آلوده‌ترین هوا در کدام شهرهای دنیا است؟

۱۴م دیماه ،

در حالی که آلودگی هوای این روزهای تهران و سایر کلانشهرهای کشورمان نفس شهروندان را به شماره انداخته است شاید بد نباشد نگاهی کنیم به آلوده ترین شهرهای جهان، این سوال برای بسیاری از ما پیش آمده که آیا تهران آلوده ترین شهر جهان است یا خیر؟

به گزارش ممتازنیوز به نقل از افکارنیوز، در حالی که آلودگی هوای این روزهای تهران و سایر کلانشهرهای کشورمان نفس شهروندان را به شماره انداخته است شاید بد نباشد نگاهی کنیم به آلوده ترین شهرهای جهان، این سوال برای بسیاری از ما پیش آمده که آیا تهران آلوده ترین شهر جهان است یا خیر؟ اگر پاسخ منفی است کدام شهر این افتخار را دارد؟! مقاله پایگاه «وایز گیک» که در ذیل می آید، شاید پاسخ این سوال را داده باشد.

برای این سوال هیچ جواب مشخصی وجود ندارد. این لیست می تواند بر اساس انتخاب نوع آلودگی مد نظر بسیار متفاوت باشد. آلودگی آب، زمین و هوا، همگی بد می باشند اما بدون آن که بخواهیم به یک رده بندی خاص توجه کنیم، بعضی از شهرهای جهان به حدی آلوده است که واقعاً جایی برای زندگی نیست. با این حال بسیاری از شهرهای جهان در تمامی این لیست ها حضور دارند . در اینجا به بعضی از این شهر ها می پردازیم:

یکی از این شهرها «کابوی» در زامبیا است. این شهر آفریقایی به خاطر معادن سرب و مس و آلودگی بسیارش مشهور است. کار معادن بدون نظارت دولتی بر امور محیط زیستی در زمانی نزدیک به یک قرن، نشان می‌دهد که تلفات نیروهای مردمی در حال افزایش است. آمار نشان می دهد آلودگی کودکان به سرب در این شهر پنج تا ده برابر بیشتر از استاندارد جهانی است.

شهر دیگری که به خاطر آلودگی بسیارش مشهور است، سومقاییت جمهوری آذربایجان در همسایگی کشورمان است. این شهر یکی از مراکز تولید آفت کش ها و دیگر مواد شیمیایی در زمان حکومیت شوروی سابق بود . صدها هزار تن مواد شیمیایی ناشی از تولید در اتمسفر هوا پراکنده شده است. در حال حاضر این شهر بالاترین آمار سرطان را در سرتاسر جهان داراست.

در حالی که بسیاری از مردم جهان در مورد مشکل آلودگی هوا در پکن چین شنیده اند، لینفن، شهری است که در بیشتر لیست های مربوط به شهرهای آلوده جهان دیده می گردد و حتی اغلب رتبه یک را هم اشغال کرده است! ابرهای گرد و غبار ذغال سنگ، اغلب تنفس در این شهر را بسیار مشکل می کنند اما این مشکل حداقلی مردم لینفن است .اصلی ترین آلودگی این شهر وجود آرسنیک در آب آشامیدنی مردم است

عنوان شهر دیگر آلوده جهان به یکی از سردترین مراکز عمده جمعیتی در جهان تعلق دارد. نوریلسک، روسیه، واقع در سیبری همچنین یکی از کثیف ترین شهرهای جهان است. این شهر آلوده به آلاینده های ذوب فلز سنگین و آلودگی های معدن بوده است. گفته شده در شعاع سی مایلی (۴۸ کیلومتر) این شهر هیچ درختی امکان زندگی ندارد. امید به زندگی در این شهر ۱۰ سال پایین تر از میانگین روسیه است.

در شمال امریکا هم دو تا از آلوده ترین شهرهای جهان قرار دارد: مکزیکو سیتی در مکزیک، و پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیای آمریکاست. یکی از بزرگترین مشکلات شهر مکزیکوسیتی این است که مثل تهران جمعیت بسیاری در آن زندگی می کنند. پیتسبورگ که چند سال قبل مناسب ترین شهر آمریکا برای زندگی به شمار می رفت، با غبار ناشی از فلزات سنگین، همواره ابری از سیاهی را بر فراز شهر خود ملاحظه می کند.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.