آمریکا به سرنوشت شوروی سابق دچار می‌شود

جام جم آنلاین: پاک آیین گفت: انتقال نیروهای نظامی از خیابان‌ها به پایگاه‌های نظامی به معنی خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیست.سرنوشت آمریکا و پیمان امنیتی این کشور با افغانستان نیز به سرنوشت شوروی سابق خواهد انجامید.

رییس ستاد افغانستان وزارت خارجه که برای شرکت در نشست بین‌المللی گروه تماس افغانستان به ابوظبی سفر کرده بود در یک گفتگوی خبری هدف مهم واشنگتن از امضای پیمان استراتژیک با افغانستان را زمینه سازی برای ابقای پایگاه‌های نظامی خود در این کشور دانست و گفت: انتقال نیروهای نظامی از خیابان‌ها به پایگاه‌های نظامی به معنی خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیست.

محسن پاک آیین در ارتباط با مواضع غرب در نشست ابوظبی افزود: متاسفانه پس از یک دهه جنگ بی حاصل،هنوز دیپلمات‌های کشورهای ناتو از ضرورت برقراری امنیت در افغانستان صحبت کرده و برخی از آنها قصد دارند حضور خود را برای یک دهه دیگر تمدید کنند در حالی که هنوز موفق به برقراری امنیت در کابل نشده‌اند.

” ما در نشست گروه تماس در ابوظبی اعلام کردیک که خروج نیروهای نظامی از افغانستان بدون تعطیلی پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان کامل نخواهد شد و اگر کشورهای ناتو برای کمک به آینده با ثبات و توسعه افغانستان مصمم هستند باید نخست تکلیف عامل‌اصلی ناامنی که وجود پایگا‌های نظامی آمریکا می‌باشد را روشن نمایند.”

رییس ستاد افغانستان وزارت خارجه با اشاره به کنفرانس آتی توکیو که برای ترغیب کشورها برای سرمایه‌گذاری در افغانستان تشکیل می‌شود گفت اگر وضعیت امنیتی این کشور برای حضور اقتصادی جامعه بین‌الملل مناسی نباشد،نمی توان به آینده مشارکت بین‌المللی برای بهبود وضعیت اقتصادی در افغانستان امیدوار بود.

پاک آیین گفت: در واقع پیروزی سیاسی حقیقی برای افغانستان خروج کشورهای ناتو،تعطیلی پایگاه‌های نظامی و دخیل شدن مردم افغانستان در تامین امنیت این کشور است.

وی با اشاره به انعقاد پیمان‌های استراتژیک افغانستان با کشورهای دیگر افزود: امضای پیمان استراتژیک با آمریکا کاملا با پیمان‌های امضا شده با اروپا تفاوت دارد و در واقع یک پیمان نظامی،امنیتی است که موجب ابقای پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان خواهد شدو این اقدام نه تنها علتی برای تداوم نظامیگری در افغانستان است بلکه تهدیدی برای کشورهای منطقه بوده و صلح و امنیت در افغانستان و منطقه را به خطر خواهد انداخت.

پاک آیین اظهار داشت:معتقدم مردم افغانستان با توجه به غیرت دینی و ملی خود هرگز زیر سلطه بیگانگان خواهند رفت و سرنوشت آمریکا و پیمان امنیتی این کشور با افغانستان نیز به سرنوشت شوروی سابق خواهد انجامید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.