“آنتی اکسیدان “بخورید تا دچار “سرطان” نشوید

اردیبهشت ۱۴۰۳

نوع تغذیه در بروز سرطان معده نقش مهمی را ایفا می کند بنابراین مصرف نمک و نیتریک در افزایش این بیماری موثر است.

ناصر ابراهیمی دریانی، متخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه در ایران “سکته های مغزی” و “قلبی”،‌تصادفات جاده ای و سرطان ها شایعترین سبب مرگ می باشند.

وی با اشاره به این که عوامل محیطی شایعترین سبب “سرطان معده” بود،‌خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد علل ناشی از سرطان ها، سرطان دستگاه گوارش و ۱۰ درصد سرطان مری است که در قبل شیوع “سرطان مری” نسبت به سرطان معده بیشتر بوده اما امروزه طبق مطالعات انجام شده در بعضی از نقاط ایران مثل اردبیل به دلیل عوامل محیطی و نوع تغذیه، مصرف ماهی دودی و مصرف زیاد نمک و نیتریک به عنوان مواد نگهدارنده شیوع سرطان معده بیشتر دیده می شود.

ابراهیمی دریانی تصریح کرد: مصرف “آنتی اکسیدان”، سبزیجات، میوه جات، مرکبات که منبع ویتامین c می باشند خطر بروز سرطان معده را کاهش می دهند.

وی با اشاره به اینکه مسئله ژنتیک از دیگر عوامل بروز سرطان معده است افزود: ژنتیک، ارتباط فامیلی ظاهر شدن سرطان در یک خانواده در سنین پایین تر، وجود گوشت اضافه در معده و روده بیشتر از ۲ سانتی متر و انجام اعمال جراحی معده و زخم اثنی عشر و بعضی از گروه های خونی مانند گروه خونی A خطر سرطان زایی را افزایش می دهند.

ابراهیمی گفت: با تغییرات به وجود آمده در نوع تغذیه امروزه محل سرطان معده از قسمت های ابتدایی معده ملاحظه می شود که علل بروز آن در اشخاص چاق بیشتر شده.

ابراهیمی دریانی گفت: سیری زود رس، کم خونی، اجابت مجاز،‌ یبوست، درد ناحیه معده، کاهش وزن از علائم بروز سرطان معده است که با ظاهر شدن ترش، نفخ و درد معده و سیاه شدن مدفوع در اشخاص زیر ۴۵ سال است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.