قیمت بازار مبنای نرخ ارز واحد

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به ابزارها و مولفه‌های مورد نیاز برای یکسان‌سازی نرخ ارز، گفت: همانند سال ۸۱، باید قیمت ارز در بازار مبنای نرخ واحد ارز قرار گیرد.

سید کمال سید علی در گفت‌وگو با فارس درخصوص سیاست دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز در سال آینده، اظهارداشت: بحث‌هایی که راجع به یکسان‌سازی نرخ ارز مطرح می‌شود هدفی است که بانک مرکزی باید در کنار سایر مسائل پولی آن را دنبال کند.

وی افزود: پیش‌شرط‌هایی برای این کار وجود دارد که مسئولان بانک مرکزی به آن واقف می باشند؛‌ عمده‌ترین شروط این است که با اعلام یکسان‌سازی بانک مرکزی بتواند پاسخگوی تمام نیازهای ارزی با یک نرخ واحد باشد و آن نرخ تعادلی تعیین شود.

این کارشناس ارزی با بیان اینکه این نرخ به‌گونه‌ای باید تعیین شود که عوامل بازار و بازار سیاه نتوانند به آن حمله کنند، گفت: البته شرایط فعلی کشور به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاری در بازار ارز منتفی است.

وی تصریح کرد: در زمان اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز باید منابع کافی در اختیار بانک مرکزی باشد که به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده ورودی‌‌های ارزی کشور بیشتر شود و ارز صادرات غیرنفتی که به منابع بانک مرکزی هم کمک می‌کند به ۳۵ میلیارد دلار برسد.

* مشکلی بابت منابع ارزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز وجود ندارد

سیدعلی با اشاره به توافقات ایران با ۱+۵ گفت: اگر بخشی منابع ارزی بلوکه شده در خارج از کشور به داخل منتقل شده و ارتباط اقتصادی با کشورهایی مثل چین و روسیه و هند بیشتر شود، منابع ارزی ایران که در آن کشورها امکان انتقال به ایران را نداشت هم به منابع بانک مرکزی اضافه خواهد شد.

وی اظهارداشت: بنابراین ورود بخشی از منابع ارزی کشور به داخل و ارز حاصل از صادرات غیر نفتی، به نظر می‌رسد مشکلی بابت اجرای این طرح از منظر منابع ارزی برای بانک مرکزی وجود نداشته باشد.

*ضرورت تسهیل نقل و انتقال وجوه برای موفقت تک نرخی شدن ارز

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: آخرین مولفه مورد نیاز برای اجرای این سیاست، سهولت نقل و انتقال وجوه است، یعنی اگر نقل و انتقال وجوه هم تسهیل شود و یا سوئیفت آزاد شود و یا ابزارهای جایگزین آن بتواند نقل و انتقال را به خوبی انجام دهد کار یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم است.

وی افزود: در این شرایط تنها مقررات و بخشنامه‌هایی برای اجرایی کردن این سیاست باید تدوین و به تصویب برسد؛ باید با حوصله بیشتر طرح تک نرخی کردن ارز اجرا شود.

سیدعلی تاکید کرد: تعیین نرخ در بودجه تنها یک علامت است و عدد مشخص شده به این معنا نیست که بانک مرکزی با همان نرخ باید ارز بفروشد بلکه قیمت ارز در بودجه، کف قیمت است.

به گفته وی بانک مرکزی باید به نرخ روز ارز بفروشد که نرخ آن متناسب با شرایط اقتصادی تعیین می‌شود.

*مبنای ارز در طرح یکسان‌سازی نرخ بازار باشد

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما باید قیمت‌ بازار به سمت نرخ‌های فعلی بانک مرکزی کاهش یابد یا نرخ‌های بانک مرکزی باید به قیمت‌های بازار نزدیک شود، گفت: اگر قیمتی را بانک مرکزی کمتر از قیمت بازار تعیین کند، در واقع نرخ دوم به وجود می‌آید.

این کارشناس ارزی افزود: در سال ۸۱ هم که یکسان‌سازی نرخ ارز انجام شد، نرخ بازار مبنا قرار گرفت و در دو سال قبل هم وقتی بانک مرکزی نرخ ارز را ابتدا به ۱۱۸۰ تومان و سپس به ۱۰۸۰ تومان کاهش داد، اشتباه بود و امکان داشت در صورت ثابت نگه داشتن نرخ، حداقل ۶ ماه بازار ارز با تلاطم مواجه نشود.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به افزایش نرخ ارز و تعیین نرخ ارز ۱۲۲۶ تومانی توسط بانک مرکزی، گفت: اگر همان زمان نرخ را به ۱۴۰۰ تومان می‌رساندند، امکان حمله به نرخ دوم کمتر بود و همان نرخ مبنا قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه نرخ ارز بازار آزاد با نرخ رسمی فاصله چندانی ندارد، گفت: اگر بانک مرکزی بخواهد نرخ ارز را در قیمت‌های رسمی فعلی یکسان‌سازی کند معنای آن این است که باید همه تقاضاهای ارز کشور در این نرخ پاسخ داده شود.

سیدعلی ادامه داد: با توجه به حجم صادرات و واردات، خوشبختانه بخش عمده نیازهای ارزی کشور با ارز حاصل از صادرات قابل تامین است، بنابراین اگر هر نرخی زیر قیمت بازار تعیین شود، هیچ تضمینی برای تک نرخی شدن ارز و حذف نرخ دوم وجود ندارد.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی باید نرخی را تعیین کند که دیگر رانت از محل تفاوت قیمت‌ آن با نرخ واقعی وجود نداشته باشد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.