آغاز پایان “عصر مورینیو”

۲۸اردیبهشت،

اینکه مورینیو نمی تواند از پس یورگن کلوپ و دیه گو سیمونه برآید و ناتوانی های او در خواندن دست مربی حریف مکرر می گردد، کم و بیش نشان می دهد که دست مورینیو برای حریفانش رو شده است.

ممتازنیوز: شکست رئال مادرید در برابر اتلتیکو مادرید در فینال جام حذفی اسپانیا، آن هم در خانه رئال، نشان داد که خوزه مورینیو نیز به سرنوشت بارسلونا دچار شده است. 

ناکامی های این فصل بارسا در جام لیگ قهرمانان اسپانیا و جام حذفی، از نظر بسیاری از کارشناسان فوتبال نشانه ای از پایان دوران سرآمدی تیکی تاکا در جهان فوتبال است. 

اگر چه تیتو ویلانووا بعد از شکست در بازی رفت در برابر بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا، دوران بارسا را تمام شده ندانست، ولی بازی برگشت بارسلونا و بایرن مونیخ در نیوکمپ، نشان داد که ادعای کسانی که از پایان دوران بارسا و تیکی تاکا دم می زدند، پربیراه نبوده است. 

حال انگار خوزه مورینیو نیز به سرنوشت تیکی تاکا و بارسلونا دچار شده است. رئال مادرید در فصل جاری فوتبال اروپا، لیگ قهرمانان و لالیگا و کوپا دل ری را از دست داد. این در حالی بود که مورینیو از مدت ها قبل، قید قهرمانی در لالیگا را زده بود و بر روی لیگ قهرمانان و جام حذفی متمرکز شده بود. 

با این حال او این دو جام را نیز از دست داد تا تصویر “برتری آقای خاص در جهان فوتبال” مخدوش شود. 

اما صرفنظر از ناکامی مورینیو در کسب نتیجه، شکست های وی با شکست در جنگ تاکتیکی نیز همراه بود. مورینیو حداقل در سه بازی از چهار بازی رئال مادرید و بوروسیا دورتموند، در جنگ تاکتیکی مغلوب یورگن کلوپ شد. او همچنین دیشب نتوانست دیه گو سیمونه را دز جنگ تاکتکی مغلوب کند و جام را در سانتیاگو برنابئو تحویل سیمونه داد. 

مورینیو دو بار نیز در دوران مربیگری اش در چلسی، در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مغلوب لیورپول شد ولی یکبار در ضربات پنالتی و یکبار هم با یک گل مشکوک؛ کلی که هیچ کس نفهمید گل بود یا نه! 

اما مورینیو در سه سال قبل، در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، دست کم دو بار آشکارا جنگ تاکتیکی را باخته است. یکبار در برابر پپ گواردیولا و یکبار هم در برابر یورگن کلوپ. او سال قبل هم اگر چه به لحاظ تاکتیکی مغلوب یوپ هاینکس نشد ولی بر او چیرگی هم نداشت. 

اینکه مورینیو نمی تواند از پس یورگن کلوپ و دیه گو سیمونه برآید و ناتوانی های او در خواندن دست مربی حریف مکرر می گردد، کم و بیش نشان می دهد که دست مورینیو برای حریفانش رو شده است. مربیان فوتبال اروپا، دیگر می دانند چطور به مورینیو نبازند و برای تدبیرهای او چه ضدتبیرهایی بیندیشند. 

البته شاید قضاوت دربارهٔ “آغاز پایان عصر مورینیو” کمی زودهنگام باشد ولی بی تردید کارنامه او با رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا در سه سال قبل، نشانه‌های پررنگ از این پایان را در بر دارد.  

عصر ایران 


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.