آخر هفته هنری داشته باشید

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

پیشنهاد یک صاحب نظر همواره می‌تواند ما را برای انتخاب آثار هنری راهنمایی کنند، بر همین اساس از هنرمندان عرصه‌های مختلف پیشنهادهایی را برای داشتن آخر هفته هنری گردآوری کردیم.

به گزارش هنرآنلاین// بارها برای همه ما پیش آمده که در تعطیلات و اوقات فراغت که داریم به فکر این موضوع باشیم تا در دنیای هنر پرسه بزنیم و از فیلم‌ها، نمایش‌ها، کنسرت‌ها و آلبوم‌های موسیقی و یا نمایشگاه‌های هنری استفاده کنیم. اما معمولا برای انتخاب دچار مشکل می‌شویم و این تجربه را قطعا داریم که یا از دوستانی که سلیقه‌شان بیشتر با ما همخوان است و یا تجربه‌ای در زمینه هنر دارند در مورد انتخاب آثار پیشنهاد بگیریم و یا بدهیم.

اما بدون شکل همه ما به تخصص احترام می‌گذاریم و اگر صاحب نظری پیشنهادی را برای انتخاب مطرح کند، می‌تواند در اولویت پرکردن اوقات فراغت ما قرار بگیرد. بر همین اساس از جمعی از هنرمندان عرصه‌های مختلف پیشنهادی برای آخر هفته گردآوری کرده‌ایم تا دست شما را برای انتخاب بازگذاریم. با توجه به فرا رسیدن ایام محرم همه هنرمند با لحاظ کردن این ایام پیشنهاداتی را ارائه دادند که در ادامه می‌خوانید.

پیشنهاد محمد منتشری؛ ˝من جدا گریه کنان ابر جدا˝ شفیعی
محمد منتشری معتقد است، اثر مظفر شفیعی با عنوان ˝من جدا گریه کنان ابر جدا…˝ بسیار شنیدنی است و این اثر می‌تواند روح انسان را به آرامش برساند.

محمد منتشری، خواننده باسابقه به هنرآنلاین گفت: به طورکلی شنیدن موسیقی خوب می‌تواند روح آدمی را به آرامش برساند زیرا موسیقی در زندگی انسان نقش بسزایی دارد در نتیجه باید از میان موسیقی‌های مختلف اثری را انتخاب کنیم که بتواند روح‌مان را با آرامش پیوند زند.

این خواننده در ادامه بیان کرد: به نظر من اثر مظفر شفیعی با عنوان “من جدا گریه کنان ابر جدا…” بسیار شنیدنی است و این اثر می‌تواند روح انسان را به آرامش برساند.

منتشری تاکید کرد: من از سال قبل این اثر را هر روز گوش می‌کنم؛ زیرا شنیدن آن برایم لذت بخش است در نتیجه به همه مخاطبان پیشنهاد می‌کنم این اثر موسیقایی را گوش کنند زیرا این اثر قابلیت هزاران بار شنیدن را دارد.

محمد منتشری در ادامه خاطرنشان کرد: “من جدا گریه کنان ابر جدا…” غزلی بسیار دلنشین از امیر خسرو دهلوی است که مظفر شفیعی در آواز کرد بیات و دشتی اجرایش کرده است. همچنین در کنار آهنگسازی قابل توجه و اجرای ممتاز شفیعی، انتخاب اشعار مناسب از ویژگی‌های درخشان آلبوم است که نشان از حساسیت و دقت اعضای گروه برای رسیدن به یک محتوای واحد و منسجم دارد.

گفتنی است، “من جدا گریه کنان ابر جدا” اولین تجربه گروه ماهریز است. سازبندی این اثر ایرانی است و آواز آن را همراهی می‌کند و ریتم قطعات و حال و هوای آنها به سبب تعدد آهنگسازان از هر قطعه به قطعه دیگر فرق می کند.

“من جدا گریه‌کنان ابر جدا” شامل ۷ قطعه است. قطعه اول تنها نام دارد که شعر آن متعلق به مرحوم نصرت رحمانی است و آهنگسازی آن را محمد سرخوش عهده‌دار بوده است.

قطعه دوم شامل آواز و همنوازی نی و تار است که اشعار آن متعلق به مولانا و آهنگ متعلق به بابک شاه‌گلدی است. قطعه سوم چهار مضراب بیات ترک با آهنگسازی علی صحفی است. آواز کرد بیات و دشتی با دونوازی‌های سنتور و کمانچه همراه است.

بداهه‌نوازی این دو ساز با همراهی شعرهای امیرخسرو دهلوی است. باران سرودی دیگر سر کن که شعر آن را محمدرضا شفیعی کدکنی سروده و آهنگ آن را حسام اینانلو ساخته است را در ادامه این قطعات می ‌شنویم.

