«آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا» یک اثر تحلیلی ـ تطبیقی است

مهدی علیخانی صدر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کتاب «آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا»، طرح سفارشی یک نهاد، پایان‌نامه و حتی طرح مصوب کارگروه و یا دانشگاه نبوده است. این کتاب بر اساس احساس نیاز در حوزه تبیین آموزه‌های سیاسی نوشته شد.

وی یادآوری کرد: کتاب «آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا» نمی از اقیانوسی است که در آن وارد شدم. به نظرم حرکت امام حسین (ع) از آغاز تا پایان، حرکتی سیاسی و درس‌آموز بود و معتقدم که در طول تاریخ جریان‌ساز خواهد بود.

این پژوهشگر با اشاره به محدود بودن اسناد مربوط به واقعه عاشورا تصریح کرد: فقط ۴ منبع تاریخی مشخص درباره قیام عاشورا وجود دارد و جز آن‌ها منابع دیگری نداریم. اما آن‌چه باید تحلیل می‌کردیم، این بود که بعد از گذشت ۳۰ سال از انقلاب، چیزی به اسم آموزه‌های سیاسی نداشتیم. در پی این بودم که جنبه‌های سیاسی عاشورا را با واژگان روز سیاسی تطبیق دهم و به همین دلیل کتاب «آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا»، سیر تحلیلی ـ تطبیقی دارد.

علیخانی صدر با اشاره به تاثیرات عاشورا بر شکل‌گیری انقلاب اسلامی، حزب‌الله لبنان و اثرگذاری آن بر دفاع مقدس خاطرنشان کرد: بسیاری از صاحب‌نظران غیرمسلمان مانند گاندی بر اساس سطح برداشتی که از حرکت امام حسین (ع) داشت، جمله‌ای درباره امام حسین (ع) دارد و این نشانگر جریان داشتن عاشورا در زندگی است.

وی که بخشی از کتاب «آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا» را به تاثیر واقعه عاشورا بر دفع حوادث سال ۸۸ اختصاص داده، تصریح کرد: مردم در عاشورای سال ۸۸ سوار بر کشتی نجات امام‌ حسین (ع) شدند و در روز ۹ دی از آن فتنه خارج شدند.

مهدی علیخانی صدر در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره ماجرای کسب مجوز کتاب «آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا» گفت: مجوز گرفتن کتابم در وزارت ارشاد، حدود ۳ ماه طول کشید. کارشناسان، کتاب را به جای تحلیل، وزن می‌کنند. مثلاً می‌گویند ۲۰ یا ۳۰ درصد کتاب حذف شود! این موضوع بیشتر به بخش‌های پایانی کتاب درباره حوادث سال ۸۸ برمی‌گشت. خوشبختانه کتاب با همکاری دوستان منتشر شد، اما امیدوارم که سیر کسب مجوز این گونه کتاب‌ها سرعت بیشتری بگیرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.