آموزش و پرورش اختیار تام در تربیت معلمان داشته باشد

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی حدادعادل در سومین روز از بیست و نهمین اجلاس روسای آموزش و پرورش که هم اکنون در سالن همایش‌های رازی در حال برگزاری است با بیان این مطلب گفت: دانشگاه فرهنگیان باید معلمانی تربیت کند که از صلاحیت اخلاقی، دینی و معنوی برخوردار باشند.

وی افزود: همانگونه که وزارت بهداشت به تربیت پزشک می‌پردازد، آموزش و پرورش نیز باید معلمان را تربیت کند که این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و در نهایت تاسیس دانشگاه فرهنگیان تصویب شد.

به گفته حدادعادل برخی اعتقاد دارند که نیروهای آ‌موزش و پرورش در حد کارشناس و یا کارشناس ارشد هستند، این حرف تا حدودی درست است و آموزش و پرورش تا کنون افرادی را نداشته که توانایی تربیت معلم در حد بالا را داشته باشد اما به هرحال این کار یک سرآغاز مبارکی است به شرط آنکه به آن آگاه باشیم.

وی ادامه داد: من این تحول را بسیار موثرتر از تحول های ساختار موجود می‌دانم و اگر درست اجرا شود مایه برکت و اصلاح جامعه خواهد بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نباید دانشگاه فرهنگیان خلاصه به تاسیس شعبه‌های آن در شهرستان‌ها شود افزود: با این کار اقدام به کوچک دیده شدن معلم و تربیت آن با کیفیت پایین می‌شود.

وی خطاب به مدیران روسای آموزش و پرورش استان‌ها گفت: مقامات کشوری و لشگری آینده نظام هم اکنون در آموزش و پرورش تحصیل می‌کنند بنابراین شما مسئولیت سنگینی بر عهده دارید و تربیت نسل آینده برای کشور انقلابی و دینی ما از همه جهت با اهمیت است.

به گفته حدادعادل چشم مقام معظم رهبری، امام راحل(ره)، شهدا و حتی چشم تمام ملت‌های آزادیخواه و مسلمانان جهان که می‌خواهند خود را از سلطه استکبار نجات دهند به آموزش و پرورش ایران اسلامی است.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: مشاهده آثار جهانی انقلاب و بیداری اسلامی وظیفه ما را برای اداره بهتر کشور سنگین‌تر می‌کند و ما باید برای تحمل این مسئولیت پایه‌های انقلاب را در داخل کشور استوارتر کنیم که البته لازمه این امر آن است تک تک افراد را مومن، متدین، فرهیخته و کارآمد تربیت کنیم که چنین وظیفه‌ای بر عهده آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد: در وزارت آموزش و پرورش تلاشهای زیادی برای تحقق تحول بنیادی و سند ملی آموزش و پرورش صورت گرفته و مدیران این وزارتخانه مشغول اجرای این تحولات هستند که امید داریم این روحیه روزافزون شود و ادامه داشته باشد.

این مقام مسئول عنوان کرد که در وزارت آموزش و پرورش همه چیز بی‌روح است و تنها معلم است که با روح خود به همه چیز روح می‌بخشد حتی به کتاب های درسی که معانی و محتوای عمیقی در آن نهفته است اگر در کنار یک معلم خوب نباشد بی‌روح خواهند بود.

وی ادامه داد: هرکشوری برای ایجاد تحول در ملت باید از آموزش و پرورش شروع کند. این همان جهت گیری درست است که در آغاز انقلاب شهیدان رجایی و باهنر بر آن تاکید داشتند؛ شهید رجایی خود معلم بود و به معلم بودنش افتخار می‌کرد اما مهمترین وظیفه خود را برای اصلاح آموزش و پرورش پس از پیروزی انقلاب متمرکز به تربیت معلم کرد.

حدادعادل قلب یک کشور را آموزش و پرورش و تربیت معلم دانست و گفت: اگر در تربیت معلم متمرکز شویم می‌توانیم با تربیت هر معلم چندین هزار نفر را تربیت کنیم بنابراین لازم است به تعداد کافی نیرو برای معلمی تربیت کرده و به درستی بدانیم که چه تعداد معلم در چه رشته‌ای، در کجا و بر حسب جنسیت در چه دوره‌ای احتیاج داریم که در این زمینه دانشگاه فرهنگیان باید برنامه ریزی کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.