آواز و همنوازی سه تار و تار کاری از حسین اینانلو و علی صحفی با اشعار ه. ا. سایه ششمین قطعه این مجموعه است.
آخرین قطعه هم پیوند مهرنام دارد که آهنگسازی آن را حسین اینانلو عهده‌دار بوده و شعر متعلق به شفیعی کدکنی است.

خواننده قطعات مظفر شفیعی است و نوازندگان را محمد شوقی سرخوش نوازنده نی، بابک شاه‌گلدی نوازنده تار، آبتین غفاری نوازنده تنبک، علی صحفی نوازنده تار،هادی اینانلو نوازنده سنتور، حسین اینانلو نوازنده سه تار و عود و حسام اینانلو نوازنده کمانچه و قیچک تشکیل می دهند.”من جدا گریه کنان ابر جدا” را شرکت آوا خورشید منتشر کرده است.

پیشنها حمید پازوکی: نمایشگاه کامبیز درم‌بخش

کامبیزدرمبخش در هر نمایشگاهی که برپا می‌کند تجربه تازهی را با مخاطب درمیان می گذارد و این هفته من برای دیدن آثار تازه او به گالری سیحون می روم.

حمید پازوکی به هنرآنلاین گفت: جمعه پیش رو افتتاحیه‌های مختلفی را در گالری‌های تهران شاهد هستیم که هر یک از نمایشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند؛ اما از میان تمام نمایشگاه‌هایی که این هفته افتتاحیه دارند من نمایشگاه “دلقک‌های” کامبیز درم‌بخش را پیشنهاد می‌کنم.

وی افزود: کامبیز درم‌بخش یکی از بهترین و خوش ایده‌ترین هنرمندان ایرانی که است که آثارش در هر گالری که به نمایش درآید به آن گالری اعتبار می‌بخشد.

پازوکی دربارهٔ علاقمندی‌اش به آثار کامبیزدرم‌بخش گفت: من هنرمندی هستم که جهان آثارم با جهان کامبیزدرم‌بخش فرق می‌کند و آن چیزی که همیشه دوست داشته‌ام بتوانم در آثارم بگویم و نتوانسته‌ام بگویم را کامبیز در آثارش می‌گوید. من این تضاد را دوست دارم و جمعه می روم ببینم این بار کامبیزدرم‌بخش ما را با کدام تجربه‌های درخشانش سهیم خواهد کرد. البته پس از این نمایشگاه حتما برای دیدن نقاشی‌های رایکا میلانیان به گالری گلستان می‌روم.

کامران عدل و عباس مشهدی زاده نیز نمایشگاه کامبیز کامبیزدرمبخش، رایکا میلانیان و شیرین اتحادیه را برای گالری گردی این هفته پیشنهاد دادند.

پیشنهاد لیندا کیانی و نوید محمدزاده؛ ˝سالگشتگی ˝ امیررضا کوهستانی

نمایش “سالگشتگی” به نویسندگی و کارگردانی امیررضا کوهستانی از ۲۷آبان در تالار شمس موسسه فرهنگی هنری اکو به روی صحنه رفته است. نوید محمد زاده به هنرآنلاین گفت : بعد از پایان نمایش “سالگشتگی” داستان تازه برای تماشاگر آغاز می‌شود و حس نوستالژیک خاصی برای خود من داشت. احساس می کنم یک حس مشترک انسانی در این نمایش وجود دارد. این نمایش را به تماشاگران و علاقمندان تئاتر پیشنهاد می‌کنم چرا که به نظرم کارهای امیررضا کوهستانی را باید دید.

لیندا کیانی هم بعد از دیدن نمایش ˝سالگشتگی ˝ گفت: نمایش هم از نظر تکنیک و هم محتوا با کیفیت بود و ایده نویی را بیان می‌کرد تماشای این نمایش را به تئاتر دوستان پیشنهاد می‌کنم.

یادآور می‌شود، این نمایش پیش از این در جشنواره‌ “لاباتی” ژنو، جشنواره‌ “کیوز” روتردام و جشنواره‌ “اکتورال” مارسی، حسن معجونی و مهین صدری بازی می‌کنند. در این نمایش قرار است فیلم”رقص روی لیوان‌ها” اولین نمایش امیر رضا کوهستانی منتشر شود اما صدای آن خراب است به همین سبب بازیگران را خبر می‌کنند تا فیلم را دوبله کنند. اکنون که ۱۲ سال از اجرای آن نمایش قبل‌ است، بازیگران با متن و اجرا چالش دارند. “سالگشتگی” تا ۲۱آذر هرشب ساعت ۱۹ به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.