آتش انقلاب بحرین در دامن آل سعود

تأیید رسمی طرح اتحاد با ریاض از طرف منامه

آتش انقلاب بحرین در دامن آل سعود

 

سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ساعت ۰۰:۰۰

سمیره رجب، وزیر امور اطلاع رسانی دولت بحرین گفته است که انتظار می‌رود عربستان سعودی و بحرین برپایی اتحاد سیاسی را در جلسه سران شورای همکاری خلیج فارس دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه اعلام کنند. اما معترضان بحرینی مخالف این اقدام هستند و ضمن تأکید بر حق مردم این کشور برای تعیین سرنوشت خویش آن را حیله‌ای برای پیاده نکردن اصلاحات سیاسی می‌دانند. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که این تصمیم در راستای نزدیک‌تر کردن شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به یکدیگر است تا بتوانند با نفوذ ایران مقابله کنند.
به گزارش «جوان»، روزنامه‌های محلی بحرین و عربستان سعودی یک‌شنبه نوشته بودند که این دو کشور در سایه نگرانی از خشم شهروندان شیعه از دو خاندان حاکم در دو کشور و متهم کردن ایران به تحریک معترضان، احتمال دارد یک اتحاد اولیه تشکیل دهند.
نیروهای نظامی عربستان سعودی ماه مارس ۲۰۱۱ به منظور کمک به دولت بحرین در مقابله با اعتراض‌های شیعیان، وارد این کشور شدند.
سمیره رجب در ادامه اظهار داشت:«انتظار دارم اتحاد اولیه میان دو یا سه کشور اعلام شود.»
وزیر بحرینی افزود:«کشور‌ها، حاکمیت ملی خود را از دست نمی‌دهند و هرکدام به طور جداگانه عضو سازمان ملل متحد باقی خواهند ماند. اتحاد بر سر روابط خارجی، امنیتی، نظامی و اقتصادی صورت می‌گیرد.»
خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست وزیر بحرین با طرح اتحاد موافق است. او در مصاحبه با خبرگزاری دولتی بحرین گفته است:«آرزوی مردم منطقه این است که روزی را ببینند که مرز‌ها در آن برداشته می‌شود و کشور‌ها به اتحاد برسند.»
نگرانی کشورهای کوچک خلیج فارس
اما اختلاف‌های عمیقی میان کویت، قطر، امارات متحده عربی، عمان، بحرین و عربستان سعودی، شش کشور تشکیل دهنده شورای همکاری خلیج فارس بر سر این موضوع وجود دارد.
رویترز در گزارش خود افزود: ریاض بیم آن دارد که اعتراض‌های بحرین، به مناطق شرقی عربستان سعودی که شیعیان ساکن آن هستند، و چاه‌های اصلی نفت آنجا است، سرایت کند.
در همین حال برخی تحلیلگران نیز درباره احتمال سرایت نا آرامی‌های بحرین به بخش‌های شیعه نشین مذکور هشدار داده‌اند. در همین رابطه رویترز با ذکر اینکه اما همه عربستانی‌ها این طرح را ایده خوبی نمی‌دانند نوشت: عبدالله الشمری یکی از تحلیل‌گران سیاسی عربستان سعودی است که می‌گوید اگر عربستان به بحرین بپیوندد با قبول و ورود مشکلات آن کشور خطر بزرگی را متقبل خواهد شد. همان گونه که برخی کشورهای شورای همکاری هم با این اقدام مخالف هستند و آن را زمینه‌ای برای به خطر افتادن استقلال خود از سوی ریاض می‌بینند.
ایجاد اتحادیه میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منتقدانی هم دارد. برخی اختلاف‌ها میان این کشور‌ها عمیق به نظر می‌رسد. قطر و عمان روابط حسنه‌ای با ایران دارند. عربستان سعودی با ایجاد پلی میان بحرین و قطر مخالفت کرده است. بحرین هم موفق نشده از قطر گاز بخرد. ریشه این مسائل به دخالت‌هایی برمی‌گردد که عربستان اعمال می‌کند و اکنون نگرانی آن وجود دارد که دامنه بحران بحرین دامن کشورهای کوچک عربی منطقه را نیز بگیرد. وزیر امور اطلاع‌رسانی بحرین در این باره گفته است:«برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس نظرات و ابهام‌هایی در خصوص تشکیل اتحادیه دارند.»
برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس بیم آن دارند که ایجاد اتحادیه، باعث نفوذ بیش از پیش عربستان سعودی در کشورهای عضو شود.
جمال فخرو نایب رئیس اول پارلمان بحرین معتقد است که اتحاد میان کشورش و عربستان سعودی به احتمال زیاد در حال حاضر اعلام نخواهد شد. او در این خصوص افزود:«بعید می‌داند که شش کشور بتوانند به راحتی بر سر برخوردار بودن از سیاست خارجی واحد، به توافق برسند.»
سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس دوشنبه در ریاض پایتخت عربستان سعودی برای بررسی این طرح عربستان و رژیم آل خلیفه گردهم آمدند.
الوفاق: مردم تصمیم می‌گیرند نه آل‌خلیفه
با وجود گذشت بیش از یک سال، اعتراض‌های شیعیان بحرین علیه خاندان آل خلیفه حاکم، خاموش نشده است. روز شنبه معترضان بحرینی پس از آتش زدن لاستیک‌ها در چند خیابان، با نیروهای پلیس ضد شورش درگیر شدند. آنها خواستار آزادی شماری از رهبران اعتراض‌ها و فعالان حقوقی از زندان هستند. یکی از فعالان از سه ماه پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
دولت بحرین هفته گذشته اعلام کرد که برخوردهای خود را با «تظاهرات بدون مجوز» تشدید خواهد کرد.
جمعیت وفاق اسلامی، بزرگ‌ترین گروه معترض بحرینی می‌گوید که دخالت عربستان سعودی در بحرین، با هدف جلوگیری از شکل‌گیری دموکراسی در این کشور و منزوی کردن اکثریت شیعی صورت می‌گیرد.
جاسم حسین، یکی از مسئولان بلند پایه الوفاق گفته است:«مشکلات بحرین محلی است نه منطقه‌ای. عربستان سعودی توان انجام کار زیادی ندارد. نیروهای خود را به بحرین فرستاد اما در خاموش کردن اعتراض‌ها شکست خورد. در این حال و با وجود کشته شدن ۸۱ نفر در جریان انقلاب مردم حکومت بحرین می‌گوید تظاهرات کنندگان مسئول کشته شدن این افراد هستند.» او تأکید کرد که هر معاهده‌ای باید با توافق مردم بحرین منعقد شود. به گزارش روزنامه الانتقاد در همین زمینه شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق بزرگترین حزب معارض در بحرین گفت:آنچه در رسانه‌ها درباره اتحاد بین عربستان و بحرین دیده می‌شود چیزی جز به خطر انداختن استقلال بحرین نیست. وی افزود: بحرین پس از آن به استقلال دست یافت که برای حل نزاع با ایران بر سر تابعیت این جزیره نماینده دبیرکل وقت سازمان ملل در آن رفراندوم مردمی برگزار کرد. ملت بحرین به استقلال رأی داد و استقلال بحرین را مردم آن رقم زدند نه آل خلیفه.
سلمان که در مراسمی به مناسبت روز جهانی پرستاری سخنرانی می‌کرد افزود: سخن از استقلال بحرین یا عدم آن را تنها مردم بحرین می‌توانند بر زبان برانند. هیچ قدرتی در هیچ جایی به ویژه در بحرین و به خصوص آل خلیفه حق ندارد اتحاد یا کنفدرالیته را با کسی مطرح کند.
شیخ علی سلمان اضافه کرد: این تصمیم باطل است سلمان همچنین مقامات بحرین را با این عبارات مورد خطاب قرار داد: ادعای شما یا ادعای برخی از کارکنان و اهالی رسانه تان مبنی بر اینکه مجلس نمایندگان نماینده مردم است دروغی است که هیچ کس در جهان آن را باور نمی‌کند، از این رو تصمیم مذکور اساس قانونی ندارد.

جوان آنلاین – آخرین عناوین بین الملل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.