قوانین کلی چیدن مبلمان

چیدن مبلمان قوانین کلی دارد که باید به آن توجه شود. این نوشته می تواند برای کسانی که به خانه ای جدید نقل مکان کرده اند یا می خواهند دوباره مبلمان خود را بچینند و نمی دانند از کجا و چگونه شروع کنند مفید است.

۱- مهم ترین قاعده به هنگام قرار دادن مبلمان در اتاق، پاک کردن تصویر قدیمی اتاق از ذهن شماست. فراموش کنید که پیش از این چه چیزی در کجا بوده و مبلمان را به فضایی خاص ربط ندهید. نگاهی تازه و جدید به فضا و مبلمان خود بیندازید.

۲- نخستین عنصر برای قرار دادن در فضا، بزرگ ترین قطعه مبلمان است. معمولا کاناپه دو یا سه نفره در اتاق نشیمن، میز در اتاق غذاخوری و تختخواب در اتاق خواب قرار داده می شود.

این قطعه بزرگ را روبروی نقطه کانونی فضا که می تواند شومینه، پنجره، تلویزیون، دیواری هنری و… باشد قرار دهید. این کار می تواند جزئیات معماری اتاق را با مبلمان مرتبط کند.

۳- برای چیدن تکه های دیگر مبلمان، کار را از بزرگ ترین تکه بعدی شروع و با کوچکترین قطعه تمام کنید. این قطعات را نزدیک مبل بزرگتر بچینید به طوری که به یکدیگر نزدیک باشند و فضای راحتی برای گفتگو ایجاد کنند.

۴- مبلمان را سرتاسر اتاق پخش کنید و چیدن آنها را به فضای مقابل دیوارها محدود نکنید. حتی در اتاق های کوچک مبلمان را از دیوار دور کنید. به عنوان مثال قرار دادن میزی پشت کاناپه می تواند مبلمان را از دیوار، دور و به فضای داخلی اتاق نزدیکتر کند.

۵- دو تکه صندلی را که از نظر شکل، رنگ یا اندازه هم شکل هستند، کنار یکدیگر به کار ببرید، زیرا استفاده جداگانه آنها از تاثیر آنها کم می کند.

۶- با وجود آنچه که به نظر می رسد قانون کلی در استفاده از تمام تکه های یکدست مبلمان با یکدیگر وجود ندارد. بنابراین بر اساس شکل فضا، سلیقه و نیاز خود تکه های یکدست را کم یا زیاد کنید.

۷- وزن بصری مبلمان گروهی به ویژه مبلمان ال- شکل باعث می شود که اتاق از لحاظ بصری کج به نظر برسد یا قسمتی از آن روی قسمت دیگر فضا سنگینی کند.

برای ایجاد تعادل می توانید از یک یا دو تکه صندلی بدون دسته استفاده کنید و آن را به شکلی قرار دهید که تعادل مبلمان حفظ شود. هر شیئی یک ارتفاع، عمق و عرض دارد که برای اضافه کردن جذابیت به فضا، ویژگی های مختلف آن قابل ترکیب با یکدیگر است.

اگر قصد دارید فضایی آرام برای استراحت به وجود آورید از مبلمانی استفاده کنید که از نظر شکل و اندازه مشابه هستند.

۸- تلویزیون نمی تواند به عنوان نقطه کانونی در اتاق به حساب آید و باید بعد از چیدن مبلمان در فضا قرار بگیرد، مگر در مواردی که شما تلویزیون صفحه تختی بزرگ دارید یا تلویزیون داخل قفسه های دیواری جاسازی شده است.

۹- بعد از این که منطقه نشستن ایجاد شد و مبل ها را چیدید، میزهای کناری، عسلی و پذیرایی را اضافه کنید. فاصله این میزها را از قسمت نشیمن و تعداد این میزها را بر اساس راحتی میهمان ها درنظر بگیرید تا بتوانند به راحتی به میز دسترسی داشته باشند.

برای چیدن میزها در مبلمان نشیمن، روی مبل بنشینید و میزها را بر اساس متوسط اندازه طول پا و دست خود و خانواده بچینید. برای اتاق پذیرایی نیز فاصله ای به اندازه ۴۰ سانتی متر بین میز پذیرایی و کاناپه درنظر بگیرید.

۱۰- اگر قفسه های دیواری چند تکه یا کتابخانه ای در یک سوی فضا دارید که باعث افزایش وزن بصری و عدم تعادل در فضا می شود می توانید این قطعات را از یکدیگر جدا و از آنها در قسمت های دیگر اتاق یا فضای دیگر خانه استفاده کنید.

۱۱- فرش های منطقه ای، مرکز ثقل مبلمان هستند. این فرش ها را بر اساس مبلمانی که روی آنها قرار دارد استفاده کنید و بی هدف روی زمین پرتاب نکنید.

۱۲- نحوه چیدن مبلمان شکل فضا را تغییر می دهد. به عنوان مثال می توانید نشیمنی باریک و کشیده را به دو قسمت تقسیم کنید. نیمی را به فضایی برای گفتگوی صمیمی و نیمی دیگر را به ناهار خوری یا فضای پذیرایی اختصاص دهید. فراموش نکنید که انسان در فضاهای مربع شکل احساسی راحت تر دارد.

۱۳- مانند یک نقاش به فضای خود نگاه بیندازید. نقاش ها برای ایجاد عمق در اثر خود از ترفندهایی استفاده می کنند که شما می توانید از این ابزارها برای فضای خود استفاده کنید.

۱۴- نخستین ترفند استفاده نقاشان از مثلث بندی است. مثلث بندی را در طراحی داخلی می توانید با این سناریو تصور کنید: کاناپه ای با دو میز کنارمبلی به همراه تابلویی بالای کاناپه. دو میز کنارمبلی، گوشه های پایینی این مثلث را تشکیل می دهند و راس این مثلث، نقطه وسط بالای نقاشی روی دیوار است.

ترفند دیگر نقاشان برای ایجاد عمق در اثر، دو بعدی درنظر گرفتن پس زمینه، زمینه میانی، پشت زمینه و نقطه محو در اثر است. در آستانه اتاق بایستید. صندلی را در زاویه ای که به شما نزدیک است قرار دهید. میز پذیرایی در میانه اتاق و کاناپه و دیوار در پشت آن، پس زمینه را تشکیل می دهند. در این فضا پنجره نقطه محو است که می تواند داخل اثر هنری و بالای مبل باشد.

منبع: مجله منزل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.