˝آشعال‌های دوست داشتنی˝ در توقیف فارابی یا سازمان سینمایی؟

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

چیزی شبیه یادداشت؛

آخرین ساخته محسن امیر یوسفی با عنوان آشغال های دوست داشتنی اسیر نگاه سلیقه ای مدیر عامل فارابی شد و از حضور در جشنواره ۳۲ جا ماند.

“آشغال های دوست داشتنی” عنوان آخرین ساخته محسن امیر یوسفی است که سال قبل این فیلم را جلوی دوربین برد. وقتی خلاصه داستان این فیلم به خارج درزکرد حاشیه هایی گریبان این فیلم را گرفت، صحبت هایی به میان آمد که امیر یوسفی در تازه ترین ساخته اش به سراغ فیلمی با مضمون فتنه ۸۸ رفته است و قرار است آخرین ساخته خود را در این بستر روایت کند. امیر یوسفی در این مدت سکوت کرد تا جنجال ها خاتمه پیدا کند و در سکوت خبری به ساخت فیلم خود ادامه داد، زمانی که اولین عکس های فیلم منتشرشد، تصویری از صابر ابر در شهرک دفاع مقدس ارائه شد که با مضمون فیلم تفاوت های اساسی داشت.

روزهای آخر عمر سازمان سینمایی دولت دهم بود و جواد شمقدری و سید احمد میرعلایی نسخه اولیه این فیلم را به تماشا نشستند و ایرادهایی به این فیلم گرفتند. بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یکی از تهیه کنندگان این فیلم که بخشی از هزینه های فیلم را متحمل شده است در زمان مدیریت میرعلایی تمایلی نداشت که اتفاق مثبتی برای این فیلم بیفتد، با تغییر دولت ها و روی کار آمدن رییس سازمان سینمایی تازه و تیم اجرایی او انتظار می رفت که اتفاق های تازهی در خصوص “آشغال‌های دوست داشتنی” بیفتد اما این طور نشد . . . پیش از این جواد شمقدری گفته بود که اگر این فیلم در زمان مدیریتش مجوز نگیرد در دولت بعدی هم به مشکل خواهد خورد که گویا این اتفاق افتاده است و هم قطار دیروز شمقدری، امروز در فارابی به وعده او تحقق بخشیده است. حجت الله ایوبی نگاه مثبتی به فیلم های توقیف شده دارد و دو فیلم توقیفی دولت قبلی در زمان مدیریت او آزاد شد.

در هیاهوی انتخاب فیلم ها و رسیدن و نرسیدن آثار به دفتر سی و دومین جشنواره بین المللی فجر، نامی از آشغال های دوست داشتنی به میان آمده بود، این فیلم مشکل فنی برای رسیدن به دفتر جشنواره فیلم فجر نداشت و از مدت ها قبل نسخه نهایی آن آماده شده بود و به عنوان یکی از فیلم های متقاضی حضور در جشنواره از آن یاد می شد اما با تغییر مدیریت ها و آمدن مهندس جعفری جلوه به بنیاد سینمایی فارابی شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد و فیلم محسن امیر یوسفی به هیات انتخاب فجر ۳۲ نرسید.

جعفری جلوه مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی به طور شخصی با این فیلم مشکل دارد و ممیزی هایی را به این فیلم اعمال کرده است در صورتی که مالکیت این فیلم به طور کامل در اختیار فارابی نیست و فقط حدود ۶۰ درصد در ساخت آشغال های دوست داشتنی مشارکت داشته است.

محسن امیر یوسفی کارگردان این فیلم نسبت به اتفاقاتی که برای فیلمش افتاده است، سکوت کرده و حرفی نمی زند، این کارگردان جوان سینمای ایران که در مسیر فیلمسازی اش همیشه اسیر میمزی و نگاه سلیقه ای مدیران بوده است، خواب تلخ، آتشکار مدت ها در توقیف بودند و فیلم اول هنوز اکران نشده است و سومین فیلمش آشغال های دوست داشتنی هم که می توانست در دولت تدبیر و امید راهی اکران شود و بطور رسمی در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد، اسیر نگاه سلیقه ای مدیرعامل تازه بنیاد سینمایی فارابی و معاونت سابق وزیر ارشاد در امور سینمایی دولت نهم شد و از حضور در قطار فجر ۳۲ جا ماند.

داستان “آشغالهای دوست داشتنی” در مورد خانواده‌ای است که یک شب فرصت دارند مشکل مادر خانواده را حل کنند.

بازیگران فیلم عبارتند از شیرین یزدانبخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، اکبر عبدی، صابر ابر، شهاب حسینی. دیگر عوامل فیلم عبارتند از نویسنده، کارگردان و تهیه کننده: محسن امیریوسفی. مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی. تدوین: مصطفی خرقه پوش، طراحی چهره پردازی و مجری طرح: سعید ملکان، طراحی و ترکیب صدا: محمدرضا دلپاک، مسئول صحنه ولباس: فریبا رهبر، جلوه های ویژه کامپیوتری: پیام نبوتی، صدابردار: محمود سماک باشی.
 

انتهای پیام/۵۵الف/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.