کاهش قیمت سکه و دلار

دنیای اقتصاد- قیمت‌ها در بازار ارز و سکه روز گذشته با کاهش مواجه شدند که افت تقاضا برای خرید مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت عنوان شده است. دیروز قیمت هر دلار آمریکا با ۲۴ تومان کاهش تا ۲۱۷۶ تومان پایین آمد. قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی نیز تقریبا با ۱۰ هزار تومان کاهش تا ۸۳۵ هزار تومان افت کرد. در آستانه برگزاری اجلاس غیر‌متعهدها تهران از فردا تعطیل است که این تعطیلی بازار ارز و سکه را نیز شامل می‌شود. در چنین شرایطی تمایل برای خرید و فروش در بازار به شدت کاهش می‌یابد.

تعطیلی هیجان در بازار
کاهش دسته‌جمعی قیمت‌ها

 روند هیجانی قیمت‌ها در بازار فروکش کرد و قیمت دلار و سکه روز گذشته با کاهش قابل توجهی مواجه شدند.

دیروز دلار آمریکا در آستانه تعطیلات برگزاری کنفرانس سران غیرمتعهدها در تهران دوباره از افت تقاضا متاثر شد و با کاهش ۲۴ تومانی تا ساعت ۲ بعداز ظهر تا ۲۱۷۶ تومان پایین آمد. گفته شده امکان افت بیشتر قیمت آن نیز در ادامه بازار وجود دارد. این در حالی است که روز شنبه قیمت دلار در لحظاتی از بازار تا ۲۲۰۰ تومان هم بالارفت.

برخی فعالان بازار افزایش قیمت‌های دیروز را تحت تاثیر مذاکرات بین‌المللی توصیف کرده و معتقدند با فاصله گرفتن از آن هیجان بازار فروکش کرده و قیمت‌ها میل به کاهش کرده است. در واقع نبود فضای سفته بازی در بازار کاهش قیمت را رقم زده و البته برخی نیز به دلیل هیجانی بودن قیمت‌ها از خرید خودداری می‌کنند.

دلالان حرفه‌ای در شرایط هیجانی اغلب از بازار بیرون می روند و معامله نمی‌کنند تا زمانی که چشم‌انداز روشنی از افزایش یا کاهش قیمت به وجود آید.

باوجوداینکه رسما صرافی‌ها دراین ایام تعطیل خواهند بود بازار از همین امروز با تعطیلی برخی از صرافی‌ها روبه‌رو است. کانون صرافان هم روز شنبه اطلاعیه داد که صرافی‌ها باید مطابق با بخشنامه‌های بانک مرکزی و تعطیلی بانک‌ها در ایام برگزاری اجلاس غیرمتعهدها تعطیل باشند.

امروز در بازار گفته شد که خریدارکم است و دلار از اوج قیمت ظهر روز شنبه تقریبا ۴۴ تومان کاهش داشته است.

قیمت‌های داخلی

با وجود افت قیمت دلار، قیمت سایر ارزها نیز کاهش یافت. یورو با ۱۰ تومان کاهش به ۲۷۵۰ تومان رسید. پوند انگلیس ۱۴ تومان کاهش داشت و ۳۴۷۴ تومان فروخته شد. هر یک صد ین ژاپن با ۳ تومان افت قیمت تا ۲۷۸۰ تومان کاهش یافت.

درهم امارات تا ۵۹۷ تومان کاهش یافت. در بازار ارز همچنین دلار کانادا و دلار استرالیا با ۱۵ تومان و ۲۳ تومان کاهش قیمت به ترتیب ۲۲۲۹ تومان و ۲۳۱۲ تومان فروخته شدند.

در بازار سکه نیز متاثر از افت قیمت دلار، با ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت تا ۸۳۶ هزار تومان افت کرد. این در حالی است که در ساعاتی از بازار روز شنبه قیمت سکه تا ۸۵۲ هزار تومان هم بالارفته بود. قیمت سکه طرح قدیم هم با ۱۰ هزار تومان کاهش به ۸۳۸ هزار تومان رسید. در بازار سکه قیمت هر نیم سکه نیز با ۵ هزار تومان کاهش و ربع سکه با ۳۵۰۰ تومان کاهش به ترتیب ۴۱۷ هزار تومان و ۲۰۹ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شدند. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار بدون اجرت ساخت به ۸۵ هزار و ۲۵۳ تومان رسید که نسبت به روز شنبه ۱۱۳۷ تومان کاهش یافت.

طلا در بازارهای بین‌المللی

به دلیل تعطیلی روز یکشنبه در بازار‌های جهانی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در سطح ۱۶۷۰ دلار بسته مانده است. با انتشار برخی آماراز اقتصاد آمریکا و تشدید بحران بدهی‌ها در اروپا انتظار کارشناسان برای به راه افتادن جریان تازه ای از نقدینگی در اقتصاد آمریکا همزمان با فروش اوراق قرضه در اروپا و اعلام برخی اظهارات در مورد تزریق منابع جدید توسط بانک مرکزی چین به اقتصاد این کشور، افزایش یافته و چشم‌ها در انتظار جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو آمریکا است که در هفته‌های آینده تعیین‌کننده قیمت‌های جدیدی برای کالاهای پایه و استراتژیک از جمله نفت و طلا خواهد بود.


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.