.org/wordpress291/?p=127

http://antiwar.com/casualties

http://www.guardian.co.uk/world/2004/may/20/iraq.rorymccarthy

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1186595/U-S-soldier-raped-14-year-old-Iraqi-killed-family-spared-death-sentence.html

http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1174649,00.html

http://gorillasguides.com/2009/04/27/%D9%85%D8%AD%D8%A7%D9%83%D9%85%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%86%D8%AF%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%85%D8%B1%D9%8A%D9%83%D9%8A-%D9%85%D8%BA%D8%AA%D8%B5%D8%A8-%D9%88%D9%82%D8%A7%D8%AA%D9%84-%D8%A7%D9%84/comment-page-1


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.