آثار قرآنی ماندگار است

جلیل رسولی، هنرمند برجسته خوشنویس کشورمان که بیش از ۵۰ سال در زمینه این هنر سنتی فعالیت کرده است در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت: در مضامین قرآنی یک نوع نورانیت و معنویت قرار دارد و هنرمند برای پرداختن به این نوع مضامین می بایست به درجه ای از بی آلایش رسیده باشد.

وی اظهار داشت: در مضامین قرآنی که در قالب آثار هنری ارائه می شود رازی نهفته که در هیچیک از آثار ممیزی با سر موضوع دیگری نمی توان آن رایافت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به جرات می توان گفت برکتی در پرداختن به مفاهیم قرآنی وجود دارد که وصف ناپذیر است و هنرمندی که به این موضوعات می پردازد آن را درک می کند.

آثاری که کلام خداست ماندگار می شود

این هنرمند برجسته خوشنویسی که در طول ۴ سال ۴ نوع آیه نور را به شیوه نقاشی، خط خلق کرده است در ادامه خاطرنشان کرد: پرداختن و خلق آثار قرآنی نیاز به صرف زمان بیشتری دارد، در خلق آثاری که برگرفته از آیه شریفه نور علی نور بود در طی چهار سال چهل فرم را طراحی و خلق کردم .

وی گفت: پس از خلق این آثار این حس را دریافتم که آثاری که قرآنی و کلام خداوند است ماندگار خواهد شد.

وی اظهار داشت: قرآن های که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارد گواه این حس است، بسیاری از این قرآن ها که کتابت شده است بدون امضا است یعنی هنرمند بدون آنکه اثری از خود برجای بگذارد کتابت قرآن کرده است اما پس از گذشت سال های متمادی مشاهده می کنیم که ان قرآن کتابت شده توسط هنرمند گمنام، در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

وی اظهار داشت: بنابراین سر اثر قرآنی به عنوان اثری ماند گار باقی می ماند و هر چند که هنرمندش نباشد اما به نوعی می توان گفت هنرمند آن با این اثر ماندگار از عالم محو نمی شود.

وی تصریح کرد: در این آثار ماندگار و قرآن های کتابت شده در این حوزه می توان علاقه بی بدیل هنرمندان در هنگام کتابت به صداقت مشاهده کرد و همه اینها الطاف از برکت قرآن کریم است.

*عمل به قرآن مهمترین هدف است

این هنرمند برجسته خوشنویسی ایران گفت: اینکه قرآن کریم صوت زیبا خواننده شود و آنچه که در قرآن آمده با خطی خوش نوشته شود بسیار شایسته است اما نکته بسیار مهم در کنار تمام این مطالب، عمل به قرآن است و در حقیقت هدف اصلی عمل به قرآن کریم است.

وی درباره احساس هنرمند در زمان پرداختن به مضامین قرآنی گفت: خلق آثاری با مضامین قرآنی نیازمند آن است که به آنچه می نویسیم و یا در قالب اثر هنری ارائه می کنیم اعتقاد داشته باشیم اگر به این اعتقاد و  ایمان برسیم قطعا اثری دلنشین را خلق خواهیم کرد.

*جذابیت اثر قرآنی در منقلب شدن خود هنرمند است

رسولی گفت: با اثری قرآنی در صورتی برای مخاطب جذاب و دلنشین است و به عبارتی مخاطب را جذب می کند که در ابتدا خود هنرمند را منقلب کند و به نوعی صد بار دل هنرمند را بلرزاند و بعد برای مخاطب تاثیر گذار باشد.

وی درباره جذابیت آثار قرآنی گفت:  جذابیت آثار هنری با مضامین قرآنی بخاطر کلام خداوند است و این هم از معجزات قرآن کریم است.

این هنرمند برجسته خوشنویس ایران گفت: یکی از نکات بسیار مهم درگسترش فعالیت هنرمندان در پرداختن به موضوعات قرآنی حمایت از هنرمندان است.

وی گفت: در حقیقت دولت با حمایت از آثار و کارهای قرآنی باعث راغب شدن بیشتر هنرمندان برای پرداختن به موضوعات خواهد شد./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.