آمادگی همه‌جانبه صندوق نوآوری برای تامین مالی طرح‌های دانش بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از آمادگی همه‌جانبه این صندوق برای تامین مالی طرح‌های دانش بنیان و فناور در سال «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» با کمک سایر بازیگران زیست‌بوم نوآوری خبر داد.

آمادگی همه‌جانبه صندوق نوآوری برای تامین مالی طرح‌های دانش بنیان

به گزارش ممتاز نیوز، دکتر علی وحدت با اعلام حمایت ویژه این صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، گفت: تأمین مالی یکی از الزامات مهم رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان است، از همین رو صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان متولی اصلی تأمین مالی زیست‌بوم نوآوری کشور، در سال جدید که به نام «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری مزین شده است، آمادگی دارد با کمک سایر بازیگران این عرصه، طرح‌های دانش بنیان و فناور را تأمین مالی کند.

وی افزود: در سال جاری رویکردهای جدیدی را برای پشتیبانی از رشد کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان اتخاذ خواهیم کرد تا این شرکت‌ها بتوانند در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور نقش ایفا کنند.

وحدت گفت: ما در سه سال اخیر تلاش کردیم تا خدمات مالی خود را تکمیل و سبد خدماتی خود را متنوع‌تر کنیم، از همین رو خدماتی نظیر تسهیلات ودیعه رهن، کمک هزینه تحقیق و توسعه، هم‌سرمایه‌گذاری، انتشار اوراق نوآوری و … را طی سه سال اخیر ارائه کردیم تا به بالندگی شرکت‌های دانش بنیان و فناور و تکمیل زنجیره آنها کمک شود.

وی با اشاره به ارائه بیش از ۶۰ نوع خدمت از سوی این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان تصریح کرد: صندوق نوآوری طی سه سال اخیر بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان خدمات مالی را در چهار دسته تسهیلات، ضمانت‌نامه، توانمندسازی و سرمایه‌گذاری به شرکت‌های دانش بنیان و فناور ارائه کرده است. در این میان فقط ۶,۳۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه با همکاری شبکه بانکی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دادیم که این حمایت‌ها به ۳۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عقد قرارداد میان این شرکت‌ها با سازمان‌ها و نهادهای دولتی منجر شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی طی سه سال اخیر تلاش کرد تا نظام تأمین مالی فناوری و نوآوری را در کشور ساماندهی و تقویت کند و خود نقشی مهم در این نظام ایفا کرده است، گفت: در این نظام، صندوق نوآوری و شکوفایی با مشارکت شبکه بانکی، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌های پژوهش و فناوری، سرمایه‌گذاران جسورانه و مانند آنها تلاش می‌کند با بکارگیری ابزارهای متنوع در مراحل مختلف چرخه عمر شرکت‌ها به آنها خدمات‌رسانی کند.

وی با اشاره به قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» گفت: این قانون که ناظر بر بلوغ و تقویت نظام تأمین مالی فناوری و نوآوری است، ریل‌گذاری جدید را برای توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان و در کل زیست‌بوم نوآوری کشور انجام داده است که امیدواریم با اجرای صحیح آن از ابتدای سال جاری، بتوانیم گام‌های مؤثری را در رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور که متأسفانه سهم آن از کل اقتصاد کشور بسیار پایین است، برداریم.

وحدت با اشاره به اینکه زیست‌بوم نوآوری کشور در سال‌های اخیر با وجود دستاوردهای قابل ستایش، هنوز از دو منظر سهم کسب‌وکارهای فناورانه و نوآورانه از اقتصاد ملی و نیز تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور، خلاق و استارت‌آپ‌ها با وضعیت مطلوب فاصله معناداری دارد، گفت: نامگذاری سال جاری به نام «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری، می‌طلبد دستگاه‌های متولی توسعه کسب‌وکارهای دانش بنیان این فاصله‌ها را کمتر و به توسعه این کسب‌وکارها که قطعاً نقشی بی‌بدیل در اقتصاد ملی ایفا خواهند کرد، کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان باید در زنجیره ارزش صنایع مختلف کشور ایفای نقش کنند، بر ضرورت ورود این شرکت‌ها به بازارهای بین‌المللی تاکید کرد و گفت: ورود به این بازارها علاوه بر ارتقا کیفیت محصولات، الزاماتی دیگری نظیر اخذ تاییدیه‌ها و استانداردهای بین‌المللی، حفاظت از مالکیت فکری و تأمین مالی با ابزارهای نوین دارد. در این حوزه صندوق نوآوری طی سه سال اخیر عملکرد درخشانی داشته و توانسته است بیش از ۲۲ هزار فقره خدمات «توانمندسازی» به این شرکت‌ها برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی ارائه کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه با وجود گذشت بیش از ۱۱ سال از اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و افزایش این شرکت‌ها از حدود ۵۰ شرکت به ۶۶۰۰ شرکت، سرمایه صندوق نوآوری افزایشی نداشته است، گفت: سرمایه امروز صندوق نوآوری هیچ تناسبی با حجم فعالیت‌ها و نیازهای شرکت‌های دانش بنیان ندارد.

وی گفت: ضروری است منابع مالی صندوق همانگونه که نمایندگان مجلس هم بر آن تاکید دارند و دولت هم عزم خود را بر توسعه کسب‌وکارهای دانش بنیان و افزایش سهم آنها از اقتصاد ملی قرار داده است، تقویت شود تا ما نیز به تناسب آن بتوانیم خدمات بیشتری را به زیست‌بوم نوآوری کشور ارائه کنیم.

وحدت تاکید کرد: هرچند که ما طی سه سال اخیر نیز با توسعه ابزارها و خدمات خود و استفاده از بازیگران این زیست‌بوم توانستیم بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه کنیم که عملکرد آن بیش از چند برابر عملکرد صندوق نوآوری تا قبل از سال ۹۷ بوده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.