آرمیتا؛ مستندی که تماشایی شد

جام جم آنلاین: فیلم مستند «آرمیتا مثل پری» که روز اول ماه رمضان از شبکه یک سیما روی آنتن رفت و مورد استقبال مردم قرار گرفت، امشب بعد از اخبار ساعت ۲۱ بار دیگر از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت.کارگردان مستند آرمیتا مثل پری گفت: وقتی توانستم اعتماد آرمیتا را جلب کنم او گاهی برایم از نوع ارتباطش با رهبری می‌گفت، همه صحبت‌های او را ضبط کردم اما همه را در فیلم استفاده نکردم چون احساس کردم باور و درک این ارتباط آن هم از زبان یک بچه پنج ساله برای عموم مردم دشوار است.

«آرمیتا مثل پری» مستندی است که احمد عبدالرحیمی به مناسبت اولین سالگرد شهید داریوش رضایی‌نژاد ساخته است. اما آنهایی که این مستند را در اولین پخش آن تماشا کردند، دیدند که این مستند بیشتر درباره دختر پنج ساله شهید رضایی‌نژاد است که آرمیتا نام دارد. دختری که با بیان شیرین و صادقانه خود آرام‌آرام مقابل دوربین لب به سخن می‌گشاید و از ارتباطش با پدر شهیدش و در ادامه از ارتباط معنوی که بین او و رهبر معظم انقلاب شکل گرفته است، سخن می‌‌گوید.

عبدالرحیمی درباره چگونگی ساخت این مستند به جام‌جم گفت: وقتی ساخت فیلم مستندی درباره شهید رضایی‌نژاد به من سفارش داده شد برای تحقیقات به منزل شهید رفتم. در همان تحقیقات اولیه و از زبان همسر شهید رضایی‌نژاد پی بردم که ارتباط معنوی و زیبایی بین حضرت آقا و آرمیتا برقرار شده است و نقطه عطف ماجرا زمان ورود مقام معظم رهبری به خانه شهید رضایی‌نژاد و دیدار با خانواده این شهید رخ داده است. در اولین دیدار، آرمیتا با حضرت آقا چنان ارتباطی برقرار می‌کند که همه را شگفت زده می‌کند.

وی افزود: با شنیدن این سخنان تصمیم گرفتم که فیلم را درباره آرمیتا و چگونگی این ارتباط بسازم. به نظرم این ارتباط چنان تاثیرگذار است که می‌تواند هر بیننده‌ای را متاثر کند. حتی دشمن هم که شهید رضایی‌نژاد را ترور کرده است با دیدن این فیلم به این نکته پی می‌برد که نمی‌تواند بین عشق مردم و رهبری خللی ایجاد کند.

عبدالرحیمی با ذکر این نکته که آرمیتا بچه‌ای است که ارتباط برقرار کردن با او بسیار دشوار است، گفت: برای این‌که با او ارتباط برقرار کنم حدود یک ماه به خانه آنها رفت و آمد کردم. همه جا مثل سایه با او بودم. با او بازی می‌کردم و تلاش می‌کردم تا به عنوان همبازی اعتماد او را جلب کنم تا او درباره حضرت آقا برایم صحبت کند. حتی زمانی که آنها چند روزی به آبدانان سفر کردند با آنها همراه شدم و چند بار با آنها به سر مزار شهید رضایی‌نژاد رفتم تا این‌که یک روز او به سر مزار پدر رفت و من توانستم از او فیلم بگیرم. چون هر بار که با او به سر مزار پدرش می‌رفتیم او توجه خاصی به مزار پدر نمی‌کرد و بیشتر سرگرم بازی‌های کودکانه خود می‌شد.

کارگردان مستند آرمیتا مثل پری افزود: وقتی توانستم اعتماد آرمیتا را جلب کنم او گاهی برایم از نوع ارتباطش با رهبری می‌گفت، همه صحبت‌های او را ضبط کردم اما همه را در فیلم استفاده نکردم چون احساس کردم باور و درک این ارتباط آن هم از زبان یک بچه پنج ساله برای عموم مردم دشوار است.

عبدالرحیمی افزود: من هیچگاه از آرمیتا سوال نمی‌پرسیدم و آنقدر به او فرصت می‌دادم تا خودش حرف‌های دلش را برایم بگوید و من آنها را ضبط کنم. حتی چند جایی هم که مادرش از او سوالاتی می‌پرسید از او می‌خواستم این کار را نکند. هر چند برای من راحت‌تر بود که او جواب سوال‌ها را بدهد و من زودتر به نتیجه برسم اما خود من می‌خواستم این فیلم واقعا مستند باشد و صداقت ذاتی آرمیتا را به نمایش بگذارد. این صداقت نشان می‌داد که او چه ارتباط زیبا و عمیقی با حضرت آقا برقرار کرده است.این مستندساز در خاتمه با ذکر این نکته که در هیچ نمایی از این مستند از آرمیتا بازی نگرفته است و فقط واقعیت‌های زندگی او را به تصویر کشیده است، گفت: حتی نماهایی که از وضو گرفتن و نماز آرمیتا نشان داده می‌شود، عین واقعیت است و او به همین شکل وضو می‌گیرد و نماز می‌خواند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.