آثار برگزیده کتابت و قطعه‌نویسی معاصر منتشر می‌‌شود

هنر > خوشنویسی
رئیس موسسه صبا وابسته به فرهنگستان هنر در اختتامیه نمایشگاه کتابت و قطعه‌نویسی از برنامه این موسسه در انتشار مجموعه‌ای از آثار برگزیده کتابت و قطعه نویسی معاصر خبر داد.

به گزارش فارس، نمایشگاه «قطعه نویسی و کتابت قرآن کریم» که آخرین دستاوردهای هنری کاتبان و خوشنویسان ممتاز و معاصر قرآن کریم را در موسسه فرهنگی هنری صبا ارائه کرد، با نشستی تخصصی و با حضور پژوهشگران و صاحبنظران خوشنویسی و کتابت قرآن به کار خود پایان داد.

در این مراسم، مسعود ناصری ریاست م‍وسسه فرهنگی هنری صبا با بیان رویکرد این مجموعه به احیا و بازخوانی میراث هنرهای فاخر و از جمله هنرهای مرتبط با کتابت و کتاب آرایی قرآن کریم که جلوه گاهی از ذوق و خلاقیت هزار ساله هنرمندان ایران بوده است، از برنامه این موسسه در انتشار مجموعه‌ای از آثار برگزیده کتابت و قطعه نویسی معاصر خبر داد.

پس از آن محمد نعیمایی با شرحی از آداب کتابت قرآن در دوران شکوفایی و اوج این هنر، اشاراتی به دستاوردهای کاتبان مشهوری چون یاقوت نیریزی و دیگران کرد و یادآور شد: در کار این هنرمندان گونه‌ای از سلوک و طریقت را می‌توان یافت که فراتر از مهارت صرف در خط و کتابت بوده و بحث فلسفه و زیبایی شناسی و نسبت عقلی و شهودی بین اخلاق و مذهب را برای شناخت عمیق‌تر کار این‌ها ایجاب می‌کند.

وی ضرورت پژوهش دقیق در تاریخ کتابت را به قصد بیرون کشیدن مفاهیم و مبانی این هنر یادآور شد.

در ادامه احمد عبدالرضایی به شمه‌ای از آئین‌های کتابت کهن در ایران اشاره کرد و دقایق و ظرایف پر شمار خطوط نسخ و ثلث نزد کاتبان جهان اسلام را برشمرد.

وی به لزوم مطالعات گسترده پژوهشی توسط علاقمندان به مشق و کتابت در این روزگار پرداخت و گفت: این مطالعات می‌تواند پایه‌ها و پشتوانه‌های نظری این فرهنگ و طریقت خوشنویسی را انسجام بخشد.

آنگاه نوبت به حمیدرضا قلیچ خانی رسید که به فصل‌هایی چند از سرگذشت هنر کتابت در طول چند قرن اشاره کرد و به آسیب‌شناسی این هنر در روزگار معاصر پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: قابلیت ترکیب در نسخ و ثلث با خط نستعلیق متفاوت است و ظرفیت تنوع بخشی و فرم دهی به کلمات را در قالب اشکال در این دو خط بسیار گسترده‌تر می‌بینیم.

پس از مراسم اختتامیه، حاضران به محل برپایی نمایشگاه رفته و با هنرمندان صاحب اثر که در نگارخانه خیال حضور یافته بودند از نزدیک گفت و گو کردند.

نمایشگاه «قطعه نویسی و کتابت قرآن کریم» با ارائه ۱۳۰ اثر برگزیده از خوشنویسان معاصر و ممتاز قرآنی، ظرایفی بدیع از جلوه‌های کلام وحی را در قالب‌های «قطعه نویسی»، «رنگه نویسی» و «کتابت نگاری» با گرایشهای نسخ و ثلث برای علاقمندان به این رشته از ۱۰مرداد ماه به تماشا گذاشت.

این نمایشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری صبا و دارالکتابه و مرکز طبع و نشر قرآن کریم برپا شد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.