آقاتهرانی: خلق اثار ادبی با نگاه توحیدی، باعث ماندگاری آنها می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی شامگاه امروز (چهارشنبه) در مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی شعر ‘جانباز شهید’ که در تالار محراب برگزار شد، گفت: شناختن راه صحیح وحرکت به سوی معنویت و اخلاص در انجام هر فعلی در حقیقت نوعی از عبادت است چرا که فاعل آن در انجام عملش تنها به رضایت خداوند متعال می اندیشد.

وی ادامه داد: از حضور در جمع شاعران جوان و مستعد که با نام مقدس ‘جانباز شهید’ زیر یک سقف فرهنگی و معنوی جمع شده اند بسیار مسرورم و تنها توصیه من به آنان این است که در کار و نیت شان ثابت قدم بمانند و در لحظه لحظه خلق یک اثر ادبی و معنوی، از مسیر توحید و یگانه پرستی خارج نشوند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چرا در فرهنگ ما نام و یاد ‘جانباز’ همواره عنصری زنده و جاری است ،گفت: پاسخ این پرسش بسیار ساده است؛ دلیل این ماندگاری و جاویدان شدن مدلول این امر است که تک تک اعمال آنها با الهیات آمیخته بود و در تمام اهدافشان از نگاه توحیدی خویش منحرف نشده اند.

وی ادامه داد: هنر هدیه ای الهی است که در درون شما به ودیعه نهاده شده است پس در حفظ آن کوشا باشید تا در نهایت پختگی و درخشش آن را به صاحب اصلی اش یعنی خداوند تبارک و تعالی باز پس دهید.

** حرکت در راستای منویات مقام معظم رهبری

در ادامه مراسم سیداحسان قاضی زاده هاشمی دبیر کنگره ملی شعر ‘جانباز شهید’ با بیان آنکه ستاد این کنگره فعالیت رسمی خود را از اسفندماه سال گذشته (۱۳۹۰) در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران آغاز کرد گفت: تا پایان زمان فراخوان بیش از ۱۰۰۰ اثر از شعرای سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد.

وی ادامه داد: اصل و اساس برگزاری این کنگره در راستای منویات مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران آیینی کشور و تاکید بر بازنمایی وحمایت از جانبازانی بنا نهاده شده است که در طول هشت سال دفاع مقدس از سلامتی خود برای حفظ خاک ایران اسلامی گذشتند .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان تهران با تاکید بر آنکه زنده نگه داشتن تاریخ سازان حماسه جنگ تحمیلی از طریق تولید آثار ادبی به ویژه اشعار فاخر سرلوحه امور اجرایی این کنگره قرار گرفته است خاطرنشان کرد: نخستین کنگره ملی شعر ‘جانباز شهید’ در چهار بخش اشعار ‘کلاسیک’، ‘سپید’، ‘نیمایی’ و ‘ویژه شهدای علمی و بیداری اسلامی’ در دو مرحله مقدماتی و نهایی داوری شد و در نهایت ۱۵ منتخب برای نخستین دوره این کنگره فرهنگی معرفی شد.

وی با یادآوری این مساله که در حالیکه تنها سه ماه از آغاز سال گذشته است این دومین کنگره ملی شعر است که انجمن شعر اداره کل ارشاد استان تهران آن را برگزار کرده است گفت: پیش از این و در روزهای ابتدایی سال شاهد برگزاری کنگره شعر ‘حضرت ام البنین(ع)’ بودیم و با قدرت در راه برگزاری برنامه های ادبی فاخر و منطبق بر سیاست های کلی نظام گام برخواهیم داشت.

در ادامه برگزیدگان بخش های مختلف نخستین کنگره ملی شعر ‘جانباز شهید’ معرفی شدند.

اسامی نفرات برگزیده در بخش های گوناگون به این شرح است:

** بخش ‘شعر کلاسیک جانباز شهید’:

در این بخش لوح تقدیر و تندیس جشنواره به علیرضا رجبعلی زاده از کاشان، محمدحسین ملکیان از اصفهان، کبری موسوی قهفرخی از شهرکرد و عبدالرضا مروتی از شیراز اهدا شد.

** بخش ‘شعر نیمایی جانباز شهید’:

آلیه محرابی از یزد و آرش پورعلی زاده از رودبار لوح تقدیر و تندیس جشنواره را در این بخش دریافت کردند.

** بخش ‘شعر سپید جانباز شهید’:

در این بخش لوح تقدیر و تندیس جشنواره به احمدرضا قدیریان از یزد، عفت خادمی از نیشابور و مریم ترنج از بوشهر اهدا شد.

** بخش ‘ترانه جانباز شهید’:

رضا نیکوکار از رشت تنها برگزیده این بخش بود که تندیس جشنواره و لوح تقدیر را از آن خود کرد.

** بخش ‘شعر کلاسیک بیداری اسلامی’:

علی فردوسی از اصفهان و سمیه قبادی از کرمانشاه لوح تقدیر و تندیس جشنواره را در این بخش دریافت کردند.

** بخش ‘شعر سپید بیداری اسلامی’:

لوح تقدیر و تندیس جشنواره در این بخش به مجید سعدآبادی از تهران اهدا شد.

** بخش ‘شهدای علمی’

جواد شیخ الاسلامی از مشهد برگزیده هیات داوران در این بخش بود که لوح تقدیر و تندیس جشنواره را از آن خود کرد.

** بخش ‘کودک و نوجوان’:

محمد گودرزی از بروجرد تنها برگزیده این بخش بود که تندیس جشنواره و لوح تقدیر را از آن خود کرد.

** بخش ویژه بیت مطروحه مقام معظم رهبری:

امیرعلی سلیمانی در این بخش با دریافت لوح تقدیر و تندیس جشنواره به عنوان نفر برگزیده انتخاب شد.

در ادامه مراسم با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی، سیداحسان قاضی زاده هاشمی و مجتبی رحماندوست از جانبازان هشت سال دفاع مقدس ونماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از دو کتاب ‘جامی ز خمخانه دل’ که مجلدی از اشعار هنرمندان کشور در پاسخ به بیت مطروحه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در وصف مقام جانبازان شهید بود و کتاب ‘به رنگ شقایق’، که مجموعه ای از اشعار برگزیده نخستین کنگر ملی شعر ‘جانباز شهید’ در آن گردآوری شده بود، رونمایی شد.

فراهنگ**۹۲۶۶**۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۲۵۴۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.