آمار بیماری‌های دهان و دندان بالاست

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به آمار بالای بیماری‌های دهان و دندان در کشور تاکید کرد که در نسخه ۰۲ برنامه پزشک خانواده از مسایل دندانپزشکی چشم پوشی نشود.
 
دکتر علی یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در برنامه پزشک خانواده جایگاهی برای دندانپزشکی و سلامت دهان و دندان در نظر گرفته نشده و برای مباحث دهان و دندان فکری نشده است. وقتی در برنامه پزشک خانواده هیچ صحبتی از دندانپزشکی نشده، می‌تواند به معنای آن باشد که نظرات در مورد دندانپزشکی مانند ۵۰ سال گذشته است که اصلا دندانپزشکی را جزو رشته‌های پزشکی نمی‌‌دانستند.
 
وی با اشاره به آمار بالای پوسیدگی‌های دندانی به ویژه در روستاهای کشور، ادامه داد: با مراجعه به روستاها، هیچ فرد بالای دو – سه سال سن را پیدا نمی‌کنید که مشکل دندانی نداشته باشد. این در حالیست که پوسیدگی‌های دندانی تبعات بعدی نیز به دنبال خواهند داشت. هر چند روستاها هدف اول طرح پزشک خانواده بودند اما اکنون میزان پوسیدگی‌های دندانی در روستاها بسیار بالاست و هیچ راهنمای سلامت دندانی مشاهده نمی‌شود.
 
عضو شورای عالی نظام پزشکی افزود: با اجرای برنامه پزشک خانواده، دفترچه بیمه تنها مخصوص پزشک خانواده خواهد بود و در صورت نیاز پزشک خانواده می‌تواند فرد را به سطوح تخصصی ارجاع دهد. اما در مورد دندانپزشکی این مشکل وجود دارد که اگر دندانی کشیده شود و بیمار نیاز به آنتی‌بیوتیک و یا سایر داروها داشته باشد، در این زمان دفترچه بیمه معنایی ندارد و دندانپزشک نمی‌تواند از دفترچه بیمه بیمار برای تجویز دارو استفاده کند.
 
یزدانی با تاکید بر آنکه لازم است پزشکان عمومی از معلومات اولیه دندانپزشکی برخوردار باشند، ادامه داد: اگر حتی یک ترم تحصیلی و در حد چند واحد درسی، پزشکان عمومی دوره‌های اولیه دندانپزشکی را گذرانده بودند، این موضوع قابل قبول بود که پزشکان عمومی بتوانند در مورد مباحث سلامت دندانی، بیمار را ارجاع دهند. این در حالیست که در حال حاضر پزشکان عمومی اطلاع چندانی از مباحث دندانپزشکی ندارند. مشخص نیست که با اجرای برنامه پزشک خانواده، تکلیف دندانپزشکی چه می‌شود.
 
عضو شورای عالی نظام پزشکی افزود: به نظر می‌رسد لازم است با برنامه‌ریزی صحیح، گروه‌های واسط دندانپزشکی را نیز داشته باشیم. اما گویا وزارت بهداشت جز تربیت دندانپزشک هدف دیگری ندارد. نباید از مسائل دندانپزشکی چشم‌ پوشی کرد؛ چرا که آمار بیماری‌های دهان و دندان بسیار بالاست.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.