احتمال زلزله در تهران چقدر است؟

پس از زلزله اخیر تهران و شایعات وقوع زلزله در تهران، نظرات مختلف کارشناسان در خصوص احتمال زلزله در تهران را جویا شدیم که در ادامه میخوانید

احتمال زلزله در تهران

به گزارش ممتاز نیوز اتفاق نظر کارشناسان بر این عقیده است که باید احتمال وقوع زلزله در تهران را خطری جدی دانست.

گفتنی است تهران باید برای دو نوع زلزله احتمالی بزرگ مهیا باشد؛ زلزله‌ای که به دلیل حرکت گسل‌های زیر شهر به وقوع بپیوندد و زلزله‌ای که در فاصله‌ای دورتر از تهران اتفاق بیفتد.

مکان یابی مرکز زلزله امروز شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این زمین لرزه بر روی گسل مشا در شمال شرق تهران قرار دارد.

شایان ذکر است این زلزله، به طور واضح نشان دهنده فعالیت گسل مشا تهران است و به ویژه این فعالیت در نزدیکی محل تلاقی با گسل‌ شمال تهران است.

به گفته مهندس احمدی، محل تلاقی گسل‌ها زون‌های بسیار فعال هستند.

گسل مشا-فشم که از سمت فیروزکوه و دماوند تا محدوده کندوان امتداد یافته و طول آن حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر است و توانمندی‌ بالایی برای زلزله بیش از ۷ ریشتر دارد. این گسل، آخرین بار حدود ۱۹۰ سال پیش باعث وقوع زمین‌لرزه بالای ۷ ریشتر در تهران شده است.

این کارشناس زلزله با اشاره به سابقه لرزه خیزی این منطقه گفت: سابقه لرزه خیزی تهران نشان می‌دهد که شرق تهران به مراتب فعالتر است.

وی با بیان اینکه رخداد زلزله خفیف ۳.۹ ریشتری، جای نگرانی دارد، خاطر نشان کرد: تاکید بر این نکته مهم است که در خیلی از مواقع زلزله‌هایی در این زون فعال با این بزرگی رخ داده و زلزله بزرگتری بعد از آن به وقوع نپیوسته است، ولی در بخشی از زلزله‌ها دیده شده که پیش از زلزله‌های بزرگ، زلزله‌هایی با چنین ریشتری رخ داده است و اگر این روند ادامه دار باشد، جای نگرانی است.

نظرات مهندس احمدی کارشناس زلزله در خصوص احتمال زلزله ۷ ریشتری تهران

مهندس احمدی با بیان اینکه میزان احتمال زلزله در تهران به موضوع بازه زمانی زلزله‌ بستگی دارد، گفت: هر ۳۵۰۰ سال یک‌بار زلزله‌ای مهم در گسل شمال تهران اتفاق می‌افتد و آخرین زلزله به ۳۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

مهندس احمدی یادآورشد: به دنبال آنچه محاسبه کرده‌ایم بر اساس تغییرات ایجاد شده روی زمین گسل شمال تهران اختلاف تنش روی انتهای غربی این گسل ۵ بار افزایش پیدا کرده و انتهای شرق گسل اشتهارد نیز همین میزان تنش را داشته است.

احتمال زلزله در تهران از یک دهم درصد به دو دهم رسیده و می‌توان گفت که احتمال بروز زلزله ۷ ریشتری روی گسل شمال تهران ۲ برابر شده است.

هم‌اکنون افزایش تنشی در گسل شمال تهران مشاهده می‌کنیم به‌ویژه در منطقه وردآورد یا غرب تهران که با فرونشست زمین به دلیل پمپاژ آب همخوانی دارد.

خبرهای بیشتر در خصوص احتمال زلزله در تهران

به گزارش ممتاز نیوز، زلزله ۳٫۹ ریشتری تهران دو پیام مهم داشت.

اول آنکه بعد از زلزله ۳٫۹ ریشتری روز شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ تهران، نگرانی‌هایی از این بابت وجود داشت که این زلزله پیش لرزه یک زلزله بزرگ دیگر باشد و دوم اینکه با توجه به اینکه در گسل مشا در شمال شرق تهران رخ داده بود، باعث شود گسل شمال تهران را نیز فعال کند.

دوم آنکه بعد از زلزله ۳٫۹ ریشتری پس‌لرزه‌ای ۲٫۵ ریشتری آمد تا مشخص شود این زلزله اصلی بوده است.

وی درباره احتمال فعال شدن گسل های تهران در اثر زلزله امروز نیز گفت: این زلزله ناشی از گسل مشا بوده و در مجاورت گسل‌ بزرگ شمال تهران قرار دارد. بنابراین این گسل منتها الیه گسل‌های بزرگ بوده است. وی افزود: عمق این زلزله در ۱۰ کیلومتری زمین بوده است و یک چهارم جمعیت تهران این زلزله را حس کرده اند. احتمال وقوع دومینو وجود دارد و گسل تهران در ٩٠٠ سال اخیر لرزشی نداشته و احتمال وقوع زلزله در این گسل‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: تجمیع قوای گسل‌های غیر فعال بستگی به توان لرزه زایی گسل‌های لرزیده شده دارد و معمولا با قدرت ٧ ریشتر فعالیت گسل‌های خفته آغاز می‌شود.

نظر کارشناس زلزله نگاری در خصوص احتمال زلزله تهران

همچنین کارشناس مرکز لرزه‌نگاری با اشاره به زلزله ۳٫۹ ریشتری تهران، کانون زلزله را در نزدیکی دماوند عنوان کرد و گفت: گسل مشا فعال است و از این رو بهتر است مردم دماوند و شرق تهران موارد ایمنی را رعایت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال پس لرزه وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به شدت زلزله، نمی‌توان گفت پیش لرزه بوده یا زلزله اصلی؛ احتمال وقوع زلزله و پس‌لرزه‌ها وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره این که احتمال زلزله در تهران وجود دارد یا خیر گفت: احتمال پس‌لرزه‌ها وجود دارد، اما تمامی دستگاه‌ها در آماده باش قرار گرفته‌اند.

نجار تاکید کرد: آرامش و پرهیز از استرس در این لحظات ضروری خواهد بود و مردم باید به توصیه‌های کارشناسان توجه داشته باشند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.