آلوده شدن سیستم ها به ویروس، نگرانی اغلب کاربران

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

ویروس ها قابلیت مخفی شدن در یک برنامه کاربردی و همچنین تغییر ماهیت خود به یک فایل صوتی و تصویری را دارند.

مهناز وقتی، کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه همه گیر بودن معضل ویروسی شدن سیستم در میان کاربران یکی از دستاوردهای دنیای تکنولوژی و فناوری است.

این کارشناس در پاسخ به اینکه ویروسها به رایانه ها چه می‌کنند؟ گفت: برای بیان علائمی که در صورت ویروسی شدن رایانه ملاحظه می شود باید به نحوه عملکرد ویروس ها اشاره کرد و گفت: ویروسها نرم افزارهای کوچک و کم حجمی می باشند که قابلیت انتقال از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر را دارند و با این کار در عملکرد سیستم اختلال ایجاد میکنند.

وی در ادامه افزود: کوچکترین کاری که یک ویروس می تواند انجام دهد این است که سبب پاک شدن بخشی از اطلاعات موجود در سیسیتم و یا آسیب رساندن به فایل ها باشد.

این کارشناس درباره نحوه انتقال ویروسها گفت: اغلب ویروسها با ضمیمه کردن خود به یک ایمیل و یا یک پیام فوری خود را منتشر می‌کنند بنابراین کاربران نباید فایل های ضمیمه شده به یک ایمیل را باز کنند مگر اینکه فرستنده ایمیل را بشناسد زیرا ویروسها می توانند با تغییر شکل و ماهیت، خود را در قالب یک تصویر قابل توجه، فایل های صوتی و تصویری به ایمیلا ضمیمه کنند.

این کارشناس اظهار کرد: یک ویروس ممکن است در وقت دانلود فایل هایی از اینترنت خود را منتشر کند چرا که ویروسهای کامپیوتری قادرند خود را در یک نرم افزار مخفی کنند و یا در متن یک فایل و یا برنامه کاربردی که کاربرد دانلود کرده قرار گیرند و با همین کار سبب انتشار یافتن خود شوند.

زمانی تصریح کرد: اگر کاربر مشکوک به آلوده بودن سیستم به ویروس است و یا از وجود آن در سیستم اطمینان دارد باید از نرم افزارهای آنتی ویروس موجود در بازار برای پاکسازی سیستم خود اقدام کند.

علائم آلوده شدن سیستم به ویروس
به گفته این کارشناس از علائم ویروسی شدن یک سیستم می‌توان به کند تر شدن سرعت کامپیوتر، ری استارت شدن پی در پی رایانه، غیرقابل دسترس بودن دیسک های رایانه و درایوهای کاربر، خاموش شدن ناگهانی رایانه اشاره کرد.

به گفته این کارشناس وقتیکه رایانه مورد حمله‌ی ویروسها قرار گیرد، منوها و پنجره های محاوره ای به صورت ناخوانا ملاحظه می شود و به دنبال آن پسوند فایل هایی که معمولا کاربر آنها را اجرا می کند پسوند دیگری اضافه می شود.

زمانی با اشاره به اینکه در وقت آلوده نشدن رایانه به ویروس کاربر نمی تواند هیچ آنتی ویروسی را بر روی سیستم نصب یا اجرا کند گفت: موارد گفته شده نشانه های متداولی می باشند که کاربر را در امر تشخیص ویروس های کامپیوتری کمک می کنند البته این علائم می توانند دلایل گوناگون سخت افزاری و یا نرم افزاری داشته باشند که ارتباطی با ویروسهای کامپیوتری ندارد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.