آلودگی اخیر هوای تهران ناشی از گردوغبار معادن بود

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

حسین طلا:

آلودگی اخیر هوای تهران ناشی از گردوغبار معادن بود

ایران > قانونگذاری – ممتازنیوز:
سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران، درباره آلودگی اخیر هوای تهران٬ گفت: آلودگی اخیر تهران ارتباطی به دریاچه ارومیه نداشت بلکه خشک شدن زمین‌های کشاورزی اطراف استان و وجود معادن شن و ماسه موجب آلودگی هوا شده است.

حسین طلا در گفت وگو با  خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری آلودگی اخیر هوای تهران و طرح فرضیه‌هایی مبنی بر حرکت نمک دریاچه ارومیه در اثر خشک شدن این دریاچه به سمت تهران، گفت: آلودگی اخیر تهران ارتباطی به دریاچه ارومیه ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری مطرح شدن فرضیه‌هایی مبنی بر روان شدن نمک دریاچه ارومیه به سمت تهران و بروز آلودگی هوا٬ گفت: گویا بعضی‌ها دوست داشتند پولی از اعتبارات تهران برای این دریاچه هزینه کنند بنابراین این فرضیه را مطرح کردند.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران٬ با انتقاد از بی‌توجهی دولت و مجلس در تزریق اعتبارات به استان تهران، افزود: همکاران ما در مجلس نسبت به تهران حساسیت دارند و خواهان تزریق اعتبارات به استان‌ها و مناطق دیگر هستند این درحالی است که تهران مسئولیت تامین ۵۳ درصد تعهد مالیاتی بودجه کل کشور را دارد.

وی با بیان اینکه تزریق اعتبارات تضمین کننده تکمیل پروژه‌های عمرانی استان‌هاست، تصریح کرد: کمبود اعتبارات موجب تکمیل نشدن تصفیه‌خانه‌های اطراف تهران٬ نیمه‌کاره رها شدن خطوط انتقال و کانال‌های آب و در نتیجه از بین رفتن کشاورزی خواهد شد.

این نماینده مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه نبود آب در زمین‌های کشاورزی موجب پوک شدن زمین‌ها می‌شود٬ افزود: گسست خاک در اثر خشک بودن آن فاجعه‌ای است که منجر به آلودگی هوا در اثر راه افتادن غبار شده است.

وی ادامه داد: آلودگی اخیر تهران به دلیل گردوغبار بود نه آلودگی سوخت بنزین یا دریاچه ارومیه که این خود جای تامل دارد.

طلا گفت: اگر آب مورد نیاز کشاورزی برای تهران تامین نشود آب تصفیه نشده یا پساب فاضلاب سیراب کننده زمین‌های کشاورزی این استان خواهد بود که نتیجه آن بروز فجایای زیست محیطی خواهد بود.

معادن شن و ماسه اطراف تهران عامل مهم آلودگی هوا

وی وجود معادن شن و ماسه در جنوب و جنوب غرب استان را عامل دیگر بروز آلودگی هوا تهران خواند وتصریح کرد: وجود این نوع معادن در اطراف تهران باعث می‌شود با وزرش باد غبار ایجاد و به سمت تهران حرکت کند.

این نماینده مجلس نهم٬ برگزاری جلسه از سوی کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران آن هم در فصل تابستان را فاجعه خواند و ادامه داد: اگر مسئولان به دنبال بهبود وضعیت هوای تهران هستند باید بدانند که برگزاری نشست‌ها٬ همایش ها و جلسات بدون عمل هیچ فایده‌ای برای این شهر ۱۰ میلیون نفری که جمعیت شب و روز آن ۳ تا ۵ میلیون نفر تفاوت دارد نخواهد داشت.

وی ادامه داد: باید به فکر عمران اطرف تهران در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، فضای سبز و غیره باشیم درغیر این صورت برگزاری نشست و جلسه هیچ دردی از آلودگی تهران رفع نخواهد کرد.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.