آمار‌های سرمایه‌گذاری خارجی صحت ندارد

۲۵م دیماه ،

بینا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به رشد ۸۰ درصدی سرمایه گذاری خارجی در کشور،گفت: آمار و ارقام ارائه شده مبنی بر رشد سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به رویکرد‌ها و تفاهم‌نامه‌های ایران با کشور‌های دیگر است نه عدد واقعی و خالص سرمایه‌گذاری عملیاتی خارجی.
به گزارش بینا، ایرج ندیمی به پایگاه اینترنتی خانه ملت، با یادآوری تحریم‌های اعمال شده از سوی کشور‌های غربی علیه ایران و محدودیت‌های جهانی افزود: اگر تحریم مانع از اصل فعالیت و بازدهی و تضمین فعالیت خارجی‌ها در بازار ایران نمی‌شد کشور‌های خارجی از سرمایه‌گذاری در ایران استقبال می‌کردند.
نماینده مردم لاهیجان وسیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به دلایل مختلفی مورد توجه بیگانگان بوده، گفت: آمار و ارقام ارائه شده مبنی بر رشد سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به رویکرد‌ها و تفاهم‌نامه‌های ایران با کشور‌های دیگر است نه عدد  واقعی و خالص سرمایه‌گذاری عملیاتی خارجی.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر بی‌انگیزه شدن سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران با وجود تحریم‌های اعمال شده از سوی کشور‌های غربی تصریح کرد: کشوری که در شرایط تحریم در ایران سرمایه‌گذاری کند خود نیز شامل این تحریم‌ها و محدودیت‌ها می‌شود.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده علیه ایران سبب کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شده است گفت: در رابطه با سرمایه‌گذاری خارجی باید چند فاکتور از جمله فاکتور قرارداد مورد توجه قرار بگیرد.
ندیمی ادامه داد: در فاکتور قرار‌داد ما تفاهم نامه‌ها را نباید ملاک قرار دهیم بلکه در راستای ارتباط با موضوع قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌ها باید بخش اجرایی که معنی تجهیز و تأمین مالی است باید مورد توجه قرار گیرد.
این نمانده مجلس نهم با تأکید بر اینکه از دیدگاه تأمین تجهیز مالی یا اقدام اجرایی طبیعی است که ما رشدی در سرمایه‌گذاری خارجی در کشور نداشته‌ایم تصریح کرد: اما از جهت رویکرد و تمایل به سرمایه‌گذاری از سوی کشور‌های دیگر در ایران میل کاهش نیافته در حال افزایش است و این در حالی است که محدودیت ‌های جهانی و محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی همچون تحریم‌ها مانع رویکردهای عملی در این زمینه است.
نماینده مردم لاهیجان در مجلس با بیان اینکه مشارکت‌هایی هم وجود دارند که بخش ایرانی از خارج از کشور انجام می‌دهد گفت: این را هم باید جدا کرد ممکن است قرار داد‌هایی را هم ایرانیان خارج از کشور انجام بدهند که ما آ‌ن‌ها را به عنوان سرمایه‌گذاری خارجی بیاریم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: از این رو به نظر می‌رسد آمار و ارقام ارائه شده در خصوص افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور نشان از شاخص‌ها و پارامتر‌ها و مباحث مختلفی است که نمی‌شود آن را به عنوان عدد خالص سرمایه‌گذاری یا عدد  واقعی سرمایه‌گذاری عملیاتی خارجی ذکر کرد بلکه باید به حساب رویکرد ها و تفاهم نامه‌ها گذاشت.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.