آمریکا در حال تشکیل دولت جدید سوریه

منابع غربی گزارش داده اند وزارت امور خارجه آمریکا از طریق موسسه صلح آمریکا در تعامل نزدیک با مخالفان سوری در حال پیش بینی کردن دولتی جدید برای سوریه است تا در صورت سقوط دولت بشار اسد در عملیاتهای سری ناتو، جایگزین آن شود.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، روز گذشته مجله “فارین پالسی” چاپ آمریکا ازهمکاری نزدیک موسسه صلح آمریکا با مخالفان سوری برای تبیین راهکارهای تشکیل دولت سوریه بعد از”بشار اسد” خبر داد.
 
مدت ۶ ماه است که جلساتی با حضور ۴۰ نفر از مخالفان دولت سوریه با سازماندهی موسسه صلح آمریکا درموسسه امور بین الملل آلمان برای این منظور تشکیل می شود.
 
ظاهرا هیچ مقام آمریکایی درجلسات مذکورشرکت نداشته، اما هزینه های این پروژه که معروف به پروژه “روز بعد ” است از سوی وزارت خارجه آمریکا و از طریق موسسه “صلح آمریکا” تامین می شود.
 
افرادی که در این جلسات شرکت می کرده اند، از ماه ژانویه گزارش پیشرفتهای خود را به اتحادیه عرب، گروه موسوم به دوستان سوریه ، “کوفی عنان” نماینده سازمان ملل و شورای موسوم به شورای ملی مخالفان سوریه ارائه داده اند.
 
“تری میسان” تحلیلگرمسائل ژئو پلتیک در بانکوک این اقدام موسسه آمریکایی را تشکیل کلاس خصوصی از سوی دولت آمریکا برای مخالفان سوری برای تهیه قانون اساسی سوریه خوانده است.
 
وی با اشاره به خبر اخیر فارین پالسی و اظهارات اخیر “هایدرمن” رئیس موسسه صلح آمریکایی معتقد است اینکه آمریکایی ها بی سرو صدا و در خفا طرح های خود برای سوریه بعد از بشار اسد را طراحی و تهیه کرده اند مانند آنچه که در لیبی انجام دادند و یک دولت دست نشانده در لیبی روی کار آوردند، چیزی جز یک امپریالیسم مدرن نیست.
 
این مجله تصریح می کند که هزینه های مالی این جلسات توسط وزارت خارجه آمریکا تامین شده، اما در عین حال وزارت خارجه سوئیس و برخی موسسات غیردولتی هلندی و نروژی هزینه های این پروژه را تامین کرده اند.
 
 موسسه صلح آمریکایی ، موسسه ای است مستقیما زیر نظر دولت آمریکا به خصوص وزارت خارجه آمریکا فعالیت می کند و در شورای رهبری آن افرادی از وزارت خارجه آمریکا و وزارت دفاع آمریکا حضور دارند.
 
از دیگر اعضای دائم این موسسه “رضوان زیاده” عضو شورای موسوم به شورای ملی مخالفان سوریه است که سالها قبل به عضویت این موسسه درآمده است. بنا به استدلال تری میسان این امر بیانگر این است که چهره های مخالفان دولت سوریه که امروز مطرح هستند در حقیقت افرادی هستند که توسط موسسات آمریکایی وابسته به دولت و سرویسهای اطلاعاتی آمریکا ایجاد و خلق شده اند و نه از بطن مردم سوریه.
 


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.