آغاز جشن ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان با حضور رئیس جمهور

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از واحد مرکزی خبر در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،

اصفهان/ واحد مرکزی خبر/ فرهنگی

آیین جشن ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان با حضور رئیس جمهور دراین مسجد تاریخی آغاز شد .
در آیین جشن ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، وزرای راه و شهرسازی و تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، معاون اجرایی رئیس جمهور ، بعضی از هنرمندان و فرهیختگان کشورمان و مسافرتا ی کشورهای ترکیه ، بولیوی ، تاجیکستان ، مصر ، مکزیک ، نیجریه ، سومالی ، غنا ، زیمبابوه و سنگاپور و جمعی میهمانان خارجی حضور دارند.
مسجد جامع اصفهان از قدیمی ترین مساجد جهان اسلام با قدمتی افزون بر هزار و ۲۰۰ سال چهاردهمین اثر تاریخی کشورمان است که در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر سن‌‌ پترزبورگ روسیه ، در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.
مطالعات باستان‌شناسی در این مسجد نشان می‌دهد که پیش از احداث آن، نیایشگاهی ساسانی در آنجا واقع بوده و در دوره اسلامی بنای اولین مسجد جامع در محل آتشکده ساسانی بنا شد.
مسجد جامع عتیق اصفهان در کنار بار مذهبی و دینی آن چکیده و عصاره هنر کهن و چند هزار ساله معماری ایران است که در دوران اسلامی iبه اوج رسید iبه گونه ای که رد پای تطور هنر معماری ایرانی را در سده دوم هجری قمری، سده چهار (دوران دیالمه )، سده های پنجم و ششم (سلاجقه )، سده های هفتم تا نهم دوران ( مغولان، آل مظفر، تیموریان و آق قویونلوها) و سپس سده ۱۱ هجری قمری معماری مکتب اصفهان و حتی سده ۱۳ در دوران قاجار را می توان در آن ملاحظه نمود.
این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۰ iبه شماره ۹۵ در فهرست آثار ملی iبه ثبت رسید .
۰۰۰۲


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.