آلن‌ایر: پیشرفت خوبی داشتیم

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که اختلاف نظرهایی میان ایران و ۱+۵ وجود دارد، اما باید با دیپلماسی مساله حل شود و در این دور از مذاکرات (ژنو ۲) پیشرفت خوبی داشتیم.

آلن ایر در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دربارهٔ نقش فرانسه در ممانعت در به توافق رسیدن ایران و ۱+۵ در مذاکرات ژنو مدعی شد: اصلا . همان‌طور که وزیر خارجه آمریکا گفتند نباید به هر شایعه و حرفی گوش داد. البته اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما باید با دیپلماسی مساله حل شود و در این دور از مذاکرات پیشرفت خوبی داشتیم.

وی در پاسخ به این پرسش که نظر آمریکا دربارهٔ دیدگاه فرانسه چیست؟ اظهار کرد: به طور کلی هر کشور و ملتی دیدگاه خود را دارد و منافع خود را دنبال می‌کند. ۱+۵ یک ملت نیستند بلکه شش کشور می باشند و هر کدام بر اساس منافع ملی خود اقدام می‌کنند؛ بنابراین دربارهٔ این مساله هم با دیپلماسی پیش رفتیم و می‌رویم.

وی دربارهٔ سفر جان کری به اسراییل پیش از سفر به ژنو گفت: ما با تمام متحدان خود مشورت می‌کنیم و همان‌طور که وزیر خارجه آمریکا گفتند هم اسراییل و هم آمریکا و جامعه جهانی این هدف را دارند که ایران به سلاح هسته‌یی دست پیدا نکند، اما ممکن است دربارهٔ راههای رسیدن به این هدف اختلاف‌نظر باشد که امری طبیعی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دربارهٔ تحمیل موضع اسراییل دربارهٔ ایران به آمریکا مدعی شد: موضوع تحمیل نیست، بلکه موضوع تعامل است و ما با تمام متحدان مان مشورت کرده و خواهیم کرد. هر کس دنبال منافع ملی خود است و با مشورت می‌توان به یک هدف مشترک رسید. مواضع ما نزدیک‌تر شده است و همان‌طور که جان کری گفتند امیدواریم دور بعدی مذاکرات در سطح معاونان مواضع نزدیک‌تر شود و این کار شدنی است. اما نمی‌توان قضاوت کرد.

وی دربارهٔ به توافق نرسیدن بر روی متن توافق‌نامه مشترک گفت: ما سعی کردیم به توافق برسیم، اما نشد ولی مایوس نشدیم. این مذاکرات سازنده و مثبت بود و ادامه پیدا می‌کند. مذاکراتی زمان‌بر را پیش رو داریم. چون اختلافات میان ما بسیار و عمیق است.

وی دربارهٔ مذاکرات میان ایران و آمریکا دربارهٔ مسایل دوجانبه تصریح کرد: آن‌چه برای ما اهمیت دارد حل مساله هسته‌یی است که صرفا موضوعی مربوط به ایران نیست بلکه جامعه بین‌الملل را در بر می‌گیرد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.