آمریکا، لاشه بالن چینی را پس نخواهدداد

آمریکا لاشه بالن جاسوسی سرنگون‌شده چین را پس نمی دهد.

آمریکا، لاشه بالن چینی را پس نخواهدداد

به گزارش ممتاز نیوز، منابع ارشد دولت ایالات متحده می‌گویند که لاشه بالن تجسسی چین که روز شنبه، ۴ فوریه (۱۵ بهمن)، به دست ارتش آمریکا بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون شد، به آزمایشگاه پردازش اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) در کوانتینوی ویرجینیا انتقال می‌یابد. 

چنانکه منابع ارشد دولتی به شبکه خبری فاکس گفتند، قرار است بقایای بالن چینی در روزهای آینده در این مرکز مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

همزمان، قطعات و بقایای احتمالی بالن جاسوسی چین در سواحل کارولینای جنوبی مشاهده شده است و پلیس از ساکنان منطقه خواسته است که مشاهدات احتمالی خود را گزارش کنند. 

لاشه بالن جاسوسی چین که هفته گذشته در آمریکا خبرساز شده بود، در حالی مورد مطالعه قرار می‌گیرد که پکن روز دوشنبه، ششم فوریه (۱۷ بهمن)، اعتراف کرد که دومین بالن مشاهده‌‌شده بر فراز آمریکای لاتین نیز متعلق به چین است. پکن ادعا کرده است که این بالن به دلیل تغییرات آب و هوا و قابلیت محدود تعیین مسیر خود، از مسیر منحرف شده است. 

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «تایید شده است که بالن بدون‌سرنشین بر فراز آمریکای لاتین متعلق به چین است و ماهیت غیرنظامی دارد و برای آزمایش پرواز استفاده می‌شود.»

او گفت که بالن مذکور تحت تاثیر شرایط جوی از مسیر برنامه‌ریزی‌شده خود خارج شده و به حریم هوایی آمریکای لاتین و حوزه کارائیب وارد شده است.

رهبران کنگره آمریکا در تدارک برگزاری یک جلسه توجیهی با شرکت مقام‌های بلندپایه‌اند تا آخرین اطلاعات گردآوری‌شده درباره بالن جاسوسی مظنون چینی مطرح شود. گفته شده است که این بالن دارای حسگرها و تجهیزات نظارتی است. 

قانونگذاران جمهوریخواه در کنگره آمریکا خواستار بررسی دقیق تصمیم بایدن در طول هفته گذشته شده‌اند.

 پیش‌تر در روز شنبه گفته شد که جو بایدن روز چهارشنبه هفته گذشته دستور سرنگون کردن بالن را به ارتش و مقام‌های نظامی آمریکا داده و گفته بود در اولین فرصتی که جان شهروندان در خطر نباشد، آن را سرنگون کنند. در این مدت، بالن نظارتی مجهز به تجیهزات نظارتی و جاسوسی و مخابره اطلاعات متعلق به چین، بخش وسیعی از کشور پهناور آمریکا را طی کرد تا بالاخره روز شنبه بر فراز اقیانوس اطلس و در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون شد. 

دولت بایدن استدلال کرده است که ایالات متحده با اجازه دادن به عبور بالن بر فراز ایالات متحده آمریکا، توانسته است اطلاعات چشمگیری در مورد آن به دست آورد. 

برخی منتقدان، دولت بایدن را به سکوت تعمدی و نداشتن شفافیت درباره مسئله بالن متهم کرده‌اند و می‌گویند که دولت تنها زمانی درباره آن سخن گفت که یک روزنامه محلی به نقل از شهروندی که بالن را در آسمان مونتانا شناسایی کرده بود، درباره آن نوشت. برخی اماکن حساس نظامی و هسته‌ای ایالات متحده آمریکا در ایالت مونتانا قرار دارد. 

ژنرال گلن ونهرک، رئیس بخش فرماندهی دفاعی آمریکای شمالی هوا و فضای ایالات متحده، روز دوشنبه گفت که پیش از بالن اخیر که ۲۸ ژانویه بر فراز آمریکا شناسایی شد، ارتش این کشور بالن‌های جاسوسی قبلی را شناسایی نکرده است. 

او گفت که بالن اخیر متعلق به چین، بیش از ۶۰ متر ارتفاع، و محموله همراه آن بیش از ۹۰۰ کیلوگرم وزن داشت. 

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.