آنژیوگرافی؛تشخیص یا درمان؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

آنژیوگرافی روشی تشخیصی برای گرفتگی عروق قلبی است.

دکتر فاطمه عبداللهیان، متخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: هنگامی که بخواهیم تشخیصی در مورد گرفتگی عروق کرونر بدهیم از بیمار آنژیوگرافی می‌گیریم و تاکید کرد: آنژیوگرافی یک روش تشخیصی است که با توجه به وضعیت بیمار آن را تجویز می‌کنیم.

وی ابراز کرد: قبل از انجام آنژیوگرافی بیمار شب قبل بستری می‌گردد و یک سری معاینات از قبیل؛ آزمایش خون، بیمار و حساسیت‌های دارویی مریض مورد بررسی قرار می‌گیرد، در برخی موارد نیز تست ورزش و اکو نیز ضروری است.

دکتر عبداللهیان دربارهٔ نحوه انجام آنژیوگرافی گفت: معمولا از طریق رگ پا و گاهی نیز از طریق رگ دست آنژیو صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: آنژیوگرافی در زن‌ها و مردان تفاوتی ندارد این متخصص قلب و عروق در رابطه با عوارض آنژیوگرافی گفت: احتمال دارد محل آنژیوگرافی عفونت کند و یا حتی رگ‌ها پاره شود.

وی در ادامه افزود: احتمال بسیار کمی برای سکته قلبی و مغزی نیز وجود دارد.

دکتر عبداللهیان گفت: چند ساعت پس از آنژیوگرافی بیمار ترخیص می‌گردد و عموما پزشکان کیسه شن را بر روی محل آنژیوگرافی قرار می‌دهند تا خونریزی صورت نگیرد و تاکید کرد: تا یک هفته بیمار کار سنگین نباید انجام دهد.

وی در پایان گفت: پس از انجام آنژیوگرافی در صورتی که گرفتگی عروق شدید باشد بیمار مشاوره اورژانس می‌شود اما در صورتی که رگ قابل باز کردن باشد توسط متخصص آنژیوپلاستی رگ باز می‌شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.