آغاز دور جدید پیش‌فروش سکه؛ بزودی

بینا- یک مقام مسئول در بانک مرکزی از احتمال برنامه ریزی برای دورجدید پیش فروش سکه خبر داد و گفت: ممکن است روش پیش فروش و واگذاری سکه به متقاضیان نیز تغییراتی را داشته باشد.

از سال گذشته بانک مرکزی برای مهار افزایش یکباره قیمت ها در بازار سکه و همچنین تلاش برای جمع آوری نقدینگی سرگردان از جامعه، طرحی را به عنوان پیش فروش سکه از طریق بانک ملی اجرا کرد.

براساس گزارش مهر، با تعیین دوره های زمانی ۴ تا ۹ ماهه قراردادی بین بانک و متقاضی پیش خرید سکه منعقد شده و بانک موظف می شود با دریافت مبلغ سکه های مورد درخواست مشتری در زمان ثبت نام، تحویل آن را در دوره زمانی مشخص و در یک روز خاص به انجام برساند.

همچنین برخی پیش بینی های دیگر نیز در این زمینه وجود دارد مانند اینکه اگر فرد متقاضی قبل از سررسید تحویل سکه از درخواست خود انصراف دهد و یا اینکه بانک نتواند سکه ها را در زمان معین به مشتری تحویل نماید و همچنین اینکه فرد پس از سررسید سکه برای دریافت آن اقدامی نکند؛ برخی موارد به توافق بانک و مشتری می رسد.

توافق بانک و مشتری

با این حال، در طی چند دوره از واگذاری سکه های پیش فروشی، به دلیل بروز نوسانات شدید قیمتی در بازار انواع سکه و ارز؛ متقاضیان با امید به کسب سود در این بازار، استقبال چشمگیری را به عمل آورده اند و حتی در زمان انجام ثبت نام ها صفوف طولانی هم در بانک ها تشکیل شد.

هرچند بانک مرکزی به منظور جلوگیری از حضور سوداگران در طرح پیش فروشی گام هایی را برداشت، اما می توان قریب به اتفاق تقاضاها در طرح سکه های پیش فروشی را هدف کسب سود و درآمد دانست تا تامین نیازهای احتمالی به سکه در آینده.

از آخرین مرحله ای که سکه های پیش فروشی به مردم در سوم مردادماه امسال واگذار شده است، ۷۴ روز می گذرد و در این دوره زمانی پیگیری های خبرنگار مهر نشان می دهد که بانک مرکزی برخی برنامه های جدید را نیز در این ارتباط در دستور کار دارد.

دستور کار جدید بانک مرکزی

یک مقام مسئول پیش تر اعلام کرده بود که برای ثبت نام دورجدید واگذاری سکه های پیش فروشی، برنامه ای در بانک مرکزی در حال تدوین است و احتمالا شرایط جدیدی نیز در دورجدید لحاظ خواهد شد.

همچنین پیمان قربانی، مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی به مهر گفته بود: سال گذشته ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه توسط بانک مرکزی پیش فروش شد.

در هر حال، با اینکه تاکنون از مجموع ابزارهای جایگزین تحویل سکه، تنها ابزار گواهی سپرده با نرخ ۲۰ درصد مطرح بوده استفاده شد، اما بانک مرکزی در مردادماه امسال همزمان با تحویل ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار قطعه سکه به متقاضیان، برای دوره ای نیز امکان پرداخت وجه به منصرف شدگان را اجرایی کرد.

انتظار متقاضیان پیش خرید سکه

مقامات بانک مرکزی قبلا نیز اعلام کرده اند که با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و همچنین رشد نرخ آن در داخل، امکان افزایش تقاضای پیش خرید و همچنین دریافت سکه توسط متقاضیان وجود دارد.

می توان گفت با افزایش قیمت انواع سکه در بازار، تمامی پیش خریداران سکه از سال گذشته تا آخرین دوره واگذار شده، به سود دست یافته اند که اگر این اقدام متقاضیان صرفا هدف کسب سود و جنبه اقتصادی داشت که امروز با میلیونی شدن قیمت هر قطعه سکه در بازار، سودهای بیشتری نیز عاید آنها شده است.

به نظر می رسد هم اکنون متقاضیان زیادی نیز منتظر اعلام برنامه جدید بانک مرکزی به منظور پیش فروش سکه باشند و دوباره حجم قابل توجهی از نقدینگی از این طریق جمع آوری شود.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.