آداب و رسوم مردم الجزایر در ماه مبارک رمضان

مسلمانان این کشور که با غبارروبی و فرش کردن تمامی بخش های مساجد و تزیین آنها با چراغ های رنگی و آماده کردن غذایی چون ‘شوربا’و شیرینی های ویژه ماه رمضان از ماه خدا استقبال کردند این روزها به رغم گرمای شدید تابستان نیمه ماه رمضان را سپری می کنند.

مردم مسلمان الجزایر در این ماه در دیدار و احوال پرسی های خود با گفتن ‘ رمضان مبارک’ و ‘رمضان الکریم’ و ‘صح الفطرکم’ ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات از خداوند متعال سلامتی یکدیگر را برای گرفتن روزه مسالت می نمایند.

کشور الجزایر سرزمین وسیعی است با مساجد زیبا و فراوان، مساجدی با یک مناره، دو، سه و تعدادی نیز با چهار مناره که موذنان برای اعلام زمان غروب آفتاب بر بلندای آنها بر رسالت پیامبر خاتم گواهی می دهند و روزه داران را از وقت افطار آگاه می سازند.

در این کشور در هفت نوبت، برای اقامه نماز شب، امساک و نمازهای پنجگانه از مناره های مساجد اذان در سطح شهر طنین انداز است.

روزه داران در روستاهای دور افتاده نیز با تعقیب خورشید، زمان غروب آفتاب را تعیین می کنند و یا برخی افراد با استفاده از وسیله ای موسوم به ‘لاسیران’ که صدایی شبیه نفیر دارد، سایرین را مطلع می کنند.

گویی در ماه رمضان، روز و شب در این کشور جای خود را به یکدیگر داده اند و مردم الجزایر بسیاری از ساعات روز را به استراحت در منزل می پردازند و شب ها پس ازافطار تا نزدیک سحر بیدار و در حال گشت و گذار در خیابان ها و میادین شهر هستند.

خیابان ها و معابر پایتخت الجزایر در روزهای ماه مبارک رمضان بسیار روان و در شب ها متراکم از خودرو و در برخی خیابان های مرکزی نیز ترافیک سنگینی جاری است.

شرجی بودن هوا همراه با تعطیلات تابستانی مدارس و دانشگاهها هم شاید از دیگر عوامل نبود جنب و جوش در روزهای رمضان است .

ادارات دولتی و نهادهای حکومتی در این ماه فعالیت ویژه و خاصی ندارند و از دیدارهای رسمی، کنفرانس ها و اجلاس های بین المللی و یا حتی کنفرانس های مطبوعاتی مهم خبری نیست.

شب نشینی و بیدار ماندن تا سحر یک سنت دیرینه در میان مردم الجزایر ‎است که بدلیل بحران امنیتی دهه سالهای ۹۰ و وجود نگرانی‌های امنیتی فوق العاده‌ و حملات تروریستی ، عملا این سنت بطور کامل متوقف شد اما با این حال چند سالی است که به مدد بهبود وضعیت امنیتی باردیگر مردم به آن روی آورده اند.

از زمان ریاست جمهوری ‘عبدالعزیز بوتفلیقه’ در سال ۱۹۹۹ میلادی شرایط امنتیی ، اقتصادی و اجتماعی الجزایر بشکل تدریجی اما محسوس بهبود یافته است و فعالیت و نشاط طبیعی دوباره به بسیاری از عرصه‌های زندگی از جمله شب نشینی‌های ماه رمضان باز گشته است و هر سال بر رونق آن افزوده می شود.

پس از افطار دسته‌های مختلف زن و مرد بویژه جوانان برای شرکت در آیین های ماه رمضان بویژه نماز تروایح به مساجد می‌روند، گروههایی از مردان و جوانان نیز به قهوه خانه‌های سنتی و برخی خانواده‌ها نیز به کنسرت‌های موسیقی آیینی ویژه رمضان که در نقاط مختلف شهر برپا می شود می‌روند و لحظات شادی را در کنار سایر اعضای خانواده می‌گذارنند.

