آخرین وضعیت مقامات ربوده شده هلال احمر ایران در لیبی

 رییس جمعیت هلال‌احمر ایران عصر امروز در دیدار با رییس دفتر نمایندگی صلیب سرخ در تهران سه درخواست خود را برای پیشبرد آزادسازی امدادگران ربوده شده اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر ابوالحسن فقیه رییس جمعیت هلال‌احمر ایران در دیدار با پیتر ریترز رییس دفتر نمایندگی صلیب سرخ در تهران درخصوص آخرین وضعیت هفت تن از نیروهای جمعیت هلال‌احمر ایران گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده بود که بعد از ماه مبارک رمضان و در شهریورماه هیات ایرانی (۷ تن از ربوده‌شدگان) برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ای به لیبی سفر کنند اما مسوولان لیبی اصرار داشتند که این دیدار یک ماه جلوتر رخ دهد، و جالب آنجاست که ماجرای ربوده‌شدن این مسوولان هلال‌احمر پس از انعقاد تفاهم‌نامه رخ داده است.

فقیه با بیان این‌که برابر اعلام مسوولان دولت لیبی، نیروهای ایرانی در سلامت کامل هستند، گفت: هلال‌احمر ایران از طریق سفارت ایران در لیبی، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر لیبی پیگیر مساله است و اگر کمیته بحران لیبی با گروگان‌گیران به توافق نرسد، ما مجبور هستیم برای آزادی نیروهای خود، از راهکارهای دیگر استفاده کنیم.

رییس جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان این‌که هلال‌احمر از مسوولان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سه درخواست دارد، گفت: انتظار داریم بیانیه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در مورد محکومیت این قضیه هرچه زودتر منتشر شود. چراکه این مساله می‌تواند عامل بازدارنده باشد.

فقیه با بیان این‌که ظاهر رستمی دبیرکل جمعیت کل هلال‌احمر برای پیگیری سریع و عاجل وضعیت نیروهای هلال‌احمر به زودی به ژنو سفر خواهد کرد، گفت: امیدواریم کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز با اعزام هیاتی به لیبی از نزدیک در جریان وضعیت آزادسازی این گروگان‌ها باشد.

وی با بیان این‌که برقراری ارتباط بین افراد ربوده شده و خانواد‌ه‌هایشان به عنوان درخواست سوم ایران مطرح شده است، گفت: با توجه به مکاتبات اخیر، مشخص شده است که دولت انتقالی محل نگهداری هیات هفت نفره ایرانی را شناسایی کرده و در حال حاضر در حال مذاکره با گروگانگیران هستند.

فقیه با بیان این‌که این حوادث می‌تواند در فعالیت بشردوستانه ما تاثیر بگذارد، گفت: امیدوار هستیم این مساله به زودی حل شود.

فقیه با بیان این‌که براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود این مسوولان جمعیت هلال‌ احمر امروز(چهارشنبه) وارد ایران شوند، گفت: ما تنها ۲۴ ساعت پرواز این عزیزان را به تعویق انداخته‌ایم.

فقیه با بیان این‌که افراد ربوده شده به عنوان یک عضو از نهضت صلیب سرخ هستند، گفت: همه ما باید به یک اندازه نگران حال آنان باشیم و تلاش کنیم تا این مساله پایان خوشی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در ادامه پیتر ریترز رییس دفتر نمایندگی صلیب سرخ در تهران با بیان این‌که پس از شنیدن خبر به شدت شوکه شده‌ایم، گفت: امروز در ژنو تعطیل عمومی است اما یک گروه ویژه کاری در ژنو رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

ریترز با بیان این‌که در لیبی نیز بخش مدیریت بحران برای حل و فصل این مساله تشکیل شده است، گفت: بیانیه مشترکی درخصوص محکومیت این امر تدوین شده است و ما منتظر هستیم تا توافقات نهایی اتخاذ و پس از آن این بیانیه منتشر شود.

دبیر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تعطیلات است

رییس دفتر نمایندگی صلیب سرخ در تهران با بیان این‌که دبیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تعطیلات به سر می‌برد، گفت: همکاران ما در ژنو اقداماتی در راستای آزادی مسوولان هلال‌احمر انجام می‌دهند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر اطلاعات جدیدی در اختیار ندارد، گفت: به شدت احساس گناه می‌کنم، چراکه هنگامی که محمدی عراقی معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه ایران اعلام کرد که قصد سفر به لیبی را دارد، اخبار درستی از وضعیت خطرناک لیبی در اختیار او قرار نداده و به او نگفتم در ماه‌های اخیر تهدیدات زیادی از سوی گروه‌های مسلح به صلیب سرخ وارد شده و حتی چندین بار نیز به سوی ماموران ما شلیک شده است.

وی با بیان این‌که شرایط در بن‌غازی به گونه‌ای خطرناک بود که کارمندان خارجی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از بن‌غازی خارج شده‌اند، گفت: شرایط در بن‌غازی خطرناک است.

ریترز با بیان این‌که در حال برقراری ارتباط با گروه‌های مسلحی که ایرانیان را ربودند، هستیم، گفت: آنان هیچ اطلاع و آشنایی با عملکرد هلال‌احمر نداشتند و گاها تصور می‌کردند چون ما از علامت صلیب استفاده می‌کنیم در حال ترویج مسیحیت هستیم.

وی در پایان ضمن محکومیت این اقدام اعلام کرد که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به زودی و پس از پایان تعطیلات بیانیه خود را منتشر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، بامداد روز دوشنبه، هفت تن از نیروهای جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران که برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در زمینه ارائه تجهیزات پزشکی به مردم لیبی، به این کشور سفر کرده بودند، به طور مشکوکی پس از انعقاد تفاهمنامه در شهر بن‌غازی ربوده شدند که براین اساس اسامی هیات ربوده شده ایرانی به شرح زیر اعلام شد:

محمد شهاب‌الدین محمدی عراقی (معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه)، عبدالرضا شاه‌رضایی (معاون بهداشت بهداشت درمان و توانبخشی)، فردین بلوچی (مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی)، محمد عباسی (مدیرکل حوزه ریاست)، سیدمنتظر شبر (مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران)، سیدحسن موسوی (مشاور ریاست جمعیت) و محمدامیر شریفی‌فرد (کارشناس امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر).

هم‌چنین حسین اکبری سفیر ایران در طرابلس اعلام کرد که هفت ایرانی ربوده شده در سلامتی به سر می‌برند و پیگیری‌های دو کشور برای این موضوع ادامه دارد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.