آدامس و نقش آن در پوسیدگی دندان

۱۷ام بهمن ،

آدامس و نقش آن در پوسیدگی دندان

همه اشخاص گاه برای خوش بویی دهان از مواد معطر و آدامس های مختلف طعم دار استفاده می کنند اما آیا می دانید که ماده اصلی تشکیل دهنده آدامس چه اثری بر سلامت دندان ها دارد.

به گزارش راسخون، سید منوچهر هاشمی جراح و دندانپزشک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:  آدامس به تنهایی عامل پوسیدگی دندان ها نیست بلکه استفاده از آدامس های بدون قند یا Sugar Free پس از هر وعده غذا یا بعد از میان وعده هایی نظیر شکلات و بیسکوییت اثر اسیدی ایجاد شده در محیط دهان را کاهش می دهد.

وی افزود: آب دهان مهم ترین ابزار دفاعی طبیعی دهان به شمار می رود این مایع پلاک های موجود بر سطح دندان ها را می شوید و اسید های ایجاد شده را خنثی می سازد.

شایان ذکر است که محیط اسیدی دهان، دندان ها را مستعد پوسیدگی می کند در نتیجه جویدن موادی مانند آدامس سبب جاری شدن بزاق بر روی دندان ها می گردد این خاصیت را اسید شویی می نامند.

وی خاطر نشان کرد: ترشحات بزاقی و حرکات مکانیکی که در اثر جویدن آدامس صورت می گیرد مواد غذایی باقی مانده در لابه لای دندان ها را می زدایند و سبب تمیزی دندان و لثه می شوند.

نکته: اشخاصی که دچار عارضه خشکی دهان می باشند به سبب کمبود میزان ترشحات بزاقی و اسیدی بودن دهان، به پوسیدگی دندان مبتلا خواهند شد لذا به این اشخاص پیشنهاد می گردد که با استفاده از آدامس میزان ترشحات بزاقی خود را افزایش دهند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.