قهوه خانه‌های سنتی الجزایر دقایقی پس از آغاز وقت افطار ، درها را به روی مشتریان باز می‌کنند و آنها تا نزدیک سحر به گفت و گو درباره موضوعات مختلف از جمله چگونگی سر کردن با گرسنگی و تشنگی بویژه در روزهای گرم ، مسایل سیاسی و اجتماعی و نحوه گذران زندگی می‌پردازند.

بازی‌هایی مثل کارت و دومینو نیز از سرگرمی‌های رایج میان جوانان در قهوه خانه ها، کنار میادین و نقاط مختلف پیاده روها است .

این بازی‌ها جنبه قمار ندارد اما بر اساس یک رسم ، بازنده هزینه قهوه و آب میوه جمع را حساب می‌کند.

درهمین حال حضور گسترده جوانان در صف‌های نماز جماعت بویژه در ماه رمضان طی سالهای اخیر روندی رو به افزایش داشته است

زنان مسلمان الجزایری نیز در این ماه به پخت غذاهایی چون ‘شوربا با ماکارونی’، ‘ الحریره’، ‘البربوشه’، الشخشوخه'(نوعی ترید) و’ الطاجین’ و شیرینی های’قلب اللوز’، ‘المقروط’ و ‘الزلابیه’ می پردازند.

قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مردم مسلمان این کشور اقدام به پاکسازی منازل خود و خانه تکانی به بهترین صورت می کنند.

اهتمام به خواندن قرآن وانجام مراسم دینی متناسب با ماه رمضان بصورت یک رقابت میان خانواده ها انجام می پذیرد که هرخانواده براساس اداب ورسوم خود این فریضه دینی را پی می گیرد .

بسیاری از خانواده هایی که فرزندان خردسال آنها برای اولین بار روزه می گیرند، انان را با مراسم خاصی مورد تکریم قرار می دهند و عنایت خاصی به آنها می کنند.

برخی خانواده ها که کودکان خردسال دارند برای اینکه انان را برای روزه داری در سال های بعد اماده کنند در چند روزی که با شبهای قدر مطابقت می کنند آنان را به روزه داری تشویق می کنند.

به این کودکان شربتهای حاوی آب ، شکر و لیمو در یک لیوان که در ان یک انگشتر از طلا قرار دارد تقدیم میکنند این مراسم باید در حضور پدر ، مادر مادربزرگ و پدر بزرگ در کنار سایر افراد خانواده صورت گیرد.

پیشتر نیز مراسمی برای فرزندان ذکور بعنوان مراسم ختنه در مساجد مهم این کشور در ماه رمضان برگزار می شد که مردم از آن استقبال خاصی می کردند وبا جشن و پایکوبی وخواندن ایاتی از قران کریم وخواندن دعا این مراسم را گرامی می داشتند .

البته لباس های مخصوص هم برای این مراسم از بازارهای مختلف تهیه و به آنها اهدا می شد.

در این مراسم که به مثابه یک عروسی با شکوه و تشریفات زیاد برگزار می شود زنان ومردان بهترین لباسهای خود را می پوشند و پذیرایی نیز به طور کامل به عمل می آید.

به رغم توجه و اهتمام گسترده مردم به این آیین ، وزارت اوقاف و امور دینی الجزایر در سال های گذشته دستور توقف این مراسم را صادر کرد.

برخی مردم به این اقدام وزارت اوقاف واکنش نشان دادند و خواستار صدور مجوز برگزاری مجدد این مراسم در ماه مبارک رمضان شدند .

وزارت اوقاف وامور دینی الجزایر در چند سال اخیر با برنامه های متنوع مذهبی در مساجد مهم زمینه حضور بیشتر مردم در این اماکن مذهبی را فراهم کرده است.

برگزاری مسابقات محلی و بین المللی تلاوت وحفظ قرآن کریم و دعوت از قاریان برجسته کشورهای اسلامی و همچنین مسابقات قرآن کریم ویژه نوجوان از دیگر برنامه های پر طرفدار در ماه مبارک رمضان در الجزایر است.

خاورم ** ۱۲۰۰ **۱۴۴۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۰۹۲۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.