آموزش زبان در خواب واقعیت دارد؟

یادگیری و آموزش زبان در خواب را شما هم حتما شنیده اید و مطمئنا نمی توانید به راحتی آن را بپزیرید. حتما با خود می گویید مگر می شود وقتی در خواب کامل هستیم مغزمان شروع به یادگیری کند؟ و یا اینکه اگر با این راحتی می توان زبان جدید یادگرفت پس چرا باید این همه هزینه و وقت برای یادگیری آن صرف کرد؟ نتیجه ی مطالعات محققان سوئیسی را در این زمینه بخوانید تا متوجه راست و یا دروغ بودن آن شوید. 

یک تیم تحقیقاتی و روانشناسی در کشور سوئیس دریافتند که برای یادگیری زبان جدید گوش دادن در خواب قدرت یادگیری فرد را افزایش می دهد.

طبق مطالب منتشر شده در مقاله ی CELEBRAL CORTEX این تیم تحقیقاتی اهل کشور سوئیس وابسته با مرکز SNSF گوش دادن به برخی فایل های صوتی مربوط به یادگیری زبان ( زبان جدید ) قدرت یادگیری و حافظه ی فرد را محکم می سازد.

یادگیری زبان در خواب

این تیم برای انجام مطالعات خود ۶۰ دانش آموز که به زبان آلمانی صحبت می کردند را مورد بررسی قرار دادند . به این صورت که گروهی از آنها  در ساعت ۱۰ شب دسته ای از لغات جدید به زبان هلندی را مطالعه می کردند و بعد از اتمام مطالعه به خواب می رفتند . محققان بعد از یک ساعت و نیم بعد از به خواب رفتن آنها همان کلمات را به طور صوتی برای آنها پخش می کردند. گروه بعدی بعد از اتمام مطالعه به خواب می رفتند اما دوباره در ساعت ۲ صبح برای گوش دادن به همان فایل های صوتی بیدار می شدند و در بیداری به انها گوش می دادند.

نتیجه چه شد؟

بعد از گذشت مدتی آن دسته از دانش آموزان که در خواب به فایل صوتی لغات مطالعه شده گوش می دادند به طور واضحی در لهجه و به خاطر سپردن لغات بهتر از دسته ی دوم عمل کردند.

گفتنی است برخی از محققان این نتیجه را با داشتن خواب راحت مرتبط دانسته اند و می گویند دسته دوم که در نیمه شب بیدار می شدند به دلیل وقفه در خوابشان قدرت یادگیری کم تری داشتند  . اما  در پاسخ این نظریه محققان سوئیسی اعلام کردند که آنها در حین این مطالعات دریافتند که رمزگذاری و کد گذاری مغز در زمان خواب هم صورت می گیرد پس نمی توان گفت که یادگیری در زمان خواب ممکن نیست بلکه می تواند تقویت کننده ی مطالب آموخته شده در روز باشد.

ممتاز نیوز
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.