آزمایش میزان خشم مردم اردن

جام جم آنلاین: طی هفته‌های اخیر سفیران برخی کشورهای غربی در اردن با رهبران احزاب مخالف و جنبش‌های مردمی اصلاح‌طلبانه دیدار کردند. آنها سعی داشتند با این ملاقات‌ها میزان خشم اردنی‌ها را بررسی کنند تا دریابند آیا قیام اردنی‌ها با هدف اصلاحات صورت می‌گیرد یا تغییر نظام.

این سفیران که از کشورهای غربی مانند بریتانیا، فرانسه و چند کشور دیگر بودند با رهبران جنبش‌های اسلامگرای اردن دیدار کردند تا با برنامه‌های آنها در زمینه اصلاحات سیاسی و اقتصادی این کشور آشنا شوند.

سفیر آمریکا در امان (پایتخت اردن) با رهبران قبایل و شخصیت‌های سیاسی چند استان دیدار کرد که آخرین آن دیدار با شهروندان و شخصیت‌های برجسته شهر زرقا در شرق پایتخت بود.

این در حالی است که آنافرونیتسکا سفیر اتحادیه اروپا نیز اخیرا با نماینده چند جنبش قبیله‌ای که خواستار اصلاحات سیاسی در اردن هستند دیدار کرد.

این سفیر سه ساعت به بیان دیدگاه نمایندگان این جنبش‌ها که از بین قبایل تعیین شده بودند گوش سپرد، زیرا این قبایل نقش مهمی در حمایت از رژیم حاکم دارند و مانند ستون فقرات رژیم هاشمی حاکم بر اردن عمل می‌کنند.

این قبایل با قیام‌های خود دست از حمایت رژیم فعلی برداشته‌اند و در قالب احزاب و گروه‌های سیاسی کوچک سنتی از یک سال و نیم قبل شعار‌هایی علیه رژیم ملک عبدالله سر می‌دهند.

از این‌رو سفیر اتحادیه اروپا با نمایندگان جنبش‌های قبیله‌ای که در طول این حکومت حضور پررنگ‌تری داشتند دیدار کرد.

یکی از این نمایندگان زید حاکم فایز، رییس گروه اصلاح‌طلب قبیله بنی‌صخر بود.

وی در این‌باره می‌گوید: ما نمی‌خواهیم بدون شرافت زندگی کنیم. او در‌باره مذاکراتش با این سفیر به سایت الجزیره گفت: بعد از به اوج رسیدن فساد و بی‌ثباتی در دولت اردن، ما خواستار اصلاحات ریشه‌ای هستیم و در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنیم.

وی طی یک جلسه علنی از اتحادیه اروپا خواست تا دست از حمایت دولت اردن بردارد، زیرا این دولت اصلاح‌ناپذیر است. همچنین وی از اتحادیه اروپا خواست مراقب درآمد دولت اردن باشد،‌ زیرا این پول‌ها فقط به جیب مفسدان می‌رود و مردم اردن از ‌آن بهره‌ای ندارند.

حاضران در این جلسه،‌ اتحادیه اروپا و کشورهای غربی را محکوم کردند، زیرا آنها همان کسانی هستند که از سران فاسد دولت‌های عربی حمایت می‌کنند. به عقیده حاکم فایز،‌ تاکنون هیچ اصلاحاتی در اردن انجام نشده است.

وی خطاب به سران اتحادیه اروپا می‌گوید: نباید شخصیت‌های دولتی اردن راتایید کنید. جالب این‌که فایز پیشنهاد دیدار غیرعلنی با این سفیر را نپذیرفت و گفت: در تمام ملاقات‌ها با سفیران خارجی نماینده خوبی برای مردم اردن بودیم و با ارائه تصویری واقعی، دروغ مسئولان را که به آن خو کرده‌اند برملا ساختیم.

به طور رسمی، دولت اردن هیچ حساسیتی در مقابل دیدار سفیران غربی با مخالفان و رهبران جنبش‌های مردمی اردن نشان نداده است.

یک منبع دولتی در این‌باره به سایت الجزیره گفت: دولت ترجیح می‌دهد هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکند، زیرا هیچ مشکلی در ملاقات سفیران غربی با رهبران جنبش‌ها نمی‌بیند و تمام این دیدار‌ها به صورت علنی برگزار شده و به طور کامل در دسترس افکار عمومی قرار گرفته است.

این منبع ادامه داد: دولت در جریان این ملاقات‌هاست و این دیدار‌ها نشان‌دهنده فضای باز سیاسی اردن خواهد بود.

با این حال جهاد محیسن، مدیر یک مرکز تحقیقاتی می‌گوید: این دیدار‌ها را نمی‌توان دیدارهایی خاص تلقی کرد یا این‌که بدون اطلاع وزارت خارجه اردن انجام شده است. وی به سایت الجزیره گفت: غربی‌ها پس از آن که فهمیدند اطلاعاتی غیر دقیق از طریق مراکز تحقیقاتی داخلی و منابع حکومتی اردن به آنها ارائه می‌شود به اردن آمدند تا به طور مستقیم نظر مخالفان و جنبش‌ها را بشنوند.

وی افزود: مراکز مطالعاتی وابسته به غرب و دولت پیوسته گزارش‌هایی ارسال کردند که نشان می‌داد شرق اردن خواستار اصلاحات نیست و از وضع موجود راضی است، اما بهار عربی در اردن ثابت کرد آنها نیز مانند اردنی‌های فلسطینی‌تبار خواهان اصلاحات هستند.

به گفته وی ، این دیدار‌ها تاکنون با جنبش‌های تاثیرگذار قبایلی مانند طفیل، کرک، اربد و مفرق صورت نگرفته است، زیرا آنها تصمیم گرفتند با سفیران غربی یا عرب ملاقات نکنند.

محیسن معتقد است بعضی از سفیران غربی سعی داشتند به تصمیم‌گیرندگان اردنی فشار بیاورند، اما این فشار در راستای اصلاحات در اردن نبود بلکه آنها می‌خواستند سیاست‌هایشان را درباره بحران سوریه و دیگر مسائل موجود در خاورمیانه پیش ببرند.

علاوه بر این دیدار‌های علنی، فعالان فاش کرده‌اندملاقات‌هایی هم به صورت مخفیانه انجام شده و هدف از آن سنجش میزان خشم مردم اردن بوده و این‌که آیا این خشم موجب انقلاب و فروپاشی نظام می‌شود یا خیر.

در این میان بعضی از منابع تاکید دارند که مخالفان از سران کشور‌های غربی خواسته‌اند دست از حمایت رژیم اردن بردارند یا این حمایت‌ها را به انجام اصلاحات مرتبط کنند تا دیگر نیازی به انقلاب نباشد.

الجزیره – مترجم: فرزانه کرمی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.