آلودگی هوا به هیچ موجود زنده‌ای رحم نمی‌کند

در حالی این روزها غباری خاکستری آسمان کلانشهرهای کشور را فرا گرفته که امسال آلودگی هوا با شیوع ویروس کرونا همزمان شده است. تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها بر کسی پوشیده نیست اما این تنها انسان‌ها نیستند که باید تاوان آلودگی هوا را بپردازند.

به گزارش ممتازنیوز، تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی هوا در دنیا سالانه باعث ۷ میلیون مرگ زودرس می‌شود. همچنین آلودگی هوا تا ۱۵ درصد منجر به افزایش ابتلا و مرگ ناشی از کووید-۱۹ می‌شود و به‌طور کلی چهارمین علت مرگ در دنیا محسوب می‌شود این در حالیست که آلودگی هوا علاوه بر انسان‌ها بر حیوانات و گیاهان شهری نیز تاثیرات مخربی دارند.

افشین علیزاده- متخصص اکولوژی حیات‌ وحش و مدیریت زیستگاه‌ها- به ایسنا گفته بود که آثار کوتاه مدت آلودگی هوا بر حیوانات مشابه تاثیری است که بر سلامت انسان می‌گذارد و می‌تواند از طریق دستگاه تنفسی و ریه وارد بدن حیوانات شود اما آثار بلند مدت آن می‌تواند بر اثر وارد شدن فلزات سنگین ناشی از آلاینده‌ها به بدن انواع حیوانات شهری باشد. تحقیقات نشان داده که فلزات سنگین به‌شکل‌های متفاوتی در بافت‌های مختلف بدن حیوانات از جمله مو و پوست، استخوان، عضلات و کبد تجمع پیدا کند و در نهایت منجر به  ایجاد اختلال در زادآوری، افزایش میزان مرگ و میر و کاهش طول عمر آن‌ها شود.

گیاهان نیز موجودات زنده دیگری هستند که در شهرها کنار حیوانات و انسان‌ها همزیستی می‌کنند و آن‌ها هم از آثار منفی آلودگی هوا در امان نیستند. حسین آخانی –  استاد دانشگاه تهران و گیاه‌شناس- در گفت و گو با ایسنا درباره تاثیر آلودگی هوا بر گیاهان می‌گوید: بزرگترین تاثیری که آلودگی هوا می‌تواند بر پوشش گیاهی شهری داشته باشد زمانی‌ است که باران با آلاینده‌های موجود در هوا ترکیب و موجب بارش باران اسیدی شود.

او ادامه می‌دهد: به‌دلیل اینکه خاک عمدتا خاصیت قلیایی دارد، زمانی‌که باران اسیدی وارد خاک می‌شود آسیب زیادی به پوشش گیاهی وارد می‌کند. باران اسیدی علاوه‌بر تاثیر منفی بر جوانه گیاهان که در فصل زمستان خواب هستند می‌تواند به ریشه گیاهان نیز خسارات زیادی وارد کند.

به گزارش ممتازنیوز، در حالی آلودگی هوا سلامت انسان‌ها و محیط زیست را تهدید می‌کند که بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران، اصفهان و اراک طی روزهای اخیر در در وضعیت قرمز آلودگی هوا به سر برده‌اند